איראן, מסיבותיה היא ומשיקולים אזוריים שלה, הייתה רוצה לראות את נסראללה נכנס למערכה מול ישראל ומאלץ אותה להתמודד עם מלחמה רב־זירתית. אולם במשך השנים צבר נסראללה כוח ומעמד גם מחוץ ללבנון, המאפשרים לו לקבל החלטה עצמאית משיקוליו הוא ולא להיגרר אחרי גחמותיה של איראן. השאלה היא עד כמה הוא יכול להבליג לנוכח המבצע בעזה שאת סופו אפילו אנחנו לא רואים.

נסראללה וסנוואר חבוטים ומושפלים: קמפיין התמיכה החדש בצה"ל
כך נסראללה מנצל את ישראל כדי לקדם את שאיפותיו בתוך לבנון | דעה 

יש הרבה שיקולים לכך שנסראללה לא יפתח במלחמה כוללת. שלושה מהם נראים לי משפיעים על החלטתו בשלב הנוכחי של העימות בעזה. הראשון הוא קריסתה של החברה והכלכלה בלבנון. יש יותר ויותר קולות בתוך לבנון נגד חיזבאללה והרבה גורמים אנטי־חיזבאללה מקיימים קשר שוטף עם גורמים ומדינות מחוץ ללבנון.

נסראללה לא יוכל להרשות לעצמו להיות האחראי לחיסולה של לבנון כמדינה במקרה של עימות יזום נגד ישראל. הוא ירד במצולות הים יחד עם לבנון. לא כדאי לו דווקא עכשיו, כשהוא הגיע למצב שבפועל הוא שולט במדינת הארזים.

חרבות ברזל: צה"ל תקף מטרות חיזבאללה בלבנון. צילום: דובר צה"ל

השיקול הנוסף הוא הסיכוי הצפוי מהכנסות מאסדות הגז. הוא לא מעוניין שישראל תחסל את האסדות הלבנוניות אם הוא יתקוף את אלה של ישראל במקרה של מלחמה כוללת.

השיקול השלישי הוא גיאו־פוליטי. מעשיו הנפשעים של חמאס הקפיצו לקדמת הבמה הפוליטית את הסוגיה הפלסטינית. המטרה של איראן ונסראללה היא לפגוע באפשרות של נורמליזציה בין סעודיה לישראל וכניסה למלחמה נגדנו תסיט אוטומטית את כל תשומת הלב למלחמה עם חיזבאללה ושוב הסוגיה הפלסטינית תעבור לספסל האחורי.

עם כל הנאמר, יש לציין שהמצב נזיל מאוד כך שדברים יכולים להשתנות במהירות לנוכח ההתפתחויות. לעת עתה נראה שנסראללה בחר בדרך ההתגרויות בנו. להציק ככל שיוכל. בעשותו זאת הוא מראה שהוא משתתף בחזית נגד ישראל אך במקביל הוא מרחיק את האפשרות לפתוח במלחמה יזומה נגדה. ישראל צריכה לעשות הכל כדי לא להיגרר לעימות מלא עם חיזבאללה, אבל לא בכל מחיר. אני מניח שעוזריו של נסראללה כבר הראו לו תמונות של נושאת המטוסים האמריקאית הנמצאת, לא במקרה, קרוב־קרוב להיכן שהוא נמצא.