1. אילו היינו בעיצומו של סרט היסטוריה, הייתה מושמעת כעת מוזיקה דרמטית, שמחזקת ומעצימה את מה שעל המסך. אבל אנחנו במציאות, ובחיים אין מוזיקה דרמטית. צודק כנראה מי שטוען שאין מדובר הפעם בחילופי שלטון שבהם הורגלנו כבר בעבר, אלא בחילופי תרבות שלטונית. המסר מהליכוד ושותפיה הוא "קיבלנו מנדט ומותר לנו הכל", בבחינת "עולם ישן עד יסוד נחריבה" - בביטחון, במשטרה, במערכת אכיפת החוק ובמשפט, בחינוך, במרחב הציבורי וכך הלאה.

אם נרצה לתבל את הדרמה בהומור ציני, אז נראה שקרקס הגיע ונטה את אוהלו בירושלים. יש בו לוליינים ולהטוטנים שלוקחים משרדי ממשלה, מפרקים אותם, מג'נגלים באוויר ומרכיבים במקום אחר, מעבירים פלוגות מפה לשם, מקפיצים יחידות ממשלתיות באוויר - ויש בולעי ונושפי אש כמו איתמר בן גביר, ויש כמובן בולעי חרבות שהם שרי הליכוד השתקנים, וכמובן מנהל הקרקס, הקוסם הוותיק בנימין נתניהו. אין מוזיקה דרמטית, כי אנחנו לא בסרט היסטורי, ואין מה לצחוק, כי אנחנו לא במופע קרקס, אבל המציאות מאיימת להיות חזקה מכל דמיון.

2. הכל כאמור עניין של חלופות ולא של חלומות, ולכן אחד כמוני, בעלותו על יצועו לשנת לילה, לא יירדם לפני שישים מבטחו בשלושה "מבוגרים אחראיים" בצמרת הממשלה החדשה, והם: נתניהו, אריה דרעי ויואב גלנט. כן, ממש כך. אם לא אסמוך על הניסיון ושיקול הדעת שלהם, לא ארדם. גם אתם לא. אפשר עם נעליים גבוהות, אפשר עם חצי עין פקוחה, אבל חייבים לישון.

לנתניהו ניסיון רב. הוא לא רק ראש ממשלה ותיק, הפעם אין לו מגן שמאלי והוא יהיה בעמדת "גוש השמאל" בממשלת בן גביר-סמוטריץ'. דרעי הוא ותיק, מנוסה ואחראי – גם בקבינט, וגלנט בכל זאת צמח בצה"ל, היה מזכיר צבאי לראש ממשלה והוא כבר כמה שנים בקבינט.

אני יכול לשחק רק בקלפים שיש לי ביד, ולכן אני שם מבטחי בכל זאת ולמרות הכל בשלושת אלה. אם אתם מכירים חלופה אחרת כרגע - עדכנו אותי.

3. בינתיים גלנט שותק. במונחים של הליכוד והמשפחה, הוא בסך הכל נוהג נכון, עד שיקבל את התפקיד. אבל הוא מבין מצוין מה המשמעות של העברת האחריות על מתאם פעולות הממשלה בשטחים ועל המינהל האזרחי לידיו של בצלאל סמוטריץ', כשם שהוא יודע מה המשמעות של העברת פלוגות מג"ב בשטחים מאחריות פיקוד המרכז לבן גביר. נתניהו למעשה פוגע באחדות הפיקוד ובביטחון, בצה"ל ובסמכות הרמטכ"ל, כשהוא נותן אחריות על גוף ביטחוני חשוב למפלגה פוליטית.

ועולה השאלה - מדוע לא יתבע דרעי את האחריות על הרב הראשי לצה"ל, ואגודת ישראל על מינוי ראש אכ"א, שנותן פטורים משירות? או שאולי אבי מעוז יבקש אחריות ומעורבות על מינוי קצין חינוך ראשי בצה"ל; וטלי גוטליב תבקש להיות אחראית על מינוי הפרקליט הצבאי הראשי. אם הכל למכירה – אז הכל עוד אפשרי.

