חוסיין א־שייח', הטוען לכתר יו"ר הרשות הפלסטינית אחרי אבו מאזן, הודיע לאחרונה כי "הרשות הפלסטינית קרובה לפשיטת רגל", וכי בקרוב היא תפסיק לתפקד, מה שיוביל לדבריו לכך שניהול הגדה המערבית יוחזר למדינת ישראל. 

דוח מזהיר: קרב הירושה של אבו מאזן עלול להביא לקריסת הרשות הפלסטינית
דיווח בלבנון: הרעה במצבו הבריאותי של יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן

לשיטתו של א־שייח', האחראית הישירה למצב היא לא אחרת מאשר ישראל. הכניסות החוזרות ונשנות של צה"ל לשטחים שבאחריות הביטחונית של הרשות וההפרות של הסכמי אוסלו גורמות לרשות להכריז: "איננו יכולים עוד".

נבואת הזעם על סופה של הרשות הפלסטינית לא הגיעה במפתיע. אחת לכמה שבועות מנפקים אישים בכירים ברשות הצהרות בומבסטיות דוגמת "ננתק את התיאום הביטחוני" או "נגיש תלונה לבית הדין הבינלאומי", כאשר הכל יודעים כי אין מאחורי ההכרזות הללו ממש, אלא מדובר בהצהרות שמגיעות בלחץ הציבור הפלסטיני ותו לא. אם כן, מה מביא בכל פעם מחדש את בכירי הרשות לשדר בהלה ולספק איומים בנוסח "תחזיקו אותנו"?

מאז הקמתה בשנת 1996, הושקעו ברשות הפלסטינית סכומי עתק. המדינות שתורמות בעקביות לרשות נמנעות במשך עשרות שנים מלבדוק לאילו מטרות מועברים הכספים, וזאת כדי לא לגרום לעימותים פוליטיים. מדיניות זו תואמת את התפיסה של מדינות אירופה כלפי הפלסטינים מאז 48', שלפיה העוול היהודי תוקן ביצירת עוול לפלסטינים, ועל כן צריך לסייע לאחרונים. עם הפלסטינים לא מתווכחים, לא מוכיחים או מבקרים אותם, אלא מזרימים אליהם כספים כאל חבית ללא תחתית.

הניהול הכושל של הרשות הפלסטינית לאורך שנים מתבטא בחובות מתגלגלים שלא רואים את סופם וספק אם ייפרעו אי פעם, למשל לחברת החשמל הישראלית. צמרת הרשות דואגת לכך שבכל קבלת מענק מזדמן, קודם כל ישולמו המשכורות לפקידים ולאנשי הביטחון, נתח גדול מהמענק מוזרם לכיסם של הבכירים, ורק לצמצום החובות ולפיתוח תשתיות לרווחת תושבי הגדה - לא נשאר.

מנגנוני הביטחון של הרשות הפסיקו לשמש כוח אכיפה יעיל ורציני בערי הגדה, ומתמקדים רק בשמירה על מפקדתו של אבו מאזן ברמאללה. אך מחשש לתרעומת הציבורית שעלולה להקדים את ההפיכה בחברה הפלסטינית, מצהירים בכירי הרשות אחת לתקופה שמעשיה של ישראל יביאו לפירוקה. הרשות לא תתפרק בגלל חדירה של לוחמי הימ"מ ודובדבן לשטחי A, אלא רק כאשר תופסק הזרמת הכספים.

מה שמחזיק את ראשי הגוף המדולדל והאנמי הזה הוא רק המענק מהאירופאים שעדיין מאמינים באפשרות של ייסוד מדינה פלסטינית דמוקרטית וחופשית בעלת עצמאות כלכלית. זה עשוי לקרות כאשר הן יחלו בתהליך הגמילה של אבו מאזן ואנשיו מההתמכרות למענקים. 

הכותב הוא מרצה במכללה האקדמית גליל מערבי, לשעבר יועץ משרד הביטחון לענייני ערבים, ראש התיאום הביטחוני בשטחים ומושל נפות ג'נין ובית לחם במנהל האזרחי