הקטל בכבישים - לא גזירת גורל: כך תיפתר מכת המדינה על ידי AI | משה נסטלבאום

העלייה הדרמטית במספר תאונות הדרכים מחייבת שינוי גישה. מערכות אכיפה מתוחכמות, שמבוססות על בינה מלאכותית, הן הפתרון המתבקש לבעיה המחריפה של הקטל בכבישים

משה נסטלבאום צילום: פרטי
תאונה קטלנית בכביש 8900 סמוך לצפת
תאונה קטלנית בכביש 8900 סמוך לצפת | צילום: מד"א
3
גלריה
מצלמת מהירות
מצלמת מהירות | צילום: Shutterstock

המהפכה באירופה החלה בצנעה, בפיילוט מצומצם בספרד. משם היא התרחבה במהירות לצרפת ולאיטליה. מדובר במערכות אכיפה מתקדמות המבוססות על בינה מלאכותית. לא עוד מצלמות מהירות על עמוד, אלא מערכות שמזהות בזמן אמת עשרות עבירות תנועה, ומנתחות את נסיבותיהן לעומק.

המערכת כוללת מצלמות על־קוליות, חיישנים תרמיים ואלגוריתמים שמנתחים את התנהגות הנהג, מצב הרכב, מזג האוויר, עומסי התנועה ואפילו שפת הגוף של הנהג. זה אומר שאם לא חגרת חגורת בטיחות, המערכת תזהה ותפיק קנס. דיברת בטלפון נייד? צולמת באמצעות מערכת מתוחכמת. עקפת במקום אסור? גם זה לא נעלם מעיני המצלמה. פנית ימינה באור אדום? הכל מתועד.

בניגוד לאכיפה אנושית, או למצלמות קבועות שאפשר להתחמק מהן, המערכת החדשה, ETU, אינה ממצמצת. היא פועלת 24/7, לומדת את דפוסי התנועה המקומיים ומתאימה את סף האכיפה למאפייני הכביש. אם נהגת במהירות 100 קמ”ש בכביש רטוב, בלילה, ההתייחסות תהיה חמורה יותר משהייתה אילו עברת עבירת מהירות ביום בהיר.

האכיפה החכמה מסוגלת להבחין אם עבירה בוצעה בטעות, בזדון, או כתוצאה מתנאים חיצוניים. בעתיד הקרוב, המערכות צפויות לא רק להוציא דוחות, אלא גם לשלוח לנהגים התראה בזמן אמת, או להמליץ על קורס נהיגה מונעת. אומנם נמתחת ביקורת על המערכת. ארגוני זכויות אדם באירופה מזהירים מפני “אח גדול על גלגלים”. מצלמות שיודעות לזהות פנים ומספרי רכב מהוות איום אמיתי על פרטיות האזרחים.

בינה מלאכותית
בינה מלאכותית | צילום: שאטרסטוק
תגיות:
אירופה
/
בינה מלאכותית
/
תאונות דרכים
פיקוד העורף לוגוהתרעות פיקוד העורף