הניצחון החד־משמעי של בנימין נתניהו בבחירות יאפשר לו להגשים את החלומות הפרועים ביותר כפי שבאו לידי ביטוי בהבטחות הבחירות. בניגוד לעבר שבו היו שרי אוצר דעתניים מהקואליציה כמו משה כחלון או יאיר לפיד, הפעם זה תלוי אך ורק בו. אין שום תירוצים.

פער של אלפי קולות בלבד: שיוויון כמעט מוחלט בקולות לגושים, אך ניצחון לנתניהו
הליכוד התחזק, מרצ התרסקה: כל העדכונים מליל הבחירות הדרמטי

נתניהו סוף־סוף יוכל להכריז כי "מה שהבטחתי קיימתי", ואולי הסטיגמה שמדובר באיש שאי אפשר להאמין להבטחותיו תיעלם. הלוואי עלינו. אז מה יקוים ומה לא? נתחיל במה שלא יקרה בוודאות, וזו ההבטחה המביכה שנתן להקפיא את המשכנתאות. הוא חזר ממנה מיד לאחר מכן, וטוב שכך.

נמשיך במה שיקרה בוודאות: המס על משקאות ממותקים ועל כלים חד־פעמיים יבוטל בלחץ החרדים. אפילו בבורסה האמינו לכך, והמניות המתקשרות עם עסקי המשקאות נהנו אתמול מעליות שערים. גם היוזמות של אריה דרעי לחידוש חלוקת תווי קנייה למזון והקמת רשות למלחמה בעוני יקרו. זה טוב לא רק לעניים החרדים, אלא גם לעניי המגזר הערבי וכמובן לשאר האוכלוסייה. דרעי ירצה להוכיח שהוא שר פנים של כולם.

וכעת לשלל ההבטחות האחרות, ומה יקרה איתן. הקפאת חשבונות הארנונה והמים לא תקרה מסיבה פשוטה: לא ייתכן להקפיא בצורה גורפת את חשבונות האזרחים ללא שום הבחנה ברמת ההכנסה שלהם. אני, שחי ברמת חיים סבירה, לא רואה סיבה שיקפיאו לי את הארנונה. אבל מה עם מחירי החשמל, שגם אותם הובטח להקפיא? מחירי החשמל, שכבר התייקרו ב־8.6%, עומדים להתייקר בתחילת 2023 בכ־20% נוספים בגלל הזינוק במחירי הפחם. המבחן הראשון של נתניהו במסע לשיקום תדמיתו הוא אם אכן יצליח להקפיא את מחיר החשמל, ולכמה זמן.

כדי שזה יקרה הוא יצטרך לפנות לרשות החשמל (הממליצה על שיעורי ההתייקרות), ולהודיע להם לשנות את נוסחת המחיר, כך שהממשלה תסבסד במישרין את ההתייקרות ותמנע אותה. אם זה יקרה, יהיה זה אחד המבחנים החשובים לרצינות הכוונות של הממשלה החדשה. טיפול דומה צריך להיות לגבי סבסוד הבלו על הדלק: מעניין אם נתניהו ימשיך את מדיניות שר האוצר הנוכחי אביגדור ליברמן להמשך סבסוד הבלו, או שמא יחזור על הצהרותיו מלפני עשור, שמחירי הדלק תלויים בשווקים הבינלאומיים ואין לו שום יכולת להשפיע עליהם. 

הרעיון לשינוי מערכת המס בנוגע לנקודות זיכוי וריווח מדרגות המס אמור להתרחש, וזאת הבטחה שאין סיבה שלא תמומש. גם המלחמה ביוקר המחיה בשוק הנדל"ן חייבת לצאת לדרך, כי פשוט אין זמן. המאבק, כפי שהובטח, כרוך בסבסוד קרקעות בפריפריה (שזו מעין ורסיה של מחיר למשתכן ומחיר מטרה), והגדלת מלאי הקרקעות הזמינות. חלק מהמלחמה תהיה גם הנפקת אג"ח צמודות למחירי הדיור, למרות התנגדות בכירי האוצר. כל זה יקרה.

בנוסף, הגיע הזמן שגם ההחלטה על סבסוד המעונות לילדים בגילאים 0־3 תתרחש אחרי עשור של המתנה מורטת עצבים. מדובר בשאלה של סדרי עדיפות תקציביים בלבד. אם הפעם זה יקרה, ברור שבעתיד נתייחס להבטחות נתניהו הרבה יותר ברצינות. וכעת ללב לבה של הצהרת הבחירות, והיא ההבטחה למלחמה ביוקר המחיה. הליכוד כבר המליץ על הפחתת המע"מ על מספר מוצרי יסוד, כך שלאורך זמן הוא ירד מ־17% ל־12%. האם המע"מ ירד? להערכתי כן, אבל לא לרמות של 12%.

הפחתת המע"מ, לצד המשך הרפורמות ביבוא, הפחתת רגולציה ופתיחת שווקים לתחרות יהוו הצהרה על רצינות כוונותיה של הממשלה. היבואנים והיצרנים יבחנו מקרוב את המדיניות וירסנו את עצמם אם יתברר שמדובר בממשלה רצינית. עלות הבטחות הבחירות נאמדת ב־20 מיליארד שקל ואולי אף יותר. זה אומר בסבירות גבוהה מאוד שבתקציב 2023 שיאושר בקרוב, כלל ההוצאה התקציבית תשונה. בניגוד לריסון העבר, בתקציב הנוכחי הוא יועלה בשיעור גבוה מהמקובל עד היום. מהלך כזה ילבין את השימוש בעודפים התקציביים.

פקידי האוצר חייבים להיערך לחורף קשה. מנכ"ל האוצר הבא יהיה רק אדם שקרוב לעמדותיהם של נתניהו ושל שר האוצר הבא, ומי שיסכים להתיישר איתם.

הטור המלא מחר במדור "שוטף פלוס" ב"מעריב־סופהשבוע".