משהו: הגעת בלי שחסמו לך את הכביש באיזו הפגנה? יש לך מזל, מלא לוטו (וייתכן שלא תוכל להגיע לקבל את הפרס).

הכנס נגד הדמוקרטיה המופרזת

ביום חמישי שעבר ביליתי בכנס לקידום המאבק למען דיקטטורה בישראל, הוא התחזה לכנס למען הדמוקרטיה. התרשמתי שבאוויר האולמות ברור מאוד מה הכוונה: בחירת העם לא סבירה, צריך להתעלם ממנה בזעם, ולייסד משטר טהור יותר שבו רוב העם יהיה באופוזיציה כי הוא רוב טועה. לבוחרים האלה ולנציגיהם ראויה רק זכות שלטון מוגבלת, והמיעוט המקובל יותר יהיה המוביל. היה לי מעניין, כמו בכל פעם שבה אני מביט בבני אדם. מדענים הודיעו לאחרונה שיש ביקום 36 סוגי חוצנים, אולי, ואני בטוח שהמעניין ביותר מביניהם הוא ההומו סאפיינס ברגעים שבהם נחשף מה שהוא באמת.

הכנס היה מטעם הקרן החדשה לישראל, עיתון “הארץ" ועמותה חדשה יחסית: זולת. מהכנס הזה יצאה הקריאה של אהוד ברק לחיילי וקציני צה"ל לסרב פקודה, קריאה שעוררה מיד סערת תקשורת, אבל הרבה דברים נוספים לא דווחו. הרבה דברים ששווים דיווח מתרחשים כאשר מאות אנשים באים במטרה להטעין את עצמם בשנאה וברוח קרב, וכאשר הפּוּשֶׁרִים מעל הבמה משווקים להם את מה שהם זקוקים לו.

יאיר לפיד חזר המון פעמים בדבריו על הביטוי “דמוקרטיה ליברלית", ביטוי שמעתה יחליף את הביטוי דמוקרטיה רגילה, ויהיה ניסוח שימושי להלבנת דיקטטורה. דוברים נוספים עלו לבמה, והנה אורי משגב מראיין את אהוד ברק. אהוד ברק מניח לפניו ניירות לפני שהוא מתחיל לענות. התשובות כבר כתובות בהן. כל התנצלות שהייתה לו פליטת פה מבוטלת כך מראש.

בימים האלה מוקרנת סדרה על סיירת מטכ"ל, ואני לא מסוגל להבין אנשים כמו ברק. הרי רק אתמול הוא לחם יחד עם ביבי, ביחידה התובענית וההרואית ביותר, והיום הוא מסית נגדו בתוקפנות של רוכל בדוכן מזכרות באתר קדוש. שוב הוא חוזר כמו כולם כאן על כך שמגילת העצמאות היא חוקה, אף שאי אפשר לשפוט על פיה אפילו במחלוקת הקטנה ביותר, כי יש בה הכל, ואז הוא עובר לניסוחים שצוטטו מיד בתקשורת, ואשר בגללן כבר הגישו נגדו תלונה על הסתה. הוא מוסיף: “בזמן שיש דיקטטורה, רושמים לדראון עולם את אלה שצייתו לפקודות".

הוא מתפייט ברוחב תרבותי: “דנטה אליגיירי אמר שהמקום החם ביותר בגיהינום שמור לאלה שעמדו מן הצד ולא קיבלו הכרעה מוסרית", ומשמיע איומי אימים על מה שהוא עוד מתכנן לעשות לישראל: “לא חכם ולא נבון לומר עכשיו מה שנעשה בעתיד". מה שהוא אומר נורא, אבל לא בעיני הקהל ששם סביבי. האולם שואג בתשואות ובתרועות. יותר מאשר לשאר הדוברים. לקהל הזה אין ספקות, ואין רחמים.

מטריית הדמוקרטיה

כשהייתי שם בכנס ששמו “דמוקרטיה", ניגש אליי בחור נחמד ונתן לי מטרייה. את המטרייה חילקו לבאי הכנס, היו רבות כמותה וכל אחד היה מוזמן לקחת. רגע, אני חשדן קצת. אם אתה מקבל מוצר בחינם, זה סימן שאתה הוא המוצר. מה מתכוונים שאני אפרסם בעזרת המתנה הזו כאשר אלך יום אחד בגשם עם המטרייה? אני פותח את המטרייה ורואה שכאשר כיפתה פרושה למלוא הדר עיגולה, כתוב עליה: “צדק, שוויון, דמוקרטיה". מתאים לי. מתאים מאוד.

ברור שמה שאני חושב כצדק איננו מה שהגוף שהעניק לי את המטרייה חושב לצדק. שתבינו, המטרייה ניתנה על ידי הקרן החדשה לישראל. גם מה שהם חושבים כשוויון איננו בדיוק מה שאני חושב כאשר אני משתמש במילה שוויון. למעשה כל הכנס הזה הוא נגד דרישה, חצופה בעיניהם, לשוויון. שוויון בקולות של כל בוחר, למשל. בוודאי מה שהם קוראים דמוקרטיה איננו מה שמוגדר כדמוקרטיה בעיני רוב הישראלים או בני האדם בארצות הדמוקרטיות.

לא אתמם, אני מבין מצוין מה המסר שלהם במילים “צדק, שוויון, דמוקרטיה". הם היו יכולים לכתוב ישר “רק לא ביבי", או “נסיגה משטחי ארץ ישראל, גירוש היהודים מבתיהם והקמת דיקטטורה פלסטינית שם", אבל מנעוריי אני אוהב לפספס מסרים, ושומר על עצמי קשה הבנה לרמזים.
מעכשיו, אם תראו בן אדם עם שיער לבן הולך בגשם עם מטרייה שכתוב עליה “צדק, שוויון, דמוקרטיה", דעו שהוא מודה לקרן החדשה לישראל שהוא לא נרטב, והוא גם מתכוון באמת למה שכתוב על המטרייה.

מה עושים עכשיו?

כשהכל הסתיים, כמעט בשעה 10 בערב, יצאתי לאוויר גג מבנה גן העיר והלכתי עם כולם. לצדי צעדו בין היוצאים מהאולמות שלוש נשים צעירות, ואני שומע אותן שואלות זו את זו, “מה עושים עכשיו?". שאלה בעלת משמעות רבה.

הכנס נקרא “דמוקרטיה. ועידת חירום: מה עושים עכשיו?". לרגע חשבתי שהן מדברות על המסקנות שהן ספגו בכנס, מעבדות לעצמן את הטיעונים, ומתכננות את המהלכים הבאים לקראת מלחמת אחים, או פעולות דמוקרטיות דומות. מיד תפסתי שלא, כי אחת מהן אמרה “מה עושים עכשיו? הנה אפילו הכותרת של הכנס הייתה 'מה עושים עכשיו?', אז מה עושים עכשיו?", והבנתי שהן מחפשות איך למלא את הזמן בהמשך הערב.

הסתובבתי אליהן והצעתי להן כמה הצעות (מהוגנות. מה זה איתכם?). הן צחקו ושמחו בהן, והשאלה הגורלית הייתה מעכשיו אם אפשר לשתות קפה בשעה כזו בלילה, או לא, כי זה לפני השינה. מיד נחלקנו לשני מחנות. המחנה האחד שגם אני בו, הוא אלה שקפה לפני השינה לא משפיע עליהם, הוא סתם משהו חם לפני השינה, והשני הוא מחנה אלה שלא יכולים לשתות קפה לפני השינה כי זה מפריע להם להירדם. בעם הזה יש תמיד מחלוקות, והנה, רק פתחתי את הפה ומיד יצרתי עוד מחלוקת.

 עונש מוות למחבלים

נימוקים בעד: אולי יש.
נימוקים נגד: אני פשוט לא מסוגל.
מקווה שלא נראה בקרוב מודעה מטעם המדינה: מכרז לתפקיד תליין.

פינת השלולית

עברתי ליד שלולית, ושמעתי נסיכה צועקת על צפרדע: “אני יודעת שאתה לא רוצה ממני נשיקה כי אתה אוהב אותי, אתה רק רוצה שאני אהפוך אותך לנסיך. אני מבינה יופי מה אתה רוצה ממני. כולכם אותו דבר. אתה לא מתעניין בי באמת".