סין מאיימת כי היא לא תסבול עצמאות של טייוואן, היא פורמוזה (בפורטוגזית: "האי היפה"). היא אומרת כי אין מקום לשתי מדינות סיניות, והיא רואה באי הקטן חלק שניתק מאמא סין, שיש להחזירו לחיקה - קודם כל בדרכי שלום, ואם לא, אולי באמצעים צבאיים. נציין כי הילידים של טייוואן, האבוריג'ינים המקומיים, שכיום הם כ־2.4% מהאוכלוסייה, שייכים דווקא למשפחת עמי אוסטרוניזן, תושבי פולינזיה, מלזיה, אינדונזיה, הפיליפינים ומיקרונזיה, שתרו את האוקיינוסים השקט וההודי - מניו זילנד, הוואי ואיי פסחא ועד למדגסקר, סמוך לחופי מזרח אפריקה. התיישבות סינית באי החלה למעשה רק במאה ה־16, וכאן הטענה הסינית בדבר חזרה לחיקה של סין נחלשת קצת.

ארה"ב אומרת כמעט חד־משמעית, על רקע איומיה התכופים של סין, כי היא עומדת מאחורי טייוואן ותספק לה חימוש להגן על עצמה. נשיא ארה"ב ג'ו ביידן אמר לפני שבועות ספורים כי ארה"ב תגן על טייוואן אם זו תותקף בידי סין העממית. נזכיר כי הצי השביעי האמריקאי הוא עדיין הכוח החזק ביותר בדרום־מזרח אסיה, למרות המשך התעצמותו של הצי הסיני ויכולותיו. שיחת הפסגה הווירטואלית בשבוע שעבר בין מנהיג סין שי ג'ינפינג לנשיא ביידן העלתה חרס. ביידן מחזיק בעמדתו של הנשיא הקודם דונלד טראמפ, שבמסגרת מלחמת הסחר שלו בסין הגביר את תמיכתו בשאיפותיה של טייוואן לעצמאות והכרה בינלאומית.

סין טוענת כי תמיכה בעצמאותה של טייוואן היא משחק באש. סין רואה בארה"ב מעצמה הולכת ונחלשת, בייחוד עתה, בשלטונו של הנשיא הדמוקרטי ביידן, שנתפס כחלש. הפופולריות של ביידן נמצאת בשפל המדרגה. לעומתו, האיומים הגוברים מצד ג'ינפינג באו לאחר שהוא הצליח החודש, בוועידה האחרונה של המפלגה הקומוניסטית, להיות לשליט ללא הגבלת זמן, בניגוד לנוהג שהשתרש, של כהונה בת עשור "בלבד". ג'ינפינג הוא האיש הכל־יכול של המעצמה השנייה בעולם, נשיא, ראש ממשלה ויו"ר הוועדה הצבאית של הכוחות המזוינים של סין.

נשיא סין שי גינפינג  (צילום: רויטרס)
נשיא סין שי גינפינג (צילום: רויטרס)

הקרב על השבב

להיטותה של סין להשתלט על טייוואן היא המשך לסיום ההשתלטות על טיבט, הונג קונג ומקאו וכן להגברת ההתיישבות של הסינים משבט ההאן במחוז האוגורי שינג'יאנג, ומקורה גם במניעים טכנולוגיים: בטייוואן יושבת החברה הגדולה בעולם לייצור שבבי זיכרונות, לפי הזמנה: Taiwan Semiconductor Manufacturing Co. סימנה הוא TSMC, והיא מפיקה כ־54% מהאספקה העולמית של שבבי הזיכרונות. כפי שמעצמות השתלטו על מדינות ואזורים בעולם שבהם היה להן עניין כלכלי ומשקי כגון נפט ומחצבים או מעבר מים בינלאומי החשוב לתנועת הסחר, כמו התעלות סואץ ופנמה, כך סין רוצה להשתלט על מחצב מודרני של המאה ה־21 בדמות הצ'יפים הפופולריים של TSMC, המייצרת זיכרונות למחצה לפי הזמנה ייעודית בחוזים ארוכי טווח.

כלל חלקה של טייוואן ביחס לייצור העולמי בייצור שבבי זיכרונות (לפי הזמנה) מגיע אל למעלה מ־63%. זהו היקף ייצור אדיר בשווי של מעל 107 מיליארד דולר בשנה. השנייה בעולם בכושר הייצור של שבבי הזיכרונות (מוליכים למחצה) היא סמסונג מקוריאה הדרומית, עם כ־17% מהייצור העולמי המתמחה בייצור של שבבים לדור החמישי של הטלפונים הניידים החכמים, שאף אותם היא מייצרת בעצמה.

