האם היית נותן לאדם שעבר קורס מזורז בתורת המשפט בהתכתבות לייצג אותך בבית המשפט? האם היית נותן לאדם שעבר קורס קצר בכירורגיה לנתח אותך? אני מאמין שלא.

אני בוודאי לא הייתי נותן לאדם שלמד מקצוע רפואי־טיפולי בקורסים ולא במסגרת אקדמית וללא סטאז' לגעת בגופי או לטפל בנפשי, אבל בדצמבר הוגשה הצעת חוק לתיקון חוק הסדרת העיסוק במקצועות הבריאות, שבה מציעים ח"כ מיכאל מלכיאלי וח"כ יוסף טייב מש"ס לפתוח את ענף הריפוי בעיסוק וקלינאות התקשורת גם למי שלא רכש השכלה אקדמית באוניברסיטאות ובמכללות המוכרות. 

במקום ללמוד לימודים אקדמיים מלאים במשך כשלוש וחצי שנים, לבצע כאלף שעות הכשרה מעשית תחת הדרכה ופיקוח, ולעמוד בבחינה ממשלתית של משרד הבריאות - ההצעה לתיקון החוק היא שקורסים או לימודי תעודה יכשירו אנשים לעסוק בתחום. 

כגילוי נאות אספר שאחת מבנותיי היא מרפאה בעיסוק, עוסקת בקידום בריאות ושיקום חולים דמנטיים. חבריה וחברותיה בוגרי האוניברסיטה מטפלים בילדים, בוגרים וקשישים עם לקויות גופניות ונפשיות ומביאים אותם לתפקוד. זאת לאחר שבדקו אותם, אבחנו את בעייתם, את יכולת התפקוד ופוטנציאל השיקום שלהם, כולל ייעוץ, הדרכה, תרגול, מתן חוות דעת ועבודה עם רופאים, פסיכולוגים ובעלי מקצוע אחרים המוסמכים לכך.

כאשר מדובר בקלינאות תקשורת, חשובים גם האבחון, הטיפול והשיקום שיאפשר למשוקם לתפקד במסגרת העבודה, המשפחה והחברה. דרושים ידע והבנה במנגנוני השמיעה, הדיבור, הבליעה, ההבנה והתקשורת. מי יטפל בילדים על הרצף האוטיסטי או במבוגרים אחרי אירוע מוחי עם הפרעות בבליעה ובדיבור? האם יופקד הטיפול בהם בידיהם הלא אמונות של אלה שעברו לימודים קצרים שיאפשרו להם להשתלב במעגל העבודה על חשבון בריאות הציבור?

יוזמי החוק החדש, שלתפיסתי לא מבינים את מהות המקצועות, רוצים להכשיר מטפלים סוג ג' על ידי הנמכת הדרישות וללא ידע מספיק ובלי פיקוח של המועצה להשכלה גבוהה, הדואגת לרמת המקצוע והשוואתו לקריטריונים בינלאומיים.

קיימות כיום קלינאיות תקשורת ומרפאות בעיסוק מהמגזר החרדי, בוגרות מסלולים אקדמיים. יש מכללות חרדיות המכשירות נשים חרדיות באופן שאינו פוגע באמונתן. קיימת סכנה באישור לימודי תעודה במקצועות אקדמיים מסוג זה. במסלול לימודים קצר לא ניתן לרכוש את כל הידע הרפואי המגוון הדרוש כדי להפוך למטפל פרה־רפואי מוסמך ומומחה. 

רק מי שמוכן למסור את גופו ונפשו בידיהם של אנשים לא מקצועיים, יכול להסכים להצעת חוק מסוכנת זו. אם יאושר החוק, אני ממליץ בחום לבדוק היטב את רמת הסמכתו של המטפל ולהתרחק מאנשים הקוראים לעצמם מטפלים.