לאוקטובר 2023 יירשם כאחד הימים האפלים, הקשים והנוראיים ביותר בתולדות מדינת ישראל ועם ישראל. נורא יותר מ־6 באוקטובר 1973 - וכל השוואה עם מלחמת יום הכיפורים היא מוטעית. במלחמה ההיא, להבדיל, צה”ל לחם מול צבא מצרים, צבא סוריה וסיוע עיראקי, מול מאות טנקים, מול יותר ממיליון חיילי אויב, מול חילות אוויר מצוידים במיטב מטוסי הקרב, מול מערכות טילי נ”מ יעילות ששיבשו את היכולת של חיל האוויר שלנו.

מבצע חרבות ברזל: יותר מ-700 נרצחו, פינוי יישובים הופסק בשל חילופי אש

לעומת זאת, בשבת חדרו לשטחה של מדינת ישראל כמה עשרות מחבלים ברגל, בטנדרים ובאופנועים, כשהם עוקפים־עוברים בקלות את הגדרות - ובעיקר את המכשול הצבאי היקר והגדול ביותר בתבל - ומצליחים לכבוש 22 יישובים ולהשתלט עליהם בקלות בלתי נתפסת.
במלחמת יום הכיפורים נכבשו מוצבים שעליהם הגנו חיילי צה”ל. ב־7 באוקטובר, נשים, ילדים וזקנים, עם כיתות הכוננות של הקיבוצים־יישובים, היו חומת המגן של יישובי עוטף עזה.

7 באוקטובר 2023 החזיר את מדינת ישראל לימיה הראשונים, למלחמת השחרור, לימים שבהם יישובים וקיבוצים נכבשו, תושביהם נרצחו או נלקחו בשבי - ניצנים, הרובע היהודי בעיר העתיקה, בית הערבה, גזר ועוד. ככל שילכו ויתבררו העובדות והמחדלים של 7 באוקטובר, זה יזכיר לרבים יותר את מאורעות תרפ”ט. גם אז נרצחו נשים וילדים ונשרפו בתים באכזריות נוראה, ללא מגן. אבל אז לא היה לנו צבא. וגם לא מדינה.

אירועי 7 באוקטובר חשפו את מערכות הביטחון של ישראל - צה”ל, אמ”ן, שב”כ – במערומיהן וניפצו את תיאוריית ההתמגנות המסיבית והאובססיבית שישראל נכשלה בה שוב ושוב. כמו הכישלון של קו בר־לב ב־1973, כך גם הגדר היקרה, שנבנתה בין הרצועה ליישובי העוטף, יצרה אשליה של ביטחון מוגזם וחסר בסיס. העובדה שהמחבלים הצליחו להגיע ללא הפרעה עד לאופקים, מרחק של כ־30 קילומטרים מהרצועה, ולהשתלט שם על בתים היא בלתי נתפסת.

השעות והימים הקרובים קריטיים לעם ישראל. בשעת כתיבת שורות אלה עדיין מתחוללים קרבות קשים מול מחבלים שעדיין מצויים בשטחנו והשתלטו על בארי וכפר עזה, כשלצד כל זה מתגברות התחזיות שחיזבאללה לא יישב מהצד ויביט כיצד צה”ל נערך לסגור את החשבון הארוך שיש לו עם החמאס והג’יהאד האסלאמי, מה שאומר שמדינת ישראל עלולה לנהל מלחמה לא פשוטה בשתי חזיתות, בניצוח ובעידוד איראניים.

בשעות קשות אלו חשוב ורצוי להתייחס גם לעובדה שבניגוד לפרשנויות שונות, שניבאו שערביי ישראל יצטרפו למאבק של החמאס והג’יהאד האסלאמי אם צה”ל ינהל מאבק נגדם, כפי שהיה בשומר החומות במאי 2021, נכון לכתיבת שורות אלו, לא נרשמה הפרת סדר אחת או הפגנות תמיכה במגזר הערבי.

קשה לסיים שורות אלה בלי להתייחס לאלוף (מיל’) יצחק בריק, שזה זמן עומד בשער ומתריע על מחדלי צה”ל שטעונים תיקון מיידי. בריק, שזעק מעל כל במה, כתב בכל מקום אפשרי ונפגש עם ראש הממשלה נתניהו ועם שר הביטחון גלנט, השמיע את קולו, הציג את משנתו, את הטעון תיקון. אבל לא נעשה דבר של ממש, ואת התוצאות ראינו בשבת, 7 באוקטובר, שלא תישכח.