ואם הרמטכ"ל היוצא או הנכנס יעז לפתוח פה ולצפצף – הבהיר לו השבוע הח"כ החדש תא"ל בדימוס צביקה פוגל, שהחייל מספר אחת הוא בסך הכל "פקיד", ואם ישכח, יזכירו לו.

4. בן שיחי, בכיר בליכוד שהיה שר ויהיה שר, הסביר לי שאם סמוטריץ' ובן גביר יצליחו, זה יהיה הסוף של הליכוד; ולכן, הם יעשו הכל שהם לא יצליחו יתר על המידה. הפחד הגדול הוא מסמוטריץ' האידיאולוג, החרוץ והמוכשר, ומהאפשרות ששניהם יאתגרו את נתניהו מימין כל הזמן. והוא, כמבוגר האחראי, יעצור אותם, יגביל אותם וירסן בגלל האמריקאים, המצרים, הירדנים, האמירותים, הסעודים, דוחות המודיעין וכך הלאה.

במצב כזה, יתואר נתניהו כפחדן, הססן, כמי שלא מנצל את העובדה שיש לו ממשלת ימין על מלא. כך הם יחלישו את נתניהו ואת הליכוד ויקנו לעצמם יותר ויותר מנדטים בימין לקראת הבחירות הבאות.

כל מה שיאמרו ויעשו כעת בן גביר וסמוטריץ' בפעילותם ביהודה ובשומרון ובכלל, ייזקף ציבורית לחובתו של נתניהו ולזכותם של השניים - שלוטשים עיניים קדימה אל הנהגת הימין בישראל. סבוך ומסוכן. לכולנו.

5. בתי המשפט בישראל, לרבות העליון, הכניסו לכלא נשיא, ראש ממשלה, שר אוצר, רב ראשי ופוליטיקאים נוספים. אז למה שהפוליטיקאים שלנו יאהבו אותם? ובמיוחד כשיש עוד כמה "קליינטים" בקנה. "הקם להורגך, השכם להורגו" כבר אמרו. השבוע החל הלינץ' הציבורי נגד הנשיאה אסתר חיות, שהעזה להוציא משפט על חשיבות עצמאות בתי המשפט. העילה: שכרה הגבוה כפי שנקבע בחוק. היות שלא נמצאו כל חריגות בנייה בביתה, הלכו על השכר.

ישנה תמיכה ציבורית רחבה מאוד במה שנוגע לתיקונים ולרפורמות בעבודת המשטרה, הפרקליטות ומערכת בתי המשפט. רבים חשים כי יש צורך לתקן, לשפר, להגביל, לאזן וכו'. אף אחד לא קיבל אישור בבחירות להרוס, להחריב, להחליש, לבטל ולגמד. יש לישראל בית משפט עליון מצוין, ששמו ויוקרתו יצאו למרחוק ברחבי העולם. בית משפט שסייע רבות לישראל ושאפשר לצה"ל לפעול בסיטואציות מורכבות ומסובכות.
לאחר מבצע עופרת יצוקה ברצועת עזה לפני כ־14 שנה אמרתי שבעתירות שבהן דן בג"ץ במהלך המבצע, הוא למעשה גייס עצמו למילואים ב"צו 8". כך חשנו בצבא באותה העת. השופטים כעסו עליי קצת ושלחו הערה, אבל זה היה המצב.
 
