בישראל אין מוּדעות להכרה החיובית וליחס המחמיא כלפי ממשלת השינוי ששררו בקהילה הבינלאומית ובאו לידי ביטוי במרכז האו"ם בניו יורק. העובדה שמדובר בממשלה שהחזיקה מעמד בקושי שנה אחת רק מעצימה את הרושם שהממשלה צרבה בתודעת הקהילה הבינלאומית, כממשל איכותי הפועל למען ולטובת האזרח.

דוחות מחמיאים על ממשלת בנט־לפיד וציפיות להמשך קיומה שהופצו בשנה האחרונה במשרדי חוץ של דמוקרטיות מערביות לא הגיעו לידיעתם של אזרחי ישראל. זאת בניגוד לכל גילוי של עוינות לישראל וביקורת נגדה – שמקבלים מיד כותרות באמצעי התקשורת המקומיים, בליווי מתבקש של פרשנויות והערכות פסימיות.

מברק המציין לשבח את "השפעתו המתונה של ראש הממשלה נפתלי בנט בתחום יחסי ישראל והאיחוד האירופי" ואת "התנהלותו המדינית הראויה לציון ביחסים בין ארה"ב לישראל", שנשלח על ידי שגריר מערבי מרכזי ומוערך באו"ם ונסקר על ידיו בתדרוך לעיתונאים שקיים, לא קיבל שום דיווח או אזכור אגבי בתקשורת בישראל.

דוח מפורט הסוקר את "המדיניות המתונה והפייסנית שראש הממשלה נפתלי בנט ושר החוץ שלו יאיר לפיד נוקטים ומיישמים מול ארה"ב ומעצמות המערב", שנכתב על ידי בכיר מאוד במחלקת המדינה בוושינגטון והופץ בקרב שגרירים מרכזיים באו"ם, לא זכה לחשיפה בתקשורת בישראל.

שמות כמו זועבי, אורבך, שיקלי או סילמן אינם אומרים כלום לגורמים המתפקדים בזירה הבינלאומית או לשגרירים באו"ם. שמות כמו סמוטריץ' ובן גביר הם אלמוניים לגמרי בקרב פרשנים בוושינגטון ובבירות מעצמות המערב. חלקם של הנזכרים לעיל במשבר שהביא לקִצה של הממשלה לא בדיוק ידוע להם לפרטיו. בשיחות איתם מורגשות תחושות תימהון, ואפילו עצב ורוגז על סופה של הממשלה. תחושה המשותפת לרובם הגדול של השגרירים, הפרשנים והמומחים ליחסי חוץ.


החבר של טראמפ ופוטין


פרשן ידוע ומוערך בוושינגטון אמר לי בשיחה שלא לייחוס: "לי ולקולגות שלי לא היה חשוב ולא היה אכפת שלמפלגה של בנט היו 7 מנדטים. היה מרתק לדעת שבישראל פועלת ממשלה מתונה ופשרנית, בסגנון של ממשלה במדינה מערבית ודמוקרטית". הפרשן הודה שהוא ועמיתיו אינם מכירים את פרטי ההתפתחות שהביאה לסופה של הממשלה. "הנח לי לומר לך משהו", הוא הבהיר, "לא התפעלנו כל כך מהעובדה שממשלת בנט העבירה תקציב למדינה או מהחלטה אחרת שלה לטובת האזרח. היה פשוט נעים ומעניין לעקוב אחרי ממשלה שהתנהלה ותפקדה באופן של פשרות, הסכמה וויתורים בין מפלגות ופוליטיקאים בעלי השקפות ואידיאולוגיות שונות".

אולי כדי לאשש את ההערכה הרבה והאהדה שהם רחשו כלפי הממשלה היוצאת, אחדים מהשגרירים והפרשנים ציינו כי לדעתם הנשיא ג'ו ביידן החליט לא לוותר על ביקורו הרשמי בישראל, למרות העיתוי של ממשלת מעבר וראש ממשלה ארעי, דווקא במטרה להפגין את האהדה והתמיכה שהוא רוחש לממשלת השינוי.

בישראל גם אין מודעות למעמד המפוקפק ולמוניטין הבעייתי שיש לראש האופוזיציה בנימין נתניהו בזירה הבינלאומית, בבירות המעצמות ובמטה המרכזי של האו"ם בניו יורק. השפל בתדמיתו הפוליטית של נתניהו אינו קשור למשפט המתקיים נגדו בירושלים. תיקי האלפים אינם אומרים מאומה לשגרירים או לפרשנים.


מה שמחריב את מעמדו בקהילה הבינלאומית הוא היותו מקורבם וידידם של נשיא רוסיה ולדימיר פוטין ונשיא ארה"ב לשעבר דונלד טראמפ. הראשון מצורע, מנודה ומוחרם, מואשם ברצח עם ובפשעי מלחמה. השני נחשף לאחרונה יותר ויותר כמי שעודד ודרבן את הפולשים להגיע לבניין הסנאט, וכמי שפעל באופן ישיר וחסר מעצורים במאמץ להשפיע על בכירים במשרד המשפטים וברשויות המקומיות לשבש את תוצאות הבחירות לנשיאות ולהכריז עליהן כמזויפות.

בכהונתו כראש הממשלה, השקיע נתניהו מאמצים מיוחדים, כמעט אובססיביים, כדי לקנות את ידידותם ואהדתם של טראמפ ופוטין. עכשיו הוא משלם, בזירה הבינלאומית, את המחיר הפוליטי של העליות לרגל התכופות שעשה לקרמלין במטרה להצטלם מחויך עם הרודן הרוסי. בארה"ב הוא מוצג באופן נלעג כמי שעמל כל כך קשה כדי להפוך לידידו הקרוב, הנאמן והמסור של טראמפ.


לפי דיווחים במרכז האו"ם, משפטנים באוקראינה ובבירות אירופיות אוספים עובדות והוכחות מצולמות לרצח המוני שמבצעים חיילים רוסים, ומכינים טיוטת כתב אישום בפשעי מלחמה שתוגש נגד פוטין בבית הדין הבינלאומי בהאג. במקביל, לפי דיווח שפורסם ב"ניו יורק טיימס", העדויות שנשמעו לאחרונה בוועדת הקונגרס החוקרת את ניסיון ההשתלטות על בניין הסנאט בינואר שנה שעברה, כוללות הוכחות נחרצות בדבר מעורבותו של טראמפ.

עדויות נוספות מוכיחות באופן ברור את פעילותו של הנשיא לשעבר ומאמציו לשבש את תוצאות הבחירות לנשיאות ולהגדירן כמזויפות. לדברי העיתון, בעדויות אלה יש יסוד ובסיס לכתב אישום רשמי נגד טראמפ ולהבאתו בפני בית משפט.


שתי התפתחויות צפויות אלה לגבי פוטין וטראמפ קרוב לוודאי שלא יעסיקו את אמצעי התקשורת בישראל בחודשים הקרובים של מערכת הבחירות. עם זאת, הן כן יוזכרו ויובאו בחשבון בדיווחים על סיכויי המועמדים לראשות הממשלה בישראל שיתפרסמו באמצעי התקשורת בארה"ב ובמעצמות המערב.


הסיוט היהודי


החדשות על קִצה של ממשלת השינוי וההליכה לבחירות נחתו על הקהילה היהודית בארה"ב כמו נבוט על הראש. קיים עיקרון מוקפד שלפיו בכירי הקהילה וראשי הארגונים היהודיים אינם מתערבים בענייניה הפנימיים של ישראל ואינם מגיבים בגלוי על התפתחויות בנושאי ביטחון ובחירות.

בשיחות שלא לייחוס, בכירים יהודים המומים, בלי גוזמה. גם אלו מביניהם שידועים ומזוהים כימניים, שמחו למהפך בשלטון בישראל ואהבו את ממשלת השינוי. מעמדו של נתניהו ותדמיתו בעיני הרוב הגדול והמכריע בקהילה היו מצויים בשנים האחרונות בשפל חסר תקדים.


בקרב מרבית בכירי הקהילה היה נתניהו אחראי לנתק ולריחוק שנוצרו בין הקהילה לישראל בשנות כהונתו כראש ממשלה. לא זכור ראש ממשלה ישראלי שביקר כל כך הרבה פעמים בניו יורק, ובאף לא ביקור אחד שלו טרח ליזום מפגש עם יהודים, כפי שהקפידו לעשות ראשי ממשלה קודמים. נתניהו גם מואשם בכך שהתאמץ להתקרב רק למפלגה הרפובליקנית, ובכך גרם להרס התמיכה הדו־מפלגתית בישראל ששררה כמעט מאז ומתמיד בגבעת הקפיטול ובזירה הפוליטית הפנימית בארה"ב.


הבדיחה הנפוצה בשיחות בקרב בכירים יהודים היא שאם נתניהו היה רץ לתפקיד בקהילה, הוא לא היה עובר את אחוז החסימה. הבדיחה הזאת מעידה על הסלידה העצומה מנתניהו של מרבית יהודי ארה"ב, שסבורים כי חזרתו לתפקיד ראש הממשלה בישראל היא משהו שבין סיוט לנבואה שחורה.