לאן נעלמו שרת המודיעין גילה גמליאל, השר דודי אמסלם, השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר ושרת התחבורה מירי רגב? מדובר בשרים מרכזיים שאין מחלוקת על תרומתם החשובה לביטחון הלאומי. מאז האירועים הקשים בדרום, נדם קולם של מי שמהווים את עמוד השדרה הביטחוני של ישראל. אמצעי התקשורת צלחו את הסיקור של אירוע חדירת המחבלים, מבלי שאף לא אחד מארבעת השרים השמיע את דעתו. 

ישראל במלחמה | חמאס מאיים בהרג החטופים; נתניהו באיום חריף על ארגון הטרור
ללא התייחסות לגנץ; הכחשה לאזהרה המצרית: נאום המלחמה של נתניהו

מליאל ממשיכה לאסוף מודיעין שדרוש למלחמה בחמאס, אמסלם, שאוחז בסודות הגרעין של ישראל, שומר בקנאות את הסודות הכמוסים. בן גביר ממשיך לנסוך בנו ביטחון בשעות הקשות בזכות תוארו המרשים, ורגב עשתה מחווה יוצאת דופן, והקדימה את שובה לישראל.

את הנוקאאוט לארבעת השרים נתן שר התקשורת לשעבר יועז הנדל שהתגייס למילואים. הנדל לא פסח על אף לא אחד מערוצי התקשורת שהסכים לראיין אותו במדים עוטה דרגות קצונה. הנדל נסך בנו ביטחון כשהבטיח שלא נעצור עד שנגיע להכרעה. הוא לא הסתפק בראיונות לאמצעי התקשורת, ולמען מי שהחמיץ אותם, הוא נשא נאום דומה בדף הפייסבוק שלו.

אני מעריץ פוליטיקאים בדימוס שלקחו פסק זמן מהחיים הפוליטיים כדי לתרום מניסיונם הצבאי, להצטלם במדים ולהגן עלינו. אני חייב לסייג את הדברים כשמדובר באלוף (במיל’) יאיר גולן. גולן גילה אומץ כשיצא באמצעות רכבו הפרטי לסייע לרוני גאון, מנהל אגף בעיריית הרצליה, שבנו וצעירים נוספים הסתתרו בין השיחים במשך שעות. גאון כינה את גולן המלאך במדים. המעשה האמיץ של סגן הרמטכ״ל לשעבר הוא מעשה אנושי ומרשים שראוי לכל השבחים.

בשעות הראשונות עדכנו אותנו אמצעי התקשורת, מבלי שזכו לשיתוף פעולה מגורמים כמו צה”ל והמשטרה. שדרים בשטח הביאו את המראות והקולות, לעתים תוך סיכון חיים. השדר המצטיין הוא כתב חדשות 12 בדרום תמיר סטיינמן, שהוכיח את כוחה של עיתונות בעתות משבר ביטחוני. סטיינמן הפך עבור תושבי הדרום לכתובת להצלת חיים, לאחר שמחבלים ניסו לחדור לבתיהם והבהיר בגילוי לב לצופים שהוא לא יכול להתעלם מתחנוניהם של מי שהוא מכיר שנים, והפנה את הצבא בשידור חי לכתובות בתים ביישובי העוטף. סטיינמן לא לבד. בהיעדר כתובת שאליה יכלו לפנות הורים ובני משפחה מודאגים, שימשו כתבים כצינור להעברת מידע לצה”ל.

בשידורים המיוחדים הוכחה מקצועיותם של אוהד חמו מערוץ 12, לדעתי כתב השטחים המוביל בישראל, ושל כרמלה מנשה מתאגיד השידור הציבורי, שניסיונה וכישוריה הם נכס לתאגיד. ניר דבורי ואלון בן דוד ראויים לכל השבחים. טלי מורנו היא מגישת החדשות המובילה והטובה ביותר בתאגיד השידור הציבורי, ולא ברור מדוע היא לא מגישה את מהדורת החדשות המרכזית. שיקול דעת עיתונאי לא ראוי והפסד לכולנו. מורנו היא מגישה מצוינת בזכות סקרנותה העיתונאית, הופעתה הסמכותית וקולה הרדיופוני המרשים. היא לא מדקלמת טקסטים, לא מתחנפת, ולא שואלת שאלות שטחיות וסתמיות.

גם הפעם לא יכלו כמה מגישים להימנע משאלות מעוררות גיחוך. הוריה של אחת התצפיתניות שזומנו לאולפן התבקשו לספר על הרגשתם כשנודע להם שבתם נעדרת. טעיתי כשחשבתי שכתבים הפסיקו את השימוש בשאלה “מה הרגשתך?”, שמופנית למרואיינים על ידי כתבים ומגישים שטחיים. אין שאלה עלובה מזו, בעיקר כשהיא מופנית אל אדם שחווה אסון כבד ונדרש לתאר את תחושותיו. ראוי לאסור את השימוש בשאלה, שיותר משהיא מגוחכת, היא מעידה על רמתו הנמוכה של השואל.