6. עמיתי לארוחת הצהריים, בכיר מאוד לשעבר במערכת הביטחון, התערב איתי על ארוחה נוספת שהממשלה החדשה תקבל החלטה על ביטול ועדת החקירה בנושא הצוללות וכלי השיט. הוא משוכנע שכך יהיה, היות שהסמכות לפעולת הוועדה היא בהחלטת הממשלה, וכך גם ביטולה. כמובן שלא נתניהו הוא שיביא את ההצעה אלא אחד משריו - והיא תעבור ללא כל בעיה ועם הנימוקים הנכונים (הייתה חקירת משטרה, יש כתבי אישום, לא צריך לקומם את גרמניה, לא צריך לגרור קצינים לדוכן וכו').
אני אמרתי לו שזה יהיה קשה ושתהיה סערה. הוא חייך והשיב לי שזה יהיה קל, כי הוועדה טרם החלה בעבודתה מבחינה ציבורית, ואף הבטיח לי שהוא הולך לאכול על חשבוני.

7. היהדות והישראליות שלי נעות בין קבר רחל אמנו בבית לחם לקבר רחל המשוררת לחוף כנרת. אין מבחינתי כל דיון על היותה של ישראל מדינה יהודית וכי עליה לשמור על צביון וזהות יהודיים, אבל לא אלה שמציע לנו אבי מעוז, שמאיים עם המנדט האחד שלו על המרחב הציבורי שלנו ועל תוכניות החינוך.

כתבתי כאן לא אחת שהיהדות ותורת ישראל הן עניין רציני מדי מכדי להפקיד אותו בידי דתיים בלבד, אבל "מחנה השינוי" לא הפנים זאת מספיק וגם לא ממשלות ישראל הקודמות, כולל אלו של ביבי.

אמי לאה שתחיה שלחה אותי בילדותי לגן חובה דתי, כדי שאקבל את יסודות היהדות. מבחינתי שווה לבחון חינוך ממלכתי־דתי מתון ומכבד עד כיתה ב' ולאחר מכן להתפצל, אבל לא מעוז ודעותיו החשוכות יהיו מחוללי השינוי הזה.

8. למשרדי באו האלוף (במיל') רוני נומה, המשמש כיו"ר בהתנדבות של עמותת "שותפות מגן ישראלית", עם המנכ"לית לילך פלנר. העמותה הזו שמה לה ליעד לאתר ולהניע כ־40 אלף יוצאי צה"ל נפגעי פוסט־טראומה, שכיום מתמודדים עמה לבד, ללא כתובת, ללא סיוע וללא תמיכה.
יזהר דוד, לוחם בגולני ואיש שב"כ בעברו, לקה בפוסט־טראומה בשירות, נכנס לייאוש על סף מעשה אובדנות וברגע האחרון החליט להתמודד ולהקים עמותה, והוא שייסד אותה. העמותה, באמצעות מתנדבים, מאתרת בעמל רב את נפגעי הפוסט־טראומה, חוברת אליהם, תומכת בהם ומסייעת להם להגיש תביעות להכרה במשרד הביטחון.

כמה מאות כבר עשו זאת, והתחושה בעמותה היא שכל המציל נפש אחת בישראל, הציל עולם ומלואו וכי הם עוסקים בתחום חשוב ורגיש. ואם מי מכם - פרטי, חברה או ארגון - רוצה לסייע להם בתרומה או בכל דרך אחרת, אנא חפשו אותם ברשת החברתית או כתבו אליי למייל - ותבואו על שכרכם.

9. בביתנו הקט בלהבות חביבה אני אחראי לארוחות ליל שבת. אני אוהב לבשל וגם משפחתי אוהבת את תבשיליי. ואולם מעת לעת אני חוטא בקניית אוכל מוכן וכבר התוודעתי למספר מקומות בהתאם למסלול שלי בימי שישי.

ישנם "ריחות וטעמים" ברמת השרון ו"בורדו" ברמת השרון ועוד, אבל אני רוצה להמליץ לכם על "קייטרינג שוקי" במושב ניר צבי. שם, באווירה כפרית, המגוון רחב מאוד וטעים מאוד, חומרי הגלם איכותיים והמאכלים נעשים ביד אוהבת. שוקי יפציר בכם לטעום, ובחוץ במרפסת - בית קפה ועוגות בחינם למבקרים. שווה. בתיאבון ושבת שלום.

[email protected]