דובר צה"ל התייחס לאחרונה באופן מפורש להוכחות שבידי ישראל לאחריות הישירה של איראן לתקיפה הברברית של חיות האדם מהחמאס - כולל אימון, חימוש והנחיה לביצוע הפשע נגד ישראל והאנושות - בשמחת תורה. ההתקפה היא חלק משאיפתה של איראן להפוך לגרעינית, לקחת את ההגמוניה במזרח התיכון - ובעתיד גם להשמיד את ישראל.

מחיר הקונספציה: באיחור גדול ובמחיר כבד מנשוא, התעוררנו | קלמן ליבסקינד

בשלב הראשון מנסה איראן לגרור את ישראל למערכה רב־זירתית ורב־שלבית בשיטה מתוחכמת. לצורך כך, חמנאי מוכן כנראה להקריב את חמאס ועזה - ובהמשך אולי גם את הנכס המרכזי שלו, חיזבאללה.

גם לאחר חיסול חמאס, ניצחון מוחץ במלחמת עזה הראשונה ובניית פתרון סביר ליום שאחרי, נידרש בעתיד (ואולי כבר במהלך המלחמה הנוכחית) לפתרון בעיית חיזבאללה והבעיה האיראנית. העולם מתחיל להבין, גם אם באטיות, שהבעיה האיראנית אינה בעיה ישראלית בלבד.

בעבר טענתי שבכל מלחמה משמעותית יש לפעול על פי הכלל: "סוף מעשה במחשבה תחילה", כלומר מי יהיה אחראי על תושבי עזה ביום שאחרי, אבל לאחר שנחשפו הזוועות הנוראיות של החלאות מעזה, ונוכחנו כי חמאס=אל־קאעידה=דאע"ש=נאצים, שיניתי זמנית את עמדתי.

"היום שאחרי" בעזה, לאחר שנסיים את המלחמה בניצחון מלא ובעמידה בכל המטרות שקבע הקבינט, הוא חשוב מאוד, אבל אסור שהוא יