קשה להבין איך במדינה צעירה אך מזדקנת, חכמה אך מטומטמת, מתקדמת אך מפגרת, תרבותית ותת־תרבותית גם יחד, אחרי 73 שנה של קיבוץ גלויות, שלל מלחמות, מגיפה נוראה, אינפלציה גדולה, מאבק נצחי בטרור, בשחיתות השלטונית, בפערים החברתיים והכלכליים ובאי־השוויון האזרחי, יש המוצאים זמן לגרד שוב ושוב, עד זוב דם, את השסע העדתי. וזאת כשמחצית העם, בערך, אינה יודעת אם היא חצי מזרחית או רבע אשכנזית.

באופן אישי (ללא כוונה להצטדק בפני אלה המתכנים "מזרחים לוחמים"), רעייתי ואני אשכנזים, ילדינו נישאו לבני זוג מזרחים על מלא או למחצה, ונכדינו הנהדרים, שמעולם לא העסיקו את עצמם בשטויות אלה, הם מהזן הישראלי המעורב של מוצא צברי, טורקי, מרוקאי, אוקראיני, בלארוסי, לובי ופולני. חלקם לומדים, עובדים או חברים של אנשים מעורבי מוצא כמוהם. כמה מהמיליארדרים הגדולים ביותר הם מזרחים ו/או מעורבי מוצא (כולל אלה שראש הממשלה הקודם, מזרחי ידוע, קירב את הונם לשלטונו), וכך רבים במערך האקדמי, המחקרי והרפואי בארץ.

אם הממשלה הנוכחית תשקיע בחינוך ובמקורות הקיום בפריפריות, אחרי שתבלום את גלי הפשיעה והאלימות שם, אני מניח שמצטיינים משם - מזרחים, מעורבים, ממוצא אתיופי או רוסי - יפרצו קדימה, גם ליחידות עילית כ־8200. בעוד דור או שניים, רוב האוכלוסייה תהיה בני תערובת דור שלישי, עם זהות, צבע ותרבות ישראליים. אמן. גם בכנסת שלנו יש ערבוביה של מזרחים, אשכנזים, ערבים, מעורבים וחרדים. שם נמצאים גם הצרחנים הגזענים הגדולים ביותר, רובם נבחרי ציבור מזרחים פריווילגים ואמידים, שמוצאם משמש להם קרדום להכות בו, והם משפריצים בכל יום שנאה שוצפת וגזענית כלפי אליטות דמיוניות, קונספירציות, שמאל בוגדני ונבחרי ציבור תומכי טרור - שכולם, לדעתם, מהעליונות האשכנזית, יענו.

כלפי מה הדברים אמורים? כלפי השסע העדתי בישראל, שכמה שדים עדתיים שגזענותם ומזרחיותם הן פרנסתם המניבה, מפמפמים ומאיימים בו על כל האחרים. קחו למשל את הח"כ והשר לשעבר דוד אמסלם ("דודי" בפי אוהביו, המתפעמים מעממיותו ומרוחב לבו), שאין בוקר שאינו קם ושואל את עצמו איך יקדם במו פיו את נערצו ("אני קורא לו ראש הממשלה. הוא שליחו של הקדוש ברוך הוא") למלכות ישראל.

הוא עומד בכל דוכן ובסטה, צורח בפנים אדומות משנאה, מנבל את פיו, מגדף ומאיים בברוטליות ("נדרוס אותם", "צריכים לכלוא אותם במכלאות, אחרת הם יהרגו אותנו"). "אותם" – האם הוא מכוון לכל אלה שהם בעיניו שמאל, מרכז, בנט, לפיד, יו"ר הכנסת, אנשי חוק ומשפט, בג"ץ, אינרסטייטים ואליטיסטים אשכנזים? יש לו אסמכתה לשפת הביבים הביביסטית שלו מהמזרחי המקצועי רון כחלילי, האבישי בן־חיים השמאלני, שנתן לאחרונה (ב"הארץ") לגיטימיות לקללות וחרפות בכנסת, כי לדבריו הקללות הן חלק טבעי מהתרבות המזרחית, וגם אצלו בבית היו מקללים יום־יום. פולקלור. אם חלילה היה אשכנזי תל־אביבי מעז לכתוב את הדברים האלה, הוא היה, ובצדק, נאשם בגזענות נוראה ומכלילה. ואם בביתו של הכחלילי היו גם מפליצים יום־יום כדרך הטבע, או שהיו אלימים כלפי נשים, חלילה, האם גם תכונות אלה היה מייחס לקנון התרבותי המזרחי ומבקש להחילן בכנסת ישראל?