האם סיפור "ממדים ללימודים" עומד לשכפל את עצמו? יש סיכוי טוב שכן. המוקש הפוליטי הבא ממתין דווקא לאופוזיציה, והוא מגיע מהכיוון הכי פחות צפוי שאפשר להעלות על הדעת. מוקש מהסוג שאפשרי רק בישראל ורק במערכת הפוליטית המוטרפת שלנו. 

לחצו כאן וקבלו את עיתון מעריב לחודש מתנה למצטרפים חדשים>>> 

מדובר בהצעת חוק של ח"כ מיכל שיר (תקווה חדשה) להכרה במעמדם של האחים או האחיות השכולים בישראל מעל גיל 18. זוהי הצעה ללא עלות תקציבית, אין לצידה קצבאות או הטבות כלכליות, אבל יש לה ערך היסטורי, הצהרתי, סנטימנטלי וממלכתי עצום. היא נתמכת בכל הכוח על ידי יד לבנים ועל ידי ארגון האחים והאחיות השכולים ואמורה לרפא פצע פתוח שמדמם עשרות שנים - השכול הישראלי. 

בחוק הישראלי אין כיום מושג כזה "אח שכול". בתוך "משפחה שכולה" (ההורים בלבד) יש סעיף "אחי הנופל", ששם יש הטבות מסוימות, כמו טיפול פסיכולוגי, מימון לימודים, נסיעה חינם באוטובוס ביום הזיכרון ועוד.  אלא שכדי להשתמש בהטבות, אותו אח/אחות צריכים את אישור ההורים. ואם ההורים נפטרו, הזכאות מתה איתם. אם האח או האחות לא בקשר עם ההורים, הם לא יקבלו הטבות. לעתים הם כלל לא ידעו שהאח נפל.

החוק נותן לראשונה סטטוס "אח שכול". לראשונה ייאלץ משרד הבטחון ליידע את כל האחים השכולים בישראל על ההטבות שלהם הם זכאים (מתוך כ־60 אלף אחים, רק כ־8,000 משתמשים בהטבות או מודעים להן). האחים הללו לא יזדקקו לאישור הורים בגיל 50 ללכת לפסיכולוג, ויקבלו יידוע כשהאח נופל (מגיל 18 ומעלה).

יוני נתניהו  (צילום: פלאש 90)
יוני נתניהו (צילום: פלאש 90)

שנים רבות התנגד משרד הביטחון להכרה רשמית במעמד האחים והאחיות השכולים, עד שלאחרונה התרצה. הצעת החוק של ח"כ שיר תובא להצבעה מחר, ועל פניו הייתה אמורה לעבור בקלות, משום שבליכוד הייתה החלטה על חופש הצבעה בהצעת החוק הזו. אתמול בצהריים הגיעה ההצהרה הגורפת של ראשי האופוזיציה כי יתנגדו כאיש אחד לכל ההצעות של הקואליציה, ללא יוצא מן הכלל. עכשיו הם יצטרכו להפיל את ההצעה הזו ולהתייצב מול ציבור גדול של אחים ואחיות שכולים, שנלחמים על ההכרה הזו כבר זמן רב. בנוסף, ישנו הפיל שבחדר בדמות האח השכול המפורסם בישראל, הלא הוא יו"ר האופוזיציה בכבודו ובעצמו, בנימין נתניהו.

הסיפור כבר מחולל מהומה בתוך האופוזיציה. ככל הידוע, מירי רגב ניצבת בראש המתנגדים לאפשר להצעה לעבור. היא שילמה מחיר ציבורי יקר על מעמדה כמובילת הקו הניצי, שלפיו אין לאפשר לאף הצעת חוק ממשלתית לעבור. מנגד, יריב לוין מנסה לפשר ולהגיע לנוסחה כלשהי. גם בש"ס ובציונות הדתית יש לא מעט ח"כים שאומרים, בשיחות סגורות, שיהיה להם קשה להפיל הצעת חוק כזו. 

מחר אחר הצהריים צפויה פגישה מכרעת בין יריב לוין ואולי גם נתניהו עצמו ליו"ר יד לבנים אלי בן שם והמנכ"ל יובל ליפקין. בפגישה צפויים להשתתף גם אחים שכולים.

ברקע מתוכנן מאבק על ידי הארגונים הללו, אם יתברר שהליכוד נחוש בדעתו להפיל את ההצעה. לאוויר נזרקים שמות של אחים שכולים מפורסמים כמו אליסף פרץ ו"נשק יום הדין" בדמות אוטובוסים מלאים באחים ואחיות שכולים שיעלו לכנסת במחאה דוגמת מחאת הלוחמים מהשבוע שעבר. 

ביד לבנים לא מעוניינים להגיע לעימות או קמפיין, אבל לא מתכוונים לוותר על הצעת החוק הזו, שלה מייחלים בנים ובנות רבים במשפחות השכולות. "ההחלטה בידיו של נתניהו", אמר לי אתמול גורם בארגון, "הוא אח שכול, אף אחד לא אמור להבין את זה טוב ממנו".