הטייוואנית השנייה בגודלה בייצור מוליכים למחצה, השלישית בכושר הייצור בעולם, היא United Microelectronics Corp, שסימנה UMC, וחלקה בשוק העולמי הוא מעל 7%. הרביעית היא האמריקאית GlobalFoundries Inc (סימנה GFS), עם נתח שוק של כ־6%. קצת מתחתיה נמצאת הסינית Semiconductor Manufacturing International Corp, שסימנה SMIC, עם נתח של מעל 5%. לסינית השנייה - Huahong Group  - יש נתח שוק של 2.5%.

עוד טייוואנית היא Powerchip Semiconductor Manufacturing Corp, שסימנה PSMC, עם נתח שוק של קרוב ל־2%, וטייוואנית נוספת היא Vanguard International Semiconductor Corp, שסימנה בבורסה של טאיפיי, בירת טייוואן, הוא 5347.TWO, עם נתח שוק של כ־1.5%. אגב, בנתח שוק דומה מחזיקה גם טאוור סמיקונדקטור הישראלית ממגדל העמק.

הממשל של ביידן ער לחלוטין לניסיונותיה של סין להקים מערכת טכנולוגית מתקדמת כדי להיות המעצמה הגדולה בתבל, והוא אינו מתכוון לתת לה הזדמנות לשים יד על טכנולוגיית המעבדים למחצה. ביידן מודע למחסור בשבבי זכרונות ולרעב הסיני לשבבים, ויש לו חשש מדליפת מידע ויכולות לידי הסינים. בצעד חריג הורה ביידן חד־משמעית לכל יצרניות השבבים בעולם, כן בעולם, לדווח לאמריקאים על יכולות הייצור שלהן, על כוונותיה של כל חברה, למי היא מספקת צ'יפים ועל יכולתה הטכנולוגית בתחום הסמיקונדוקטור. המידע צריך לעבור למשרד המסחר האמריקאי עד ל־8 בחודש דצמבר, מכיוון שהמשרד מבקש לבחון את שרשרת האספקה של הצ'יפים.

טייוואן וארה"ב כבר סיכמו על דרכים להבטיח את שרשרת האספקה של המוליכים למחצה, כך מסר השליח האמריקאי המיוחד לאי. מתברר כי חלק מהספקים של שבבי הזיכרונות החכמים המספקים לאפל טרם נענו לדרישה. האמריקאים אמרו לטייוואן ולקוריאה הדרומית כי הם מבקשים להבטיח שרשרת אספקה שוטפת.

המדינות האסייתיות אומרות כי הן חוששות שמידע רגיש על יכולת הייצור ותהליך הייצור שלהן ידלוף למתחרות. שר התעשייה של קוריאה הדרומית אומר כי חברות קוריאניות יגישו לאמריקאים מינימום מידע הכרחי. נכון שהאמריקאים אמרו לחברות כי הן צריכות לתת מידע באופן "וולונטרי", אבל לכולם ברור כי היענות חלקית תביא להתנגשות עם השוק האמריקאי, הגדול בעולם. שר המסחר האמריקאי אומר כי ייתכן שארה"ב תפעיל חוקים לשעת חירום כדי לדרוש ולקבל את מבוקשה. חוקים אלו מיועדים להפעלה לזמן מלחמה. לא רק היקף הייצור המונופולי כמעט  נמצא בדרום־מזרח אסיה, אלא גם היכולת לייצור צ'יפים מזעריים, מתחת ל־10 ננומטר. אצל TSMC מרוכזות כ־84% מההכנסות מהמוליכים הזעירים ואצל סמסונג - 14%. מרבית האמריקאים והסינים נמצאים מאחור ולא הגיעו לרמת מזעור זו.

מובן שהאיום כי האמריקאים לא יאפשרו יבוא של צ'יפים מחברות הממאנות למלא אחר הצו לא נראה ריאלי, דווקא על רקע המחסור האדיר, שהאט בתורו את קצב הייצור של כלי רכב ומכשירים אלקטרוניים בעולם. החברות נדרשות להודיע לאמריקאים את שם הלקוחות שלהן, מיקומם וכתובתם ואת שיעור המכירה. האמריקאים רואים בצ'יפים מרכיב חשוב גם לכלי מלחמה, למטוסים צבאיים ולציוד לחימה אלקטרונית. כלומר, זה לא מוצר אזרחי בלבד, הוא משמש לצרכים צבאיים ככל שהמלחמה נהיית יותר חכמה, אלקטרונית, מופעלת בשליטה מרחוק ועם בינה מלאכותית לצדה, המשתמשת לעתים בקבלת החלטות אוטונומיות בידי כלי משחית.

יש מי שטוענים כי תלותה של סין במוליכים החכמים למחצה של טייוואן לתעשייתה היא שתמנע מסין לנסות להשתלט על האי. כלומר, יש תלות הדדית בין השניים, וגם יש תלות בכיוון ההפוך: טייוואן תלויה בשיעור רב בסחר האדיר שלה עם סין ומכאן שגם טאיוואן אינה רוצה הסלמה ביחסים. השאלה אם ארה"ב יכולה להבטיח עזרה כלכלית אדירה לטאיוואן במקרה של משבר, כך שתכסה ההפסדים האדירים שיהיו לה כתוצאה מעימות מול הענק הסיני.

