אין צורך במאה ימי חסד כדי להבין שהממשלה הזו מובילה את המדינה אל עברי פי פחת - מה שהבינו מהר מאוד גם בוושינגטון. מאז קום המדינה לא היה כאן אורח ממלכתי רם מעלה ודרג מחו"ל, שהביע בפרהסיה חשש, עם קורטוב של ביקורת, על התנהלות הממשלה בישראל, כפי שעושה זאת בביקורו כאן מזכיר המדינה האמריקאי אנתוני בלינקן. בפומבי, לאוזני התקשורת, לא בחדרי חדרים בשיחות בארבע עיניים עם נתניהו.

"בלינקן העניק לנתניהו שיעור בדמוקרטיה ובאזרחות בשידור חי"
על רקע פגישת לפיד-בלינקן: זה החשש האמריקאי מפני הרפורמה המשפטית

כה אמר בלינקן: "היחסים בין המדינות {ארה"ב וישראל} נטועים באינטרסים וערכים דמוקרטיים משותפים – שמירה על זכויות אדם, מערכת משפט שווה לכולם, זכויות של קבוצות מיעוט ושלטון החוק, תקשורת חופשית ושמירה על חברה אזרחית חזקה. האפשרות של האנשים בשתי המדינות להשמיע את קולם ולהגן על זכויותיהם היא אחת החזקות של הדמוקרטיות שלנו.

"חוזקה נוספת היא שבניית קונצנזוס להצעות חדשות היא הדרך האפקטיבית ביותר להבטיח שיאומצו ויחזיקו מעמד. נדבר בכבוד ובכנות כמו שחברים עושים כאשר אנו מסכימים וכאשר אנו לא מסכימים. השיחות יימשכו כחלק מתהליך ההגנה וחיזוק הדמוקרטיה".

מילים כדורבנות, שלרגע נדמה שנאמרות מעל במות המפגינים במוצ"ש ברחוב קפלן או בכיכר הבימה. וכמה מגוחך ופתטי זה נשמע כשנתניהו מגיב לדברי בלינקן ואומר: "אנו שתי דמוקרטיות חזקות ואני מבטיח לך שתישארנה שתי דמוקרטיות חזקות". אחרי הכל, מי מאמין היום לנתניהו? בעברית שומעים ממנו דברים שתואמים את דרישות בן גביר וסמוטריץ', שאפילו הם לא מאמינים לו, ואילו באנגלית הוא משמיע דברים אחרים לגמרי.

נתניהו ובלינקן (צילום: צילום מסך לע''מ)
נתניהו ובלינקן (צילום: צילום מסך לע''מ)

הדברים הנוקבים של בלינקן התייחסו לממשלה שעסוקה כל כולה, מבוקר עד ערב, בזירוז המהפכה המשפטית וקידום חוקים לביסוסה. כמו "חוק דרעי" השני, למשל, שנועד להחזיר את יו"ר ש"ס לשולחן הממשלה דרך החלון. ממשלה, שבמקום להיות קשובה לכלכלנים בכירים, לנגידי בנק בדימוס ולמנהלי הבנקים שמזהירים מפגיעת המהפכה בכלכלת ישראל - מאשימה את המתריעים בשער כמי שפוגעים בכלכלה, בדיוק כפי שפועלים שונאי ישראל.

"רואים כאן קמפיין פוליטי חסר אחריות, שמובל על ידי האופוזיציה ונועד לגרום נזק לכלכלת ישראל", אמר שר האוצר בצלאל סמוטריץ', אחרי שניצני נזקי המהפכה הזו החלו לבצבץ בירידות בבורסה, בפיחות בשקל הישראלי מול הדולר, במשיכת כספי משקיעים ועוד. זה כמובן לא בגלל המהפכה המשפטית, על פי משנת הממשלה הזו, אלא רק בגלל האופוזיציה והשמעת הדעות של אותם כלכלנים ומנהלי בנקים - שבעיני הממשלה מביעים את עמדתם מעמדה פוליטית חסרת אחריות.

נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)
נשיא המדינה יצחק הרצוג ושר החוץ האמריקאי אנתוני בלינקן (צילום: חיים צח לע''מ)

 כמה אופייני למכונה המשומנת הזו להפוך את המתנגדים לדרכם ומעשיהם לאויבי המדינה, לעוכרי ישראל. בדיוק כפי שעשה זאת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר אחרי הפיגוע הקשה בנווה יעקב, כאשר הפנה אצבע מאשימה כנגד היועצת המשפטית לממשלה גלי בהרב־מיארה ואמר: "עד לרגע זה היא לא מאפשרת לנו לאטום את הבית של המחבל".

 מהמשתמע ניתן ללמוד שבעצם היועמש"ית היא זו שמנעה מהמושיע הלאומי לסכל את הפיגוע בנווה יעקב ואת זה שהיה למחרת בעיר דוד. כן, זו דרכה של הממשלה הזו: להפיל את הכישלונות והמחדלים על אחרים, וכמובן להכריז על כל מי שלא מקבל את דרכה כעל שמאלן. במקרים מסוימים יתווסף לזה התואר בוגד.

כמובן שחלק ניכר מחברי הממשלה הזו מתייחס מאחורי הקלעים בלעג ובזלזול לדברי בלינקן על סולידריות דמוקרטית. זאת מכיוון שגם מזכיר המדינה האמריקאי נחשב בעיניהם לשמאלן. כנראה שזה רק עניין של זמן עד שנשמע את הקולות הזועמים מהממשלה, שיאשימו את האופוזיציה ואת השמאל בהפעלת לחץ על האמריקאים, שיתערבו בוויכוח הפנימי שמתנהל כאן – וכמובן יעבירו ביקורת על ההתערבות האמריקאית בענייניה הפנימיים של ישראל.