כמה קריאות השכמה עוד צריכות להחריד את מדינת ישראל ולהעיר את הנרדמים מרבצם? מותם של ברק לופן, תומר מורד ואיתם מגיני ז"ל בפיגוע בתל אביב הרעיד את הלבבות. התקשורת, כדרכה, שלחה אלינו את הפרשנים הקבועים המפמפמים לנו אחרי טבח המוני ברחובותינו את הקריאות השגורות לפעולה בסוגיות הפחות חשובות במלחמה בטרור. אותם פרשנים מתרפקים על 20 השנים שחלפו מאז הצלחת מבצע חומת מגן, אך מתעלמים מבעיות היסוד של הביטחון הלאומי הזועקות אלינו מכל עבר.


פרשני צה"ל השתולים בתקשורת מתמקדים בעיר ג'נין כמקור לטרור הבלתי נשלט בצפון השומרון. בכל השיח המתלהם וההיסטרי של ארבעת ערוצי הטלוויזיה אין שום ניסיון להתמקד בשורשי סוגיית הטרור ולהפנים לקחים מהמשגים האסטרטגיים שבהם היו מעורבות, ללא הבדל, ממשלות השמאל והימין מאז הסכמי אוסלו.


איש מחכמי הפרשנים לא ניסה לברר מדוע מכל מה שבשפתם הפוסט־ציונית נקרא "הגדה המערבית", דווקא צפון הגדה וג'נין בירתה הפכו למוקד מתואם לטרור של כנופיות פת"ח, הג'יהאד וחמאס. כמו כן איש מהם לא פרשן מהו הקשר בין ההתנתקות של 2005 והריסת היישובים היהודיים גנים, כדים, חומש ושא נור, לבין הביטחון הלאומי של מדינת ישראל בכלל, ומרחב עמקי הגליל בפרט.

אם נבדוק את מפת צפון השומרון לאחר הרס יישוביו הצמודים לעיר ג'נין, נגלה שכל השטח שבין מעבר הגלבוע, ג'נין והמרחב הכפרי שלה עד אלון מורה ושכם – ריק מכל יישוב יהודי. אף פרשן בתקשורת לא העלה בדעתו שאיוולת ההתנתקות של אריק שרון גרמה לכך שעם התרוקנות השטח מיישובים ישראליים – צה"ל פשוט נטש אותו, כי אין על מי לשמור.

עובדה אסטרטגית נוספת שממנה מתעלמים חכמי פרשנינו היא שמצב הביטחון של העיר באר שבע, וכל שאר יישובי הנגב המצויים במדינת הטרור הבדואית, מושפע באותה מידה מהיעדר התיישבות יהודית, שאותה עצר לפני שנים רבות מני מזוז, פקיד ממשלתי ששירת בתפקיד היועץ המשפטי לממשלה. הוא האיש שבלם את ההתיישבות בנגב והוציא צו, שגם שרת הפנים איילת שקד מתקשה בגינו לאשר כיום את הקמתם של יישובים חדשים.

איוולת זו, שאותה מוביל הארגון הפוסט־ציוני לכאורה הקרוי "החברה להגנת הטבע", מונע כיום, כל עוד מדובר במתיישבים יהודים, בנייה חדשה בנגב. זאת בהתעלמות שיטתית מההשתלטות הבדואית על אדמות המדינה, ההופכת אותן לגיהינום אי־משילות עבור מדינת ישראל, ולשדה קטל טרוריסטי של תושביה.

אם כך מנהלת מדינת ישראל את חוסר המשילות בנגב, שהוא אירוע ביטחוני קטן ממדים ביחס לזה המאיים עלינו במלחמה רב־זירתית, מה צפוי לנו אם מחר ובלא אזהרה, תיזום איראן מתקפת פתע על מדינת ישראל?

נזכרתי בסרט הקאלט הקומי "האחים בלוז" ובסצינת הסיום שלו, כאשר אלפי שוטרים וחיילים מהמשמר הלאומי מסתערים בטירוף על שני האחים המגיעים לגזבר עיריית שיקגו כדי לשלם חוב. כך נראו לאחר הטבח בבר "אילקה" טובי לוחמינו בימ"מ, סיירת מטכ"ל, שב"כ, יס"מ ומג"ב – כי לא הייתה יד מכוונת שתתאם ביניהם.

ידם של שר הביטחון בני גנץ, השר לביטחון הפנים עמר בר־לב, הרמטכ"ל אמיר כוכבי, המפכ"ל יעקב שבתאי ורה"מ בנט בתפקידו כאחראי על השב"כ, הייתה בכישלון המביש הזה, שהוא עוד קריאת השכמה עבורם: מה תעשו ביום שבו יפגעו הטילים הראשונים של קואליציית איראן במדינת ישראל, בזמן שחיזבאללה יתקוף בכוחות הקומנדו של גדודי רדואן את יישובי הצפון ממטולה ועד ראש הנקרה?


