ברקע המתיחות בגבול שבין רוסיה ואוקראינה והמראה החריג של מטוסים צבאיים, סורים ורוסים, מעל למרחב האווירי בגבול ישראל-סוריה, הצמרת הביטחונית-מדינית במדינה עדיין לא יודעת לקבוע מהי משמעות התמרון המשותף שקיימו אמש חילות האוויר של רוסיה וסוריה, ולא מתכוונים לפנות לרוסים בשאלות קיטבג.

רוסיה ב"תרגיל צבאי" סמוך לגבול עם אוקראינה (צילום: רויטרס)

ניתן להניח שרק הזמן יגלה האם מדובר בחוסר שביעות רצון רוסי מפעילות ישראל בסוריה, במהלך לחיזוק הנשיא אסד או במסר אזורי לאמריקאים, בגלל המתיחות באוקראינה. הכל אפשרי. 

עם זאת, סוגיית חופש הפעולה הישראלי בסוריה אינה הסוגייה המרכזית שמטרידה בימים אלו את מערכת הביטחון, שכן ישנו במקביל גם החשש לפיו פלישת רוסיה לאוקראינה וסכסוך אמריקאי-רוסי, עלולים להשפיע מאוד על האינטרסים של ישראל מול איראן.

שכן על אף פערי הגישות בין הרוסים לאמריקאים, הצדדים היו מתואמים באופן יחסי בסוגיית הגרעין באיראן. על כן, במקרה של פלישה, העיסוק בגרעין האיראני - יפחת עוד יותר.

אמש דווח כי הצבא הרוסי מתגבר את כוחותיו בגבול עם אוקראינה. במקביל, נאט"ו בתגובה הודיע על עיבוי הכוחות, כולל פרישת ספינות ומטוסי קרב באזור, האיחוד האירופי איים בהטלת סנקציות חמורות על רוסיה. כאשר גם בארה"ב החריפו את הצעדים לקראת אפשרות של פלישה רוסית לאוקראינה. 

משרד החוץ האמריקאי פרסם אזהרת מסע רשמית בה הזהיר את אזרחי ארה"ב מפני נסיעות לרוסיה, לאחר שהאמריקאים החלו כבר השבוע בפינוי חלקי של השגרירויות והנציגים הדיפלומטים. "אזרחי ארה"ב לא צריכים לנסוע לרוסיה עקב מתיחות מתמשכת לאורך הגבול עם אוקראינה", נכתב באזהרת משרד החוץ. כמו כן, התבקשו האזרחים להימנע ממעבר הגבול היבשתי בין רוסיה לאוקראינה.