הדיון המיוחד באו"ם ביוזמת האמירויות על ביקורו של בן גביר בהר הבית יתקיים הערב (חמישי, עשר בלילה שעון ישראל). הדיון צפוי להסתיים בהודעת גינוי לישראל. ארה"ב תתמוך בגינוי הצהרתי רק אם יהיה מנוסח בסגנון מתון. 

"הסלמה מסוכנת": שרי החוץ של מדינות ערב בגינוי חריף נגד ישראל
"לא ניכנע לחמאס": בן גביר עלה להר הבית חרף האיומים וההתראות

לפי דיווחים הרווחים בשיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים, ארה"ב הבהירה לחברות מועצת הביטחון כי היא מתייחסת בחומרה לביקורו של בן גביר בהר הבית. עם זאת, לדעתה אין מקום להחלטה רשמית נגד ישראל, שרק תסלים את המתיחות ביחסי ארצות האזור עם ישראל.

ביטוי לחומרה שארה"ב מייחסת לביקורו של בן גביר בהר הבית נחשף באופן חד משמעי בהצהרות שדובר משרד החוץ האמריקאי נד פרייס פרסם ביומיים האחרונים. בהצהרות הדובר גינה במלים חריפות את ביקורו של בן גביר בהר הבית.

"אנחנו מודאגים מאוד מפעולות חד-צדדיות שעלולות להחמיר את המתיחות", הצהיר הדובר. אמש הוסיף הדובר הצהרת גינוי תקיפה למהלך ישראלי שיכשיר את המאחז חומש. להערכת דיפלומטים, הנוסח החריף של הצהרות הדובר האמריקאי הוא לפי הגדרת אחד מהם, "כמו שחרור של כעס ולצאת ידי חובה".

שגריר ישראל באו"ם גלעד ארדן הביע מורת רוח מהסגנון החריף והבוטה של דובר משרד החוץ האמריקאי בגינויו של ביקור בן גביר בהר הבית. "כשראש הרשות הפלסטינית אבו מאזן קיים ביקור אצל פוטין, דובר משרד החוץ האמריקאי לא הרחיק לכת בהצהרות גינוי לפגישה כזאת", אמר ארדן.  

שגריר ישראל כבר תקף בחריפות את עצם קיום הדיון במועצת הביטחון. גלעד ארדן שבעת כהונתו כשר למודיעין עלה להר הבית, מתכונן לשאת במסגרת הדיון הערב נאום ארוך, שבו יסקור ויספר לחברות המועצה את ההיסטוריה של הר הבית במטרה להבהיר את זכותו של כל יהודי לעלות למקום.

הדיון הערב במועצת הביטחון יתקיים בהרכב חדש של החברות הבלתי קבועות – הרכב שהתחיל ב-1 בינואר. חמש הארצות שסיימו את חברותן הזמנית בת השנתיים הן, נורבגיה, אירלנד, מקסיקו, הודו וקניה. חמש הבלתי קבועות החדשות הן, יפן, מוזמביק, מלטה, אקוודור ושווייץ. העדרן מהמועצה של אירלנד ונורבגיה, שתי ארצות שהפגינו באחרונה התנהלות דיפלומטית אנטי ישראלית, החליש את רמת העוינות לישראל  במועצה.

משיחות עם שגרירים ודיפלומטים בכירים, משתמע שסין, חברה קבועה במועצת הבטחון, החריפה את מדיניותה כלפי ישראל. סין הצטרפה ליוזמת האמירויות לכנס את המועצה לדיון מיוחד נגד עליית בן גביר להר הבית. לעומת זאת, מציינים דיפלומטים, רוסיה גילתה גישה מתונה ומפוייסת כלפי ישראל בעניין העלייה להר הבית.

נראה שישראל תצא בזול מהדיון במועצת הביטחון. המחיר שישראל צפויה ועלולה לשלם בתחום היחסים עם ארצות ערב, עם מדינות המפרץ יהיה גבוה ויקר מאוד. ראש הממשלה בנימין נתניהו דיבר באחרונה על סיכויים לקידום יחסים עם סעודיה והביע תקווה שמדינות מפרץ נוספות יצטרפו להסכמי אברהם. גם שר החוץ אלי כהן הצהיר על כוונתו לפעול לקידום יחסי ישראל וסעודיה.  

מתגובות הזעם והמרירות נגד ישראל של ארצות ערב למשבר העלייה להר הבית עולה כי סיכויים לקידום כלשהוא ביחסים עם סעודיה לא רק התרחקו אלא חוסלו לעתיד גם שאינו נראה לעין היום. ביטוי לכך ניתן באופן ברור וחד משמעי בהצהרה שפורסמה אתמול מטעם משרד החוץ של סעודיה. "ישראל חותרת תחת מאמצי השלום הבינלאומיים וסותרת נורמות של כבוד לדתות", נטען בהצהרה. ההצהרה כוללת התבטאות מחמיאה ואוהדת ל"אחים הפלסטינים".

ראש הממשלה נתניהו יגלה כי נוכחותו של איתמר בן גביר בממשלתו, היא איום מוחשי על מעמדה של ישראל בזירה העולמית.