איוולת קו מאז'ינו


האם מישהו מהפרשנים פנה אי־פעם בשאלה לרמטכ"ל כוכבי אם יש לפיקוד הצפון תוכנית להגנת היישובים צמודי הגדר, כפי שנקבעה בתורת הביטחון לאחר מלחמת העצמאות? תפיסה שבה פעל צה"ל עד להסכמי אוסלו באמצעות יחידות המילואים של ההגנה המרחבית, המיועדות בחירום להתגייס ולהגן בגופם על היישובים ותושביהם.


יש להזכיר לכוכבי שפעם הייתה למדינת ישראל, עד לרמטכ"ל אוסלו אהוד ברק, תפיסת הגנה קשיחה של אף שעל לאויב, שום ניצחון לאויב. מקום שבו עוברת המחרשה, הוא גבולה של מדינת ישראל.

מראיון ומשיחות עם בכירים בצה"ל, כולל האלופים במיל' יצחק בריק וגרשון הכהן, עולה שתוכניות המלחמה הרב־זירתית של צה"ל כוללות פינוי של קו יישובי הגבול ונטישתו לידי האויב. כך התבטא בגלי צה"ל אחד מאלופי צה"ל בתוכנית "רצועת הביטחון", שאכן זו כוונתו של המטכ"ל.
יש להזהיר ולהתריע שתוכנית זו, אם תתבצע, תהיה קטלנית בהתחשב בתנאים הטופוגרפיים של צירי הגבול הצרים והצפופים, באש שתונחת עליהם, במהומה ובפקקי התנועה, ובכוחות אויב שיתקפו מלבנון. פיקוד הצפון, לדברי בכיר בכוח, פשוט בונה על כך שחיזבאללה לא יטבח בתושבי הגליל לאחר שישתלט על יישובים יהודיים!


המענה שאותו מתכוונים שר הביטחון והרמטכ"ל לספק, הן לביצורים נוספים בגבול הצפון והן לביצורי קו התפר של גדר הביטחון לכל אורכה ביו"ש – הוא בזבוז מיותר של משאבים הדרושים יותר מכל לחיזוק מרכיבי הכוח הצבאי, כוח הגנתי המשולב בכוח ההתקפי כשלמות טקטית אחת.
לא צריך ללכת רחוק כדי לראות את האיוולת ההיסטורית המוכחת של קו מאז'ינו הצרפתי שנבנה נגד הוורמכט הגרמני לפני מלחמת העולם השנייה, ובסיומה את איוולת החומה האטלנטית של היטלר שנפרצה במבצע אוברלורד לשחרור צרפת ואירופה. לא נרחיק לכת עד לאיוולת תפיסת ההגנה של "שובך יונים" בקו בר־לב (לה התנגדו אלופי המטכ"ל אריאל שרון וישראל טל), שנפרצה בתוך שעות ספורות בפתיחת מלחמת יום הכיפורים ובאבידות כבדות לצד הישראלי.

ושוב צריך לשאול את שר הביטחון גנץ, מה התועלת בתקציב של 360 מיליון שקל לתיקון פרצות הגדר ביו"ש, ובסכומים גדולים אף יותר בגבול הצפון? מה על מרכיבי ביטחון הפנים במגזר הערבי בתוך הגליל וביו"ש, בערים המשותפות במרכז, בפזורה הבדואית בנגב, כדי להתכונן לתחזית של מרד ערבי אסלאמי במלחמה הרב־זירתית?

לסיכום: אל תשקיעו בגדרות ברזל, השקיעו בכוח האדם הנפלא של לוחמי זרוע היבשה, שרבבות מהם פטרתם משירות מילואים. קראו להם לחזור לשירות, להתגייס למשמר לאומי, שמחובתכם לבנות מיד על בסיס כוחות משמר הגבול. גייסו את אלפי תושבי גבול הצפון והגליל ואמנו אותם להגנה מרחבית על בתיהם. ראו כיצד האוקראינים גייסו את כוחם למלחמה בחימוש האזרחים, כדי להילחם בכובש הרוסי.


החזירו את הנשק שלקחתם באיוולת מיישובי גבול הצפון – והחזירו את לוחמי המילואים שפטרתם לסד"כ הלוחם של צה"ל. במלחמה הבאה עלינו לרעה נצטרך כל לוחם ומחזיק נשק שיילחם במלחמת השחרור השנייה. אלפי הטנקים של צה"ל שאותם שלחתם לגרוטאות יחסרו לנו, וראו כמה טנקים אבדו במלחמה האוקראינית מאש נ"ט וטילים.


הטנקים הישראליים הגרוטים הלכו לבלי שוב, אבל חמשו את כוחות המילואים בכמות רבה של נשק נ"ט מדויק וטילים, הגנו על שדות התעופה ומתקני התשתית הלאומית, השקיעו בלוחמי זרוע היבשה, כי הם קיר הברזל של הגנת העם והמולדת – ובאין חזון ייפרע עם.

הכותב הוא סופר, היסטוריון ומנתח מערכות העוסק במחקרים אסטרטגיים
[email protected]