אין בשלב הזה מידע הקושר בין חמאס בעזה לפיגועים בירושלים, אבל הארכיון מלא, גם בגל הטרור של השנה האחרונה, בניסיונות פיגועים שסוכלו בשלב מוקדם על ידי השב"כ, כשהפקודה לביצועם יצאה מעזה, או בדרך עקיפה, דרך המפקדה בטורקיה. 

עד ראיה לפיגוע הראשון משחזר: "עמדתי עם עשרות אנשים, אולי מאות. זה פשוט נס"

הצלחה של פיגוע, שטביעות אצבעות של מתכנניו יצביעו באופן ברור על רצועת עזה, יוביל בסבירות גבוהה להמלצה במערכת הביטחון לדרג המדיני לתקוף ברצועה. עוד לפני שתרחיש סביר זה עלול להתממש, הסלמה נוספת בג'נין על רקע פעולה צפויה אם גופתו של טירן פרו לא תוחזר לישראל, עשויה להכניס את עזה לתמונת ההסלמה הרבה יותר מוקדם, גם כאשר לישראל ולחמאס אין אינטרס בכך.

הפיגוע בירושלים, תמונות הנפגעים ברקע תחנות ההסעה והאטובוסים, זרקו אותנו אתמול במסע בזמן עשרות שנים לאחור, לתמונות הקשות של האוטובוסים המתפוצצים בלב ערי ישראל. סביר להניח שאת ההקשר התודעתי הזה, לצד רציחת ישראלים, ביקשו המחבלים להשיג. לשם בדיוק מכוון טרור מאורגן. מאפייני הפיגוע בירושלים מצביעים על סבירות גבוהה שמאחורי התכנון שלו, השגת האמל"ח והביצוע, מסתתר ארגון טרור ותיק ולא התארגנות מקומית או חדשה דוגמת גוב האריות. 

במציאות שבה צה"ל פועל כל הזמן בלב הערים הפלסטיניות, יכולות הטרור הממוסד רחוקות מהיכולות שהיו לארגוני הטרור ולדמויות שהובילו את החמאס, הג'יהאד האיסלמי והפת"ח באמצע שנות ה־90 ובתחילת שנות האלפיים.  חופש הפעולה שיש לצה"ל והחשיבות שרואים במערכת הביטחון בשמירה על יציבות הרשות הפלסטינית כאלטרנטיבה הסבירה ביותר לשמירה על היציבות באזור, הם בדיוק הסיבות המסבירות מדוע במערכת הביטחון מתנגדים בתוקף לדרישות פוליטיות לכאורה ליציאה למבצע חומת מגן 2. 

בבחירה בין פעולה נגד הרשות הפלסטינית לחמאס ברצועת עזה, מערכת הביטחון תעדיף לסמן את החמאס בעזה כאלטרנטיבה לפעולה, במידה וגל הטרור הנוכחי ימשיך ויסלים. מה שמתחיל באיו"ש מסתיים כמעט תמיד ברצועת עזה. עד עכשיו, גם מאז מבצע שומר החומות, ולמעשה מאז ההתנתקות, כולל שנות שלטונו הארוכות של נתניהו, ישראל מגמגמת בהעברת המסר לחמאס כי גם על הכוונת טרור מעזה לאיו"ש יש תג מחיר, וכי ישראל לא תסתפק בתגובה לירי רקטות מהרצועה.

הרמטכ"ל אביב כוכבי קיצר במעט את ביקורו בארה"ב. מבחינה מעשית אין לכך משמעות. מדובר בחזרה שעות בודדות מוקדם מהמועד המתוכנן, אבל מבחינה סמלית זה כבר סיפור אחר, ולא בטח שלשם כיוון הרמטכ"ל בהוצאת ההודעה על הקדמת שובו. ישראל, המבקשת לשים את מרכז תשומת הלב באתגרים מול איראן ובהמשך מרוץ הזחילה שלה לעבר הגרעין, מבינה היטב את המחיר של עימות בזירה הפלסטינית, במישור הדיפלומטי הבינלאומי ואולי אף חשוב יותר, במחירים שהצבא משלם בכשירותו למלחמה בתגבור הכוחות שנמשך כבר יותר משמונה חודשים. 

המשך ההסלמה באיו"ש ישרת יותר מכולם את איראן וגם את חמאס בעזה, ואת זה נתניהו מבין היטב, הרבה לפני שיפעל לדרישת אלה החפצים במיטוט הרשות הפלסטינית.