1 לא על ה"רק לא" לבדו. אל תגידו לי ולנו "רק לא". זה כבר לא מספיק לי ובטח לא לרבים אחרים. אל תגידו לי "רק לא ביבי", כי אל מול גודש האתגרים, הפערים והבעיות שמולם אנו ניצבים - אין די בכך. אנחנו צריכים יותר. הרבה יותר. תגידו לנו מה כן. מה אתם חושבים? מה אתם מתכננים? למה אתם מתכוונים? מי יבצע את זה? באילו לוחות זמנים, באיזה סדר עדיפויות ובאילו כלים? תגידו לנו גם - על חשבון מה זה יבוא? אל תבואו רק עם "רק לא", זה כבר לא מספיק. נכון שבנימין נתניהו מואשם בעבירות חמורות, נכון שהוא מנסה להיבחר כדי להשפיע על משפטו, נכון שהוא שם עצמו תחילה, הכל נכון - או אולי נכון. תלוי בעיני המתבונן, אבל זה לא מספיק.

תהיו בעד – לא רק נגד. נכון, עשיתם הרבה דברים טובים, אבל ספרו לנו איך אתם הולכים להבריא את מערכת החינוך ולשחרר אותה מהסאגה השנתית בקיץ, לשדרג אותה, להעניק לה כלים חדשניים ויכולות; פרטו לי איך אתם מתכוונים להתמודד עם פקקי התנועה האינסופיים ועם תאונות הדרכים; תתחייבו לנו בחתימה על היקף הממשלה, על השרים ללא תיק וסגני השרים והנורווגים; דברו איתנו על קוד אתי לשלטון תקין וראוי, על נורמות, ערכים ודוגמה אישית; הסבירו איך אתם מתכוונים להתמודד עם בעיות המשילות בנגב ובגליל, עם תופעות הפרוטקשן, שהפכו לעסק מורשה, איך תחזקו את המשטרה ואיך תשקמו את שירות בתי הסוהר מהמשבר החמור שעובר עליו.

דברו איתנו, איך בכוונתכם להבטיח את ביטחון המזון שלנו, את החקלאות והתעשייה לקראת משבר המזון והאקלים שעומד לפקוד את האנושות, אל מול הרצון להוזיל ולייבא מחו"ל; תגידו לי ולנו איך נטוס בעוד כמה שנים משדה תעופה עם ארבעה שרוולים בלבד. אל תגידו לי ולנו "רק לא ביבי", זה לא מספיק. ספרו לנו איך אתם מתכוונים לתקן את הדרוש תיקון במשטרה, בפרקליטות, במח"ש ובמערכת בתי המשפט. לא להרוס, אלא לתקן ולהתאים. ספרו לנו על התוכניות שלכם הרב־שנתיות למערכת הבריאות שלנו, למערכת הסיעוד, לגופי הרווחה, לקשישים וניצולי השואה; דברו איתנו על תשתיות לאומיות, על מסילות וכבישים ומערכות הסעת המונים ועל אנרגיה ירוקה.

תראו לנו ממשלת צללים, אנחנו רוצים לבחור בתוכניות עבודה מפורטות ובצוות ראוי ומנצח שיעשה את העבודה; החינוך, הבריאות והתחבורה, הרווחה, הסבים והסבתות שלנו, הפקקים, הנורמות והערכים, הדוגמה האישית והתרבות הארגונית – כל אלה חשובים לפחות כמו השאלה "מי ירים את הטלפון האדום ב־3:00 לפנות בוקר?".

אל תגידו לנו "רק לא", תגידו לנו מה כן. ספרו לנו על התוכניות שלכם לנוער שלנו, על חזון לעשורים הקרובים, על מגילת עצמאות מחודשת, על ציונות בת זמננו, על רפורמות ענק בצבא, במשפט, ברווחה ובבריאות. אל תהיו שליליים, תהיו חיוביים. יותר מזה אנחנו לא צריכים. הכדור בידיים שלכם.
 
2 אם ישנו נושא אחד שבו קיימת הסכמה לאומית מקיר לקיר של כל המפלגות הציוניות ושל הרוב המוחלט בעם ישראל, הוא שאיננו יכולים לקבל איראן עם יכולת גרעינית צבאית. ואז מגיעים הפוליטיקאים הבכירים וסודקים גם את ההסכמה בנושא שנתפס כ"קודש הקודשים".

כך הם עשו גם השבוע. כך נתניהו, שמוציא סרטונים שמאשימים את יאיר לפיד ובני גנץ ב"הירדמות בשמירה" והפקרת הטיפול בנושא, כך לפיד שמוציא הודעה על זימון נתניהו לתדריך ביטחוני "בו ילמד דברים בטרם יקליט סרטונים", כך ההתעקשות של לפיד על צילום שבו הוא מתדרך את נתניהו כתדרוך מנהל התיכון את תלמידו הנזוף בסיום השליש, וכך נתניהו באמירתו המיותרת "יצאתי מהתדריך יותר מודאג ממה שנכנסתי", כמו שאמר תמיד בעבר כשיצא מתדרוך אצל ראש הממשלה שאינו הוא.

וכשהם מדברים כך והופכים את נושא איראן לכלי לניגוח פוליטי ולקמפיין בחירות, מסתובבים ישראלים ואחרים בזהות שאולה בטהרן בשליחותם ובשליחותנו, טייסים יוצאים למשימות צילום תוך סיכון, אנשי מודיעין מחברים פאזל של פירורי מידע, ולי אין אלא לומר בשמם לפוליטיקאים הללו רק שני מילים: תתביישו לכם.

נתניהו אחרי הפגישה עם לפיד על ההסכם האיראני (צילום: דובר הליכוד)

3. בראיון ל"אקונומיסט" שאלו פעם את מנהיג ברית המועצות לשעבר מיכאיל גורבצ'וב, שהלך השבוע לעולמו, מה הניע אותו לחשיבה החדשה, ל"גלסנוסט", ל"פרסטרויקה" ולסדר החדש שהשפיע על העולם. הוא נתן כמה דוגמאות ובין היתר הסביר כי ברית המועצות השקיעה אלפי שנות מהנדסים בפיתוח מערכת טילי קרקע־אוויר, ואלו הושמדו בשלוש דקות בצפון לבנון על ידי חיל האוויר הישראלי. עוד הוסיף כי מולדתו השקיעה רבות גם בפיתוח מטוסי הקרב "סוחוי" ו"מיג", ועשרות מהם הופלו כמו זבובים ב־1982. והנה לכם תרומתה של ישראל וחיל האוויר הישראלי לסדר העולמי החדש, לקץ המלחמה הקרה ולפירוק ברית המועצות. דיינו.

4. בסיפור הבא - על משרות, כסף וכוח - החלטתי לשתף אתכם בעצב גדול. דוגמה אחת כואבת שמעידה על נורמה כללית נוראית שבה ניסה לטפל שר הדתות מתן כהנא, עם הרבה רצון גדול ובהצלחה קטנה. אבל לפני כן, הידעתם ש"ראש צוות שוחטים" שיוצא לחו"ל מטעם הרבנות משתכר 120 אלף שקל לחודש? ששוחט רגיל מקבל 50 אלף לחודש וש"מנקר" - המטפל בפילה ובסינטה כדי להכשיר אותם, משתכר אף הוא 120 אלף לחודש? עבור משגיח כשרות בישראל משלמים פחות. ואת כל אלה משלמים אנחנו. כולנו. דרך מחיר הבשר ומוצריו.

יש לי חבר ילדות יקר מיד אליהו ששמו עזרא לאטי. הסמיכות לשוק התקווה, המוצא הסורי והגרעין במשפחה שעסק בבשר – הביאו אותו לעסוק בתחום וכבר שנים שהוא הבעלים של חברת מעדני הטלה, מפעל בשר המשווק לרשתות השיווק, למוסדות, לצבא ועוד. עזרא חברי הוא אדם ירא שמיים, שומר כשרות, לא נוסע בשבת, הולך לבית הכנסת. את העסק הוא מנהל עם ארבעת ילדיו, מאמין בעבודה קשה, בפיתוח וחדשנות, באיכות ובצדק. והנה כבר חודשים שהוא מצוי ב"מרדף" שעורך אחריו פקיד רבנות ששמו ח"מ (השם המלא שמור במערכת), שפעיל ב"מחלקת הונאת הכשרות" שמפעילה הרבנות הראשית בדרום הארץ.

ח"מ "פועל" מול עזרא לפטר את המשגיח הוותיק שלו אלי אבוחצירא, שעובד לפרנסתו במפעל כמשגיח כבר 12 שנים יחד עם משגיח נוסף, ולמנות תחתיו "מישהו אחר" – לכאורה "משלנו". הטענה הלא כתובה: הרבנות של קריית מלאכי בראשות הרב חיים פינטו לא מספיק טובה ולא מספיק משגיחה.

עזרא משתולל מכעס, עד כדי כך שאני חושש לבריאותו. לא זו אף זו, מוצרי מעדני הטלה בהכשר רבנות ישראל ולא בד"ץ, אבל נציגי הרבנות רוצים שעזרא ירכוש "פטרוזיליה גוש קטיף", היקרה פי שלושה מהפטרוזיליה הכשרה הרגילה. על מה ולמה? אין תשובה. רק חיוך וגלגול עיניים מאיים. כשעזרא התעצבן, הגיש ח"מ תלונה במשטרה על העלבת עובד ציבור. מה אכפת לו? בנוסף, הוא "הגדיל ראש" והמליץ למשרד הבריאות לבצע ביקורת במפעל.

לפני מספר ימים הופיע ח"מ במפעל של עזרא. לצדו עמד רב של אחד המוסדות הציבוריים הגדולים במדינה, שמעדני הטלה מספקת לו בשר לאחר שזכתה במכרז כדין. "ביקורת פתע" שבעקבותיה הודיע אותו מוסד לעזרא ולמפעל כי הם "הפרו את ההסכם", וכי הם מתבקשים להפסיק לספק את הסחורה. נזק עצום על כלום ושום דבר. העניין כעת בטיפול משפטי, שם נבדקות בין היתר השאלות הבאות: מה הקשר של ח"מ מ"מחלקת הונאת הכשרות" לאותו מוסד? איפה בדיוק ההונאה?

מה הקשר בין הונאה בכשרות לכפייה של רכש פטרוזיליה או להחלפת משגיח ותיק ב"איש שלנו"? רק אלוהים שלהם יודע. לפעמים עזרא לאטי, חבר כאח לי, שהקים עסק לתפארת, שוקל לעזוב את האלוהים הזה, אבל זה לא יקרה לו. מי שצריכים לעזוב, אלה הם! אלה שמוציאים לו שם רע, מועלים בתפקידם, משתמשים בו כקרדום לחפור בו לטובת משרות, כיבודים, כוח, כסף וכבוד.

5. במסגרת "קייטנת סבא בא" של סוף אוגוסט, לקחתי ביום חמסין את אלמה מהקיבוץ אל העיר הגדולה. ראתה אוטובוסים וגורדי שחקים וביקרנו במוזיאון הטבע של אוניברסיטת תל אביב (מרשים. לכו אם לא הייתם), ב"קנדי הוטל" במרכז הירידים, ביקרנו את סבתא רבתא וחזרנו לקיבוץ עייפים אך מרוצים. שבת שלום.