עוד נציין כי לשם אספקת ציוד לייצור מוליכים למחצה, טייוואן תלויה כמעט לחלוטין ביפן - שאינה ממרה את פיה של ארה"ב מאז תום מלחמת העולם השנייה. טייוואן במצב עדין. הציוד היפני הוא הטוב ביותר והמתקדם ביותר, כמעט אין לו תחליף. טייוואן מייבאת ציוד לחרושת הצ'יפים שלה מיפן בהיקף של כ־20 מיליארד דולר בשנה.

ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)
ג'ו ביידן (צילום: רויטרס)

מגלים את אמריקה?

היתרון של TSMC הוא באי טייוואן, החיסרון - קרבה לסין שמבקשת לבלוע אותה. החברה הקימה מפעל באריזונה, אבל לדברי מייסדה של TSMC מוריס צ'אנג, עלות הייצור בארה"ב עלולה להיות פי שישה כי אין המפעל קרוב לספקי משנה כמו בפארק התעשייה Hsinchu Science בטייוואן, אין עובדים בעלי מיומנות של עשרות שנים בתחום קווי ייצור השבבים כמו בטייוואן ואין מפעילים, עובדים, שמוכנים לעבוד שעות ארוכות כמו בטייוואן. בעיה נוספת של הטייוואנים היא כי המפעל בארה"ב יכניס את TSMC לפיקוח אמריקאי בדבר איסור ליצוא טכנולוגיות לסין, מה שעלול לפגוע בכ־20% מהכנסותיה של החברה שנהנתה, ועדיין נהנית, משני העולמות - המערבי והסיני.

משום כך החברה מקווה לפתוח דף לפעילות עם האירופים, שכבר הכריזו שהם צמאים לכך. האירופים הכריזו אשתקד כי הם רואים בשרשרת האספקה של הזיכרונות את אחת מששת שרשראות האספקה החיוניות לביטחונה של אירופה. המדינה הלא מוכרת רשמית, טייוואן, זכתה באירופה להסכם השקעות חדש עם האיחוד האירופי ולהסכם דיאלוג בנושא הזיכרונות. עד כה השקיעו הטייוואנים בתעשיית הסמיקונדוקטור באירופה 4.35 מיליארד יורו. ההערכה היא כי 25 יצרניות שבבי הזיכרונות בעולם יגדילו ברבע את מכירותיהן השנה, תוך כדי עלייה של 3% במחיר ממוצע לפריט. תהיה זו העלייה במכירות הגדולה זה עשור.

חברות מתמחות כגון האמריקאיות AMD NVIDIA, שהיא חלוצה בתחום מעבדים גרפיים לניהול משחקים ובינה מלאכותית, QUALCOMM, המתמחה בייצור צ'יפים לתעשיית הטלפונים החכמים, MEDIA TEK הטאיוונית, המתמחה בשבבי זיכרונות לתעשיות הטלוויזיה החכמה ומערכות קול (vצליחה לייצר צ'יפים בעובי של 4 ננומטר, המבוקשים לדור החמישי של הניידים), והסינית SMIC, יגדילו את המכירות השנה בין 39%־65%. הטייוואניות UMC ו־TSMC יגדילו את המכירות ברבע.

בסוף הרשימה נמצאות האמריקאיות, גידול של אפל ב־17%, ברודקום עם עלייה במכירות של כ־15% ואינטל - שלקוחותיה נוטשים אותה מפני שלא השכילה לייצר צ'יפים זעירים וחכמים בזמן - עם קיפאון במכירות. ככל הנראה, המשקיעים צופים עלייה ברווחי החברות בתחום, מדדי תעודות הסל בתעשייה האמורה עלו מאז תחילת השנה בכ־40%־45% בדרך כלל. הטענות המושמעות הן כי המחסור בזיכרונות יימשך לאורך כל השנה הבאה, ואולי עמוק לתוך שנת 2023. האמת היא שאף אחד לא יודע כי תעשיית הרכב החשמלי בעולם צורכת צ'יפים בכמויות הולכות וגדלות. כלי רכב חשמלי צורך בממוצע פי 2.3 צ'יפים מכלי רכב מסורתי. כלומר, ייצור כלי רכב חשמליים לא יוכל להתרחב במהירות באין מספיק שבבי זיכרון לתעשיית הרכב החשמלי החדשה. מכאן שהסינים מוגבלים ביכולתם להרכיב כלי רכב חשמליים מתקדמים בהיקפים גדולים. היפנים הודיעו דווקא כי החל מחודש דצמבר יחזור היקף ייצור כלל כלי הרכב לרמה סבירה, לאחר נסיגה שבעה חודשים. כלומר, הצמא הסיני להשתלט על  טייוואן ועל תעשיית הזיכרונות שלה יישאר בעינו.