אחד המשברים המלווים את מדינת ישראל בשנים האחרונות הוא התהום שהלכה ונפערה בינה ובין הקהילה היהודית בארצות הברית. למשבר הזה שורה של סיבות שרק חלקן קשורות לישראל, אך להשלכות שלו פוטנציאל לנזק לאחדות העם היהודי, כמו גם לתמיכת ארצות הברית בישראל.

לאורך השנים האחרונות ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית התרחקו. הסיבות לכך רבות. חלקן קשורות לשחיקה המתמשכת בזהות היהודית בקרב חלקים לא מבוטלים בקהילה היהודית, צעירים ובכלל, אבל גם אופייה של החברה הישראלית ומדיניותה של ישראל השפיעו על היחסים הללו. רוב היהודים בארצות הברית, כ־75%, שייכים לאגף השמאלי־פרוגרסיבי של הפוליטיקה האמריקאית. בשנים האחרונות הצעירים שבהם הולכים ומקצינים. באותו זמן ישראל הפכה ימנית ומסורתית יותר.

על כן לא מפתיע ששני הנושאים העומדים בלב המחלוקת בין ישראל לרוב יהודי ארצות הברית הם השליטה הישראלית ביהודה ושומרון, שרוב היהודים שם מתנגדים לה, ויחסי דת ומדינה בישראל, ובפרט אי־ההכרה בישראל בזרמים הלא אורתודוקסיים. לנוכח אלו לא מפתיע שסקרים שנערכו בקרב יהודי ארצות הברית לאורך השנים האחרונות הראו שחיקה מתמשכת בהזדהות שלהם ובתמיכה שלהם במדינת ישראל.

התמיכה הגורפת של יהודי ארצות הברית מאז פרוץ המלחמה מרגשת ומחממת את הלב. כבר בצאת אותה שבת שחורה קיבלתי הודעות רבות מחברים מודאגים בארצות הברית. החדשות מישראל והמראות הקשים של הטבח הנאצי שביצע חמאס הניעו יהודים רבים להתגייס ולסייע. קשה לאמוד את ההיקף המדויק של תרומות שכבר נאספו, אבל אפשר להעריך שמדובר במעל 100 מיליון דולר וייתכן שאף הרבה יותר. לצד זאת, גל של הפגנות תמיכה, תפילות ומפגנים למען ישראל שטף את הקהילות היהודיות.

התמיכה הזו באה לידי ביטוי גם בסקר ה־JPPI. הסקר הראה ש־80% מהיהודים תומכים באופן אקטיבי בישראל, ובכלל זה גם יהודים שלא משויכים לשום זרם, בקרבם התמיכה בישראל לרוב נמוכה הרבה יותר. רובם הגדול של היהודים גם עוקבים מקרוב אחרי הנעשה בישראל. יתרה מזו, המלחמה משפיעה גם על רגשותיהם של היהודים בארצות הברית ולמעלה מ־60% מהם חשים כעס וחרדה לנוכח מראות המלחמה. בניגוד לממצאים בסקרים רבים אחרים, בימים אלו היהודים סבורים שישראל פועלת באופן מוסרי יותר ממדינות אחרות. אגב, לתחושתם, המלחמה משפיעה עליהם גם ברמה האישית. כ־80% מהיהודים שחשים קשר כלשהו לישראל, מרגישים ירידה בביטחון האישי.

יחסי ישראל והקהילה היהודית בארצות הברית הם נכס אסטרטגי עבור ישראל. תמיכתה של אמריקה בישראל לאורך השנים מונעת גם מאינטרסים, אבל מתבססת במידה רבה גם על כוחם הפוליטי והכלכלי של יהודי ארצות הברית. ליחסים הללו יש גם ערך סגולי משל עצמו - הערך היהודי של אחדות בעם היהודי.

ישראל תנצח במלחמה. ביום שאחריה הישראלים יהיו חייבים לנצור את המשמעות הרבה שיש לתמיכה של יהודי ארצות הברית בישראל ובמלחמתה. לזכור, לחבק בחזרה, ולחשוב יחד עם האחים מעבר לאוקיינוס כיצד הופכים את המלחמה ואת הקרבה שהיא יוצרת לנקודת מפנה שתבנה מחדש גשר איתן בין שתי הקהילות היהודיות הגדולות בעולם. 

הכותב הוא סגן נשיא המכון למדיניות העם היהודי (JPPI) ומרצה למשפטים במרכז האקדמי פרס