לפני כעשור פרצה האינתיפאדה בלוב במסגרת האביב הערבי. המנהיג האבסולוטי מועמר קדאפי, ששלט קרוב ל־40 שנים, נרצח באכזריות בידי ההמונים. מאז התפרקה לוב על שבטיה השונים, ואי־סדר ואי־ביטחון היו מנת חלקם של תושבי המדינה. בתקופה האחרונה ניכר מאמץ מערבי לשקם אל לוב. נקבעו בחירות לנשיאות ב־24 בדצמבר הקרוב.

שני מועמדים מתמודדים על התפקיד. המכנה המשותף לשניים הוא שנכשלו להגיע לשלטון בעבר. בנו של קדאפי, סייף אל־אסלאם, הוא מועמד רשמי. בתקופת אביו הוא הוכשר כדי להחליף את קדאפי, האב הכל יכול. קדאפי רצה ליצור שושלת משפחתית. מאורעות הדמים ורצח קדאפי האב שיבשו את התוכניות.

כמעט עשור סייף אל־אסלאם נעדר מהחיים הפוליטיים בלוב בגלל השנאה לאביו. עכשיו הוא חוזר לזירה כמועמד לנשיאות. נכון לכתיבת שורות אלה, סיכוייו לנצח בבחירות אינם גדולים. שובו של בן העריץ הלובי שרבים סבלו ממנו לא זוכה להתלהבות גדולה, אבל גם לא להתנגדות סוחפת. למרות כל זה מועמדותו לא נפסלה, ייתכן שזה קשור לרוח השעה שבה כולם רוצים להחזיר את השקט ללוב.

שתי מדינות ניצלו את התוהו ובוהו בלוב: רוסיה ששלחה שכירי חרב כדי לתמוך בממשלה שנבחרה ושרבים לא מכירים בה; וטורקיה ששיגרה חיילים וגם תיחמה את הגבול הימי לטובתה עם ממשלת לוב. המערב תובע לסלק את כל הכוחות הזרים כדי לאפשר בחירות הוגנות. רוסיה שותקת, ואילו ארדואן אמר לצרפתים שזה לא נכון לבקש את סילוק כוחותיו. באווירה זו כולם מתארגנים לבחירות הקרובות. יש ספק גדול אם יתקיימו במועדן.

המועמד השני לנשיאות, גנרל חליפה ח’פתר, איש צבא ותיק, זוכה לתמיכה בפועל של מצרים והאמירויות. בשלב זה הוא המוביל. ח’פתר נשלח על ידי קדאפי הרודן עם חטיבה לובית כדי להילחם נגדנו במלחמת יום הכיפורים, ואף זכה לאות החצייה של התעלה מידי המצרים. אחרי הסכם השלום בין ישראל למצרים, ח’פתר איפס את עמדותיו. מבחינתו, ישראל היא לא יותר האויב המר שיש להילחם בו. מצרים משחקת תפקיד ממתן בנדון.

לוב היא נכס אסטרטגי חשוב למערב, לשכנותיה וגם לאורחים רחוקים לא רצויים. אם ייערכו הבחירות ויהיה מנצח, הקושי המסתמן הוא שיהיו כאלה שיסרבו למלא אחרי התוצאות ויעדיפו להשתמש בכוח כדי למנוע את מימושן. לנוכח מצב זה, צל דחיית הבחירות ברגע האחרון לשנה הבאה או ביטולן - מרחף באוויר.

עם זאת, הנחישות המערבית, בעיקר של צרפת וארצות הברית, לאחד מחדש את לוב ולהעלות אותה על דרך השיקום - עלולה להביא את המערב לכפות בכוח את המועמד שייבחר. מיקומה של לוב כה חשוב שאין לשלול מעורבות צבאית מערבית כדי לאחד את המדינה. אם גנרל חפת’ר ייבחר, צריך ללחוש לו באוזן שבסביבות לוב יש מדינות הקשורות להסכמי אברהם, למשל מרוקו, סודן וצ׳אד, כך שהצטרפות לוב החדשה להסכמים אלה תסמן שינוי היסטורי במזרח התיכון.