נתניהו מפזר ספינים כאילו אנחנו לפני בחירות | יהודה שרוני

במסגרת מאמציו לאיחוי הקרעים, הפיץ נתניהו סדר יום הכולל פייקים ממוחזרים משנת 2009, שמעריציו ממשיכים לקנות. בינתיים, סמוטריץ' מסתיר כמה עולה סבסוד מחירי הבנזין, ויש לו סיבה

יהודה שרוני צילום: ראובן קסטרו
בנימין נתניהו
בנימין נתניהו | צילום: REUTERS/Ronen Zvulun
6
גלריה

1. סיפורי גרנדמייזר

בימים שבהם הוא מתראיין לרשתות הטלוויזיה האמריקאיות ומוכר סיפורי בדים, בישראל הוא אינו טורח לספק תשובות על עתיד החקיקה, אלא מסתפק בהודעות לקוניות. פעם זה קורה באיזה ביקור מקרי ופעם לפני פתיחת ישיבת הממשלה.

ראש הממשלה נאחז בכל שביב של השקעה כלכלית רלוונטית או לא. הוא מתייחס ליריקות חברות דירוג האשראי הבינלאומיות כאל גשמי ברכה. נראה מה יתרץ אם באוקטובר אופק דירוג האשראי של ישראל יירד. הוא ממשיך להתעלות על עצמו ומאתחל סדרת ספינים כאילו אנחנו לפני מערכת בחירות. תזכורת למה שאמר כבר בספטמבר 2009, כשנבחר על ידי המגזין "דה מרקר" כמשפיע ביותר במשק: "נוזיל את הדירות, נרשת את ישראל בכבישים וברכבות. זוגות צעירים לא יצטרכו למשכן את חייהם כדי לקנות דירה. מראש פינה לתל אביב יגיעו בתוך שעה".

מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בקיץ 2011
מחאת האוהלים בשדרות רוטשילד בקיץ 2011 | צילום: לירון אלמוג, פלאש 90

עברו 14 שנה וזה לא הפריע לו לחזור בדיוק על אותן הבטחות גם באוגוסט 2023: "אנחנו בסיכום כנס הקיץ ויש הרבה מה לסכם. הממשלה מקדמת שלושה יעדים מרכזיים שישנו את חייהם של כל אזרחי ישראל", אמר והתעלם לחלוטין מהמהפכה המשפטית שקידם על חשבון היעדים הכלכליים שמנה ערב הבחירות האחרונות.

"המהפכה הראשונה שאנחנו מחוללים", ציין נתניהו, "היא בהורדת יוקר המחיה. אנחנו שמים קץ למצב האבסורדי שבו אזרחי ישראל משלמים יותר מאזרחי אירופה על אותם מוצרים רק בגלל בירוקרטיה מיותרת". אמר, ופירט את מהלכי החקיקה שיגמישו את אפשרויות ייבוא מוצרים לישראל.

בהמשך דבריו כמעט נפלתי מהכיסא. "אני מזכיר לכם שדיברו על זה במשך שנים! קראו על זה במשך שנים, ואנחנו עושים את זה במשך כמה חודשים. כל המהלכים האלה יפחיתו את יוקר המחיה בפעם הראשונה זה עשרות שנים".

הלו, מר נתניהו. מי הוביל את כלכלת ישראל משנת 2009? מי הבטיח הורדת יוקר המחיה במשך שנים? האם האופוזיציה? ומה עשית כדי לקיים את ההבטחות החוזרות ונשנות שלך להורדת מחירי הדיור שהוכפלו מאז הבטחותיך ב־2009? אם אתה לא מודה שנכשלת, לפחות תפסיק למכור לנו סיפורי גרנדמייזר.

לכן זה לא מקרי שעד היום אין רכבת לאילת ובטח לא לערב הסעודית. לעולי הרגל המוסלמים מומלץ להמשיך לעלות לרגל למכה דרך ירדן. אחרי הכל, ביבי אינו בן־גוריון, שדיבר מעט אבל עשה הרבה. באוצר גוררים רגליים, כי כמות הנוסעים לאילת אינה מצדיקה מבחינה כלכלית הקצאת 100 מיליארד שקל, שהם כרבע מתקציב המדינה. עדיף לקחת עשירית מהכסף לשדרוג בית החולים באילת או לשיפור שירותי הרפואה בקריית שמונה.

"המהפכה השלישית" של נתניהו היא "חוק האנג'לים", שנועד כדבריו להזניק את תעשיית ההייטק באמצעות הטבות מס. אם ההייטק מטריד אותו, אין צורך בשום מהפכה במיסוי. די שיבטל את המהפכה המשפטית ויפה הפגנה אחת קודם.

הפגנה נגד הרפורמה המשפטית
הפגנה נגד הרפורמה המשפטית | צילום: יוסי אלוני, פלאש 90

ואני תמה איך למלך הספינים לא נמאס להפיץ כל כך הרבה הבטחות ממוחזרות, מילים מכובסות, דיבורים ריקים מתוכן, בדיות והבטחות סרק. האם הוא עדיין לא מבין שהציבור, ובטח אנשי המחאה, לא מטומטמים? כנראה שלא. למרבה התדהמה יש עדיין קונים לסחורה המשומשת שהוא מפיץ משנת 2009, שמקומה הראוי הוא בפח האשפה הממלכתי של אתר דודאים.

2. חלטורת הבנזין

מחיר הבנזין אמור היה לזנק השבוע בגלל עליית מחירי הדלק בעולם והדולר ביותר מ־40 אגורות לליטר ולחצות את ה־7 שקלים. למרבה ההפתעה הוא עלה באגורה אחת בלבד ל־6.86 שקלים לליטר. איך התרחש הנס הזה?

זה כבר לא נס. יש אומנם נוסחת מחיר קבועה, אבל מדי חודש אנשי רשות המסים בודקים באצבע את כיוון הרוח ומנסים להבין אם המחיר עומד לעלות. במקרה של עלייה, הם מסבסדים את המחיר, וכשהוא אמור לרדת, ההורדה מתבטלת ולקופת האוצר מוחזרים כספי הסבסוד.

בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ'
בנימין נתניהו, בצלאל סמוטריץ' | צילום: עמית שאבי, פול

בואו נתערב לאורך כל התקופה שעד לבחירות, או עד שמחירי הדלק בעולם ייפלו. המוקדם מבין השניים. בהתאם לשיטה החדשה, מחיר הבנזין התקבע סביב 6.85 שקלים לליטר. התערבות במחיר יכולה אולי להיות מוצדקת באופן חד־פעמי, בטח לא לאורך מספר חודשים (ומי יודע, אולי שנים).

סבסוד הבנזין עולה הרבה כסף. סמוטריץ' חתם השבוע על צו שמגדיל את הפחתת המס על מחיר הדלק ל־89 אגורות לליטר. אובדן הכנסות ממסים באוגוסט בלבד נאמד ב־230 מיליון שקל, בלי להביא בחשבון את עלויות הסבסוד בגובה מאות מיליוני שקלים בחודשים הקודמים.

מדיניות שר האוצר מוכתבת לפי גודל הכותרות בעיתון. פתרונות פלסטר כאלה הונהגו גם כשסמוטריץ' מנע את ייקור הנסיעה בתחבורה הציבורית, כשהפר את הסכם התייקרות מחירי החלב (ועודד את רמי לוי לייבא חלב מפולין) וכשמיתן (באמצעות פריסת עלויות) את התייקרות מחירי החשמל.

באוצר מסרבים לגלות כמה עולה סבסוד הבנזין, כי אז הייתה פורצת מהומה. בכספי סבסוד הבנזין ניתן היה להקדים את לוח הזמנים למתן זיכוי בנקודות המס להורים עובדים, ניתן היה למנוע את הקיצוץ במעונות לילדים חוסים או לכל מטרה חברתית אחרת.

3. כונס נכסים

בימים האחרונים משוגרות הודעות של חברות בורסאיות לניהול נכסים להשכרה על הפחתת שווי הנכסים. שיכון ובינוי הפחיתה 450 מיליון שקל משווי נכסים שיועדו להשכרה בפרויקט שדה דב. קבוצת מור בדרך לשם, וכך חברות נוספות לניהול נכסים. ענקית נכסי הנדל"ן גב־ים הפחיתה 80 מיליון שקל, וזאת תחילת הדרך. חברות ניהול נוספות, כמו אמות או אלוני חץ, צפויות לשגר הודעות דומות.

הסיבה לירידת הערך קשורה לזינוק בריבית במחצית 2023. ככל שהריבית גבוהה יותר, השווי המהוון של הנכסים נמוך יותר ובעלי המניות נפגעים. על רקע זה שוגרה השבוע אזהרת רשות ניירות ערך שלפיה הריבית הגבוהה חייבת להתבטא בהפסדי האשראי המַאזניים של גופים פיננסיים.

ויש סיבה נוספת למצבן העגום של חברות האחזקה, המתכתבת במישרין עם המהפכה המשפטית: חברות ההייטק שהיו מוכנות לשכור כל נכס בכל מחיר, מחשבות מסלול מחדש לנוכח הצניחה בהיקף ההשקעות בהן. שטחי משרדים מתרוקנים והופכים למיותרים.

ועדיין, המנכ"ל מפגין אופטימיות ראויה לשבח: "בצל הסביבה העסקית המורכבת והתקופה המאתגרת, גב־ים ממשיכה להציג דוחות טובים, עם גידול בפרמטרים התפעוליים, עלייה ריאלית בדמי השכירות ושיעורי תפוסה גבוהים. המתווה שבו גב־ים פעלה לאורך שנים בתקופות יותר טובות, מקרין היום על התוצאות".

"המהפכה המשפטית חייבת להיעשות בהסכמה רחבה, בהידברות ובהתייעצות עם אנשי המקצוע. אי אפשר לשפוט מה יהיה המחיר הכלכלי של הרפורמה על שוק הנדל"ן המניב אם החקיקה החד־צדדית תימשך. חייבים להגיע ליציבות".

"המגעים עם חברות טכנולוגיה בינלאומיות נמשכים, אבל אני מודה שרואים יותר מעורבות של ההנהלות בחו"ל בהסכמים. גם המגעים לסגירת חוזי השכירות מתארכים בהשוואה למה שהיה בעבר. יש ניסיונות להגמיש את ההסכמים, אבל אין בקשות להורדת דמי השכירות או לצמצום בהיקף הנכסים המושכרים. העובדים חוזרים בהדרגה לעבודה במשרד לשלושה ימי עבודה בשבוע".

4. הנה באה הרכבת

ראש עיריית אילת, אלי לנקרי
ראש עיריית אילת, אלי לנקרי | צילום: רפי דלויה

"בחודשים האחרונים העברנו את תכנון הרכבת מהוועדה המחוזית לוועדה לתשתיות לאומיות. זה מלמד על רצינות. אני עדיין סקפטי, אבל יותר אופטימי מבעבר".

"אין סיבה לאוניות להפליג דרך התעלה כדי להגיע לים התיכון, כאשר יש את אילת. נוכל במקביל לחבר את ירדן באמצעות המעבר היבשתי לים התיכון. יש כבר התחלות התעניינות בנושא. יש גם התעניינות בנושא חקלאות ימית ואנרגיות מתחדשות".

"במלונות עקבה אין צורך בכשרות, במצילים או באבטחה מיוחדת כמו זו שנדרשת במלונות אילת. כדי להיות הגון צריך להבין ולראות את הסיבות לפערים. ועדיין, בימי החורף ניתן לנפוש בעיר במחירים הרבה יותר נמוכים".

"נופשים רבים בוחרים להגיע לאילת ברכב על כל המשתמע מכך, וזה יוצר צפיפות רבה בעיר. בנוסף זה גם משפיע על גידול במספר התאונות בכביש הערבה. אני ממש שמח שאחרי לחצים גדולים שהופעלו על האוצר ומשרד התחבורה אושרו תקציבים נוספים לשדרוג כביש 90".

5. רמי לוי והליכוד

רמי לוי
רמי לוי | צילום: יונתן שאול, פלאש 90

"בסרטון הוא מציג את בעל המכולת האשכנזי הקורא את העיתון 'דבר', המסלק במחי יד את אמו הענייה מהכניסה לחנותו. לדעתי זו הייתה הסתה פוליטית וגזענית. הסרטון (אני ירושלמי וזוכר את שיווק השקמה מצעירותי) הוצג בפני צופי הטלוויזיה במערכות הבחירות! רמי לוי יכול להחזיק באיזו דעה שהוא רוצה, זוהי זכותו. אבל הוא היה, הווה וכנראה יהיה תועמלן פעיל של הליכוד, ומאבקו בבעלי ביג הוא מאבק פוליטי ולא כזה שנועד לרווחת הציבור".

תגיות:
בנימין נתניהו
/
אילת
/
רמי לוי
/
הרכבת לאילת
/
יוקר המחיה
/
בצלאל סמוטריץ'
/
עילת הסבירות
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף