לפני שבוע התלקח בקבינט קרב בין הרמטכ"ל אביב כוכבי לשר לביטחון הפנים עמר בר־לב. הנושא היה מי יטפל במתנחלים שפורעים בפלסטינים. השר בר־לב תבע שחיילים נורמטיביים יגבירו את השתתפותם בבלימת הפורעים. כדי לתקף את סירובו שלף כוכבי מסמך מ־1998 שקובע העדפת שוטרים על חיילים בהתמודדות עם מפירי סדר ישראלים. כוכבי צודק. חיילים לא צריכים לטפל באזרחים. כוכבי טועה.

חלקם אינם רק אזרחים אלא גם מי שנוקטים פעולות טרור. ויש להם תומכים. למשל יוסי דגן, ראש המועצה האזורית שומרון, ש"מגנה" בחוץ ותומך מבית, או הסמוטריצ'ים למיניהם. ועדיין, מטרתו של כוכבי היא למנוע ככל שניתן מחיילים נורמטיביים להזדהם בהרעלת השטחים. הטענה שלו היא שהם זקוקים לתוספת אימונים כדי להיות כשירים למלחמה האמיתית. גם בר־לב לא ויתר, וכעבור כמה ימים כוכבי חזר בו. לגמרי. דובר צה"ל פרסם כי "לחיילים יש סמכות ואף חובה לפעול נגד אזרחים ישראלים שמעורבים באירועי אלימות בשטחים".

למרבה ההפתעה, צד שלישי שאמור להיות חלק מאכיפת החוק בשטחים - לא צף בתקשורת. יש לו יכולות דיגיטליות, יש לו חטיבה שלמה שתפקידה למנוע אלימות מתנחלים, ובדרך כלל, כשהוא נחוש לחתור למגע, שב"כ מצליח לבצע מה שנדרש ממנו. משום מה הוא נעלם מדיווחי וביקורת התקשורת. זהו הגוף היחיד שאמור לספק מודיעין על פעילות המתנחלים, הן לצבא, הן למשטרה והן לפרקליטות, כדי לעצור תרתי משמע פצצות מתקתקות. אין חולק כמו שאומרים חבריי המלומדים, שנערי הגבעות, סליחה, חלוצי ההתיישבות הצעירה, גורמים נזק כבד.

הן כמי שדורכים על משקעי עוינות בקרב הפלסטינים שמובילים לפיגועים, והן כמי שמוציאים דיבת הארץ רעה באמצעות דיווחים ותמונות שרצות בכל העולם - מהסטייט דיפרטמנט ועד בית הדין הבינלאומי בהאג.

על פי נתוני דוברות המשטרה שפורסמו ב"הארץ", רק 3.8% מתיקי הפשיעה הלאומנית נגד פלסטינים, שנפתחו בשנים 2018־2020, הסתיימו בכתב אישום. שלא לדבר על המקרים שבהם לא נפתחו תיקים כי הכל יודעים לאיזה פח הם יגיעו. בשב"כ עובדים על מניעה, אבל לאור התוצאות זה מעט מדי ומאוחר מדי. לאחרונה פורסם ב"ידיעות אחרונות" סיפור גיוסו והפעלתו של שתול בחבורת פורעי יצהר.

הסיפור חושף מופת של בנייה והפעלה מקצועית ונבונה, שהסתיימה בחשיפתו על ידי "חבריו" - וחבל. אלא ששלוש שנות עבודה של אותו שתול גרמו לכמה צווי הרחקה נקודתיים וזהו. שב"כ לא אחראי על כך שמערכות אכיפת החוק בשטחים רחמניות עד כדי מה שנראה לעתים כמו שיתוף פעולה עם הפורעים, שלא לדבר על רשלנות פושעת עד העלמת עין של רשויות החוק.

דוגמית: אותו שתול דיווח בכתבה על אירוע בזמן אמת שבו היה שותף, כולל מיקומם של הפורעים שהתחבאו בבית הכנסת של יצהר. כוח של ימ"ר ש"י שהופעל על ידי שב"כ הגיע ליצהר, עשה סיבוב במאחז הבלתי חוקי, אבל לא נכנס לבית הכנסת. המקרה הזה הוא אחד מני רבים. בסופו של יום, המספרים מדברים.