חמאס הפתיע לכאורה רבים מהישראלים ביכולת המודיעינית, המבצעית ובתיאום הבין־זרועי שהפגינה ב־24 השעות שפעלה בתוך שטח ישראל. אל לנו להיות מופתעים מהיכולות המבצעיות והמודיעיניות. אשר להתנהגות הברברית של אנשיה, כאן כבר אפשר להיות מופתעים.

דיווח: איראן סייעה בתכנון המתקפה נגד ישראל ונתנה לה אור ירוק

בחמאס התקשו להתאפק. במאי השנה הושג הסכם הפסקת אש לא כתוב בחסות המצרים בעקבות הסבב שכונה "מגן וחץ". ישראל הלכה לישון עם התחושה שכל עוד מצרים נמצאת בערנות בטווח קצר מעזה והיא ערבה להסכם, אין לירושלים מה לדאוג.

בישראל האמינו כי חמאס לא ימרה את פי מצרים הגדולה ויפעל על פי ההסכם, היינו, הפרתו תהיה כרוכה רק בהפרה מז'ורית של ישראל. ישראל ככל הידוע לא הפרה את הסכם "מגן וחץ", אבל בחמאס התקשו להתאפק. הם התקשו לוותר על ההזדמנות שנקרתה בדרכם. הם הבינו כי ההזדמנות הזאת היא אולי חד־פעמית. עסמאעיל הניה, יחיא סנוואר וסאחל־אל־ערורי ירקו בפרצופה של מצרים.

הדרום נשאר דליל. מה שקרה עם היקף הכוחות בעוטף עזה הזכיר את גבול ישראל־ירדן במלחמת ששת הימים. גם ב־67' הושארו בשטח החיץ רק 71 חיילי צה"ל במקום מאות, מתוך קונספציה שגויה ש"המלך חוסיין לא יפתח במלחמה כי הוא הרי התחייב לכך". המלך חוסיין פתח במלחמה ולמרות הכל הובס, אבל את הנס הזה מנצלים רק פעם אחת. בעוטף עזה נותר בערב החג היקף כוחות קטן משום ש"השמיכה הקצרה" של צה"ל חייבה העתקת כוחות לאיו"ש.

העובדה הזאת לא נעלמה מעיני הנהגת חמאס. אותם לא עניינה השמיכה הקצרה של צה"ל. זאת ועוד, חמאס ערך מספר אימונים בתקופה האחרונה, ואיש באמ"ן או בשב"כ לא העריך שמדובר בהונאה נוסח יום הכיפורים. ההונאה של חמאס הייתה כה מוצלחת, עד שראשי הארגון עצמו לא האמינו שצה"ל הוא פתי ישנוני וחששו כי צה"ל מכין להם הפתעה מסוג אחר.

היכן חמאס הפתיע באמת? השנאה היוקדת לישראל גרמה לאנשיו לחטוף ולשבות, להתעלל ולבזוז. לראשונה נחטפו נשים, זקנים ותינוקות. היו כבר מספר חטיפות מטוסים ואוטובוסים, אבל בחלק מהם התירו למשל לנשים בהריון לצאת לחופשי. כן, גם חוטפי מטוסים ואוטובוסים גילו מידה של אנושיות. חוטפת מטוס סבנה תרז הלסה, אחות במקצועה, אף טיפלה בחטוף חולה סכרת. מידת האכזריות שהופגנה על ידי מחבלי חמאס, תוצאה של דירקטיבות קשוחות, מעמידה את הארגון בשורה אחת עם האכזריים שבפושעי המלחמה.

הכותב הוא אל"ם (במיל') ומרצה במכללה האקדמית גליל מערבי