החילוניות בישראל היא במגננה. חילונים חוששים, מוטרדים אפילו חשים מאוימים. בדיווחים, סקרים, מאמרי דעה, פרשנויות והערכות המתפרסמים באחרונה באמצעי התקשורת בישראל שנכתבו על ידי חילוניים מצטיירת תמונת מצב של תנועה, של אורח חיים, של הרגלים שמתנכלים להם, שמנסים להגביל את קיומם, לשים עליהם מצור חברתי.
עם זאת, קיים הבדל בין החילוניות של פעם לזאת של השנים האחרונות. לחילוניות של היום חסרה אידאולוגיה. במלים אחרות - היא לא אפיקורסית. יהודי אפיקורס הוא יהודי שלמד ולומד גמרא, אוהב לעיין ברמב"ם, מכיר את המקורות, נהנה מספרי וסיפורי חסידות. אבל טוען, "זה לא בשבילי. אני לא רוצה לקיים מצוות, לא מעוניין לשמור שבת". החילוניים של היום, רובם הגדול והמכריע, לא ראו דף גמרא מקרוב, לא פתחו ספר רמב"ם, לא מכירים בכלל את המקורות. הם אינם אפיקורסים. פשוט נוח ונעים להם לחיות לפי רצונם ובלי עול של מצוות.
שיאה של החילוניות ועוצמתה באה לידי ביטוי בתנועת ההשכלה - תנועה שפעלה בקרב היהודים במרכז אירופה במאה ה-18. אבל עצם שמה "השכלה" מוכיח כי יוצריה, תומכיה ומוביליה היו משכילים, ידעו את היהדות ואת המקורות אבל החליטו על דרכים אחרות לחיות את חייהם. אחרי ההשכלה, באה לעולם הציונות שגם היא היתה ביטוי לחילוניות ידענית ומשכילה.
היום החילוניים מחפשים ודורשים נוחות, תחבורה ציבורית בשבת, הפעלת הרכבת התחתית בתל אביב בשבת, גיוס תלמידי ישיבות לצבא. זה לא פשע לשאוף לחיים נוחים. ומותר ואף רצוי לדרוש שוויון של שירות צבאי. אבל זאת לא חילוניות אמתית. זאת לא חילוניות אידאולוגית, זאת לא התנגדות אפיקורסית ליהדות.
זה מה שקורה היום גם ליהדות בישראל. זאת יהדות נעדרת פנימיות. זאת יהדות ראוותנית, של ציציות בחוץ ופאות מתנופפות משני צדי הפנים. בקריאת שמע אומרים "וראיתם אותם", הכוונה היא שהמתפלל יראה את הציציות שהוא מחזיק. הכוונה איננה להפגין את הציציות ברחוב לראווה. מיד אחרי כן נאמר "וזכרתם", זה מה שחשוב, לזכור את המצוות ולקיימן. יהדות היא אינטימית, בין היהודי לאלוהים. לא לראווה בפומבי. מיכה הנביא מזהיר ומתריע, והצנע לכת עם אלוקיך.
חילוניות איננה מחויבת לצניעות. להיפך, היא מוחצנת, ראוותנית. זהו חלק מקיומה המתמשך והמובטח. עוצמתה של החילוניות בישראל יכולה הייתה לשמש יסוד למחווה של הסכמה לאי הפעלת הרכבת התחתית בתל אביב בשבת. במקום זה החליטו חילוניים להיאבק דווקא על הפעלתה של התחתית בשבת. הם לא אפיקורסים משכילים. הם סתם חילוניים.