הממשלה הבאה שתקום בישראל אחרי 1 בנובמבר, אם כמובן מדינת ישראל לא תלך למערכת בחירות נוספת, תיאלץ להישען על מפלגות אנטי־ציוניות. אם יהיה זה בנימין נתניהו שיקים את הממשלה הבאה, הוא יבסס אותה על המפלגות החרדיות, שעם כל הכבוד וההדר הן רחוקות מציונות.

הנמוך ביותר אי פעם: סקר חשף שפל חדש בשיעור ההצבעה בחברה הערבית

סקר 103fm: נתון מרשים לאיחוד בין סמוטריץ' לבן גביר, אך לנתניהו עדיין אין 61

אם מנגד תקום ממשלת השינוי בשינוי האדרת בראשות יש עתיד והמחנה הממלכתי, היא לא תוכל לקום מבלי להישען על רע"ם וכנראה גם על הרשימה המשותפת - שכמובן נחשבות לאנטי־ציוניות. מכאן שהשימוש במושג השחוק "הקמת ממשלה על בסיס של מפלגות ציוניות בלבד" פשט את הרגל.

יש מי שישאל, ובצדק, מה כאן ההבדל? גם פה וגם פה יש רבים מאוד שאינם מכבדים ועומדים דום לזכר הנופלים ביום הזיכרון, אבל השאלה היותר חשובה כאן חייבת להיות מופנית ללפיד וגנץ שאמורים להרכיב את ממשלת השינוי הבאה, אם תקום. אתם ללא ספק תפנו ביום שאחרי הבחירות למפלגות הערביות לתמיכה בהרכבת ממשלתכם, אז מדוע אתם מסתירים את הכוונות שלכם? האם לא הגיע הזמן להפסיק להתייחס למפלגות הערביות כמו לפילגש ולנהל איתן מגעים רק במחשכים? הרי בסופו של דבר כולם יראו ויידעו, ובינתיים זה רק מזיק לאמינות ולשקיפות שאתם אמורים להציג.

ערביי ישראל מונים כיום כ־2 מיליון נפש ומהווים כ־21% מכלל האוכלוסייה בישראל. זהו כוח אלקטורלי עצום. אם מנתחים את הנתונים על המפה הפוליטית הנוכחית לאחר ארבע מערכות הבחירות שעברנו בשלוש השנים האחרונות - אין בכלל ספק שרק ערביי ישראל, בעזרת המפלגות שמייצגות אותם, יכולים להכריע בשאלה מי יהיה ראש הממשלה הבא ואיזו ממשלה זאת תהיה.

כל זאת כמובן בתנאי שהם יממשו את זכותם להצביע וילכו ביום הבוחר לקלפיות, כמו שהם עשו בבחירות לכנסת ה־15 ב־15 במאי 1999 - אז נרשם שיא בוחרים ערבים של כ־75%, כשמנגד השיא הנמוך ביותר של מצביעים ערבים נרשם בבחירות האחרונות לכנסת ה־24 במרץ 2021 - 44.6%.

מסתבר שמאז אירועי אוקטובר 2000 חל פיחות ניכר במספר המצביעים לכנסת בקרב ערביי ישראל בעקבות התגברות אי־האמון כלפי המדינה ומוסדותיה - עובדה שניכרת היטב בהצבעות לכנסת בעשור האחרון.

עובדה נוספת שהשפיעה ומשפיעה על המצביע במגזר הערבי היא הפילוג והפיצול של מפלגות המגזר. ראינו את זה בבחירות לכנסת ה־23 במרץ 2020, כשמפלגה אחת התמודדה כשהיא מורכבת מפאזל מפלגות, אבל התייצבה כגוש מגובש וגרמה לשיא של 64.8% מצביעים במגזר הערבי. שנה לאחר מכן, כאשר רע"ם התמודדה בנפרד בבחירות האחרונות מול הרשימה המשותפת, אחוז המצביעים ירד כאמור לשפל חסר תקדים.

ואני שוב פונה לאלה שמתכוונים לשתף ולהקים את ממשלתם בעזרת הבוחרים מקרב ערביי ישראל והמפלגות הערביות. ממחקר שנערך לאחרונה במגזר הערבי על כל רבדיו, עלה שככל שתתחזק בקרב ערביי ישראל התחושה שלקול שלהם יש משמעות ויכולת להשפיע על הרכב הממשלה הבאה והעומד בראשה - כך תגבר אצלם המוטיבציה להשתתף בבחירות.

כלומר, כשהקולות המכריעים של מערכת הבחירות הבאה מצויים במגזר הערבי, ויש לכם כוונה ברורה להישען על הקולות האלה - אתם חייבים להראות להם את זה, לדבר אליהם ולא לקרוץ בחושך. בסופו של יום, גם אלה שמתנגדים היום בכל מחיר לשיתוף מפלגות מהמגזר הערבי בממשלתם, ייאלצו להבין במרוצת הזמן כי הערבים הם חלק בלתי נפרד מהמדינה הזו בכל תחום ומסגרת, וכי לא ניתן למדר או לפסול אותם. אבל כדי שזה יוכח ויתממש, ערביי ישראל צריכים פשוט ללכת בהמוניהם לקלפי - שם כוחם.