רבות עוד ידובר על הכישלון המפואר של ממשלת נתניהו בטיפול בפשיעה במגזר הערבי. החל מהרכב הממשלה, שצועק גזענות ובוז כלפי החברה הערבית, וכלה במינוי ה"שר לביטחון לאומי" לתפקידו, אף שזה עבריין מורשע. ולבסוף, השארתו בתפקידו, אף על פי שנכשל בכל פרמטר אפשרי מאז מונה לפני חצי שנה.

ח"כ מהרשימה המשותפת לנתניהו: "הכנסת השב"כ לאירוע הוא צעד מסוכן ואנטי דמוקרטי"
נתניהו: "מזמין למשרדי את הסיעות הערביות לטיפול באלימות במגזר"

אבל לכל דבר זמן ועת, ומה שחשוב עכשיו הוא לעצור את הדימום מהר ככל האפשר, לפני שיתפשט, יגבה קורבנות נוספים, ויכלה את הביטחון האישי שלנו. מדובר במלחמת התשה מול ארגונים מיומנים - הן ערביים והן יהודיים - המאיימים על שלום הציבור, על האזרחים ועל שלטון החוק. אני מאמין שאפשר אחרת, ואני קורא לממשלה לנקוט את הצעדים הבאים ללא עכבות.

הצעד הראשון והמיידי הוא הכרזה על מצב חירום, מוגבל בזמן, תוך הקמת צוות חירום בין־משרדי ייעודי בהובלת ראש הממשלה, שיכלול בתוכו את המשטרה, משרדי הפנים, האוצר והחקלאות והשב"כ. על הצוות להיפגש אחת לשבוע ולעדכן בפעילות השבועית שלו. רק באמצעות שיתוף פעולה רציני ומשימתי נוכל לעצור את הדימום הכואב.

בנוסף, יש לחזק את המערך המודיעיני של המשטרה בצורה ניכרת, כולל שילוב אמצעי שב"כ (בין היתר, גם מעצרים מנהליים). כל האמצעים בדגש על מעצרים מנהליים יהיו באישור ובפיקוח שופט העליון, וכמובן שלא בסמכות השר לביטחון הפנים. השימוש בהם יהיה מוגבל בזמן עד להצגת ראיות חותכות ורק נגד משפחות הפשע המאורגן. התקדמות עבודת הצוות תהיה בפיקוח הדוק גם של ועדת החוץ והביטחון של הכנסת, ותוגבל במידת הצורך.

אין הכוונה שהשב"כ יוביל את המערכה, היות שאין הוא מומחה בעולמות הפשיעה וזה אינו תפקידו. זהו תפקידה של משטרת ישראל, שעל אף המצוקה הניהולית שהיא חווה בחצי השנה האחרונה, היא משטרה עתירת ניסיון, גוף מקצועי שיש לו הגודל והאמצעים המתאימים למשימה.
הצעד הבא נוגע לשיתוף הפעולה עם מנהיגי החברה הערבית. לפני כמה ימים התקיימה ישיבה בראשות נתניהו עם עשרות משתתפים בנושא, לצערי, לא הוזמן אף לא נציג ערבי אחד. גם אם קשה לממשלה הזו לעכל את זה – אין גרסה שבה ניתן למגר את האלימות מהשורש ללא מעורבות ושותפות הדוקה ורציפה עם מנהיגי החברה הערבית.

היו ימים שבהם מנהיגים שכשלו ידעו להודות בכך ולפנות את כיסאותיהם. לא מתוך תבוסתנות, אלא מתוך חרדת קודש לעשייה הציבורית, קל וחומר כשמדובר בעשייה הביטחונית. ממליץ לשר ולראש הממשלה לא לזרות חול בעיני הציבור. המשמר הלאומי לא יפתור את כל בעיותינו, ואין לתלות בו תקוות שווא.

הכותב הוא ח"כ ביש עתיד, ובעבר כיהן כמשנה לראש המוסד