הפעולה אתמול של הימ"מ, צה"ל ושב"כ הייתה רק עניין של זמן. לאחר שהוחלט בישראל להגביר את הלחץ על ארגון הטרור, שהלך ותפס תאוצה ברחוב הפלסטיני, ומנגנוני הביטחון הפלסטיניים לא סיפקו את הסחורה מבחינתה של ישראל ופעלו נגד פעילי הטרור של הקסבה באופן חלקי וסקלטיבי מאוד - ניתן האות והאישור לצבא להגביר את הלחץ ולהרחיב את הפעילות נגד הארגון.

פוצצו באמצעות מטענים וטילי נ"ט: פרטים חדשים על פיצוץ מעבדת הטרור בשכם

מבחינה טקטית, המבצע היה מוצלח מאוד. היכולת המודיעינית להגיע לידיעת הזהב - איתור מספר פעילי טרור של גוב האריות בדירת המסתור בקסבה בשכם, ששימשה גם כמעבדת נפץ מאולתרת – נתנה את האות להוצאת המבצע, שאליו נערך הימ"מ בלב הקסבה של שכם.
המקצוענות, הבגרות והניסיון של היחידה ללוחמה בטרור, הם שסיפקו לפיקוד המרכז את הביטחון כי ניתן להוציא אל הפועל מבצע מורכב בזמן קצר בלב הקסבה בשכם ולסיים אותו בתצורה הרצויה.

בשנים האחרונות השכיל הצבא להבין כי בכל הקשור למבצע נקודתי במאפיינים של לחימה בטרור, ליחידות כמו הימ"מ וימ"ס איו"ש יש יתרונות מובהקים על יחידות צה"ל, לאור הניסיון המבצעי, הוותק והמיומנות הספציפית לאורך זמן. זאת לעומת יחידות מובחרות צבאיות, שנדרשות לעסוק במנעד רחב יותר של אתגרים. וכך, עם כל הכבוד ליחידות הצבאיות, כאשר הקצונה הבכירה מבקשת לצמצם טעויות ולהנמיך את סיכויי ההסלמה בשטח בפעילות שמסתבכת, הכתובת לביצוע היא קודם כל היחידות הללו.

לצד הישג מבצעי ראוי, בפיקוד המרכז ניכר כי הקצונה הבכירה מבקשת להתייחס בפרופורציה הנכונה להישג ולפוטנציאל שלו להשפיע על השטח. לעתים נראה כי במערכת הביטחון מדברים בשני קולות: מצד אחד, בהודעות הרשמיות מקבלים המחוסלים תארים של כבוד ומוצגים כמנהיגי הארגון וכבכירים בו, כאילו מדובר באחד מארגוני הטרור הבולטים בעולם. מנגד, ממליצים גורמי ביטחון אחרים לא להאדיר כך את ההתארגנות הזאת, שהיא חובבנית ובעלת יכולות נמוכות.

בנוסף, מינוף יתר לאחר מבצע מוצלח עלול גם לחזור כבומרנג למערכת הביטחון, בהתפתחות מגמה של חקיינות להתארגנויות דומות גם באזורים אחרים ביהודה ושומרון.

בצה"ל מעריכים כי התשתית הסדורה של ארגון הטרור היא קטנה מאוד ומונה כמה עשרות פעילים חמושים. המהירות שבה הושגו ידיעות מודיעיניות חשובות, שאפשרו לפי הפרסומים חיסול באמצעות אופנוע הנפץ השבוע ואת המבצע אתמול, ממחישה היטב את הרמה המקצועית הנמוכה של פעילי גוב האריות. אין כאן את רמת המידור והמקצועיות האישית של דור המחבלים הוותיקים של שכם, ג'נין וערים נוספות באיו"ש, מארגוני הטרור המוכרים.

בתקופה הקרובה ימשיך צה"ל להפעיל לחץ על גוב האריות, בניסיון לפרק את ההתארגנות לחלוטין. ברמה הצבאית, סביר להניח שבפיקוד המרכז ימצאו את הנוסחה שתפרק את יכולות גוב האריות. אלא שהרמה הטקטית היא רק חלק מהבעיה, כאשר תופעת גוב האריות מבטאת יותר עניין של רעיון והשראה שבהם כל צעיר פלסטיני יכול לאחוז נשק ולקחת חלק בהתעוררות לאומית חמושה, כפי שלא היה בשנים האחרונות.

אל מול הרעיון שקוסם לצעירים פלסטינים ומגמה שעלולה להתפשט לערים נוספות תחת שמות של ארגוני טרור חדשים, הפעילות אתמול של הימ"מ - מוצלחת טקטית ככל שתהיה - רחוקה מאוד מעצירת אותה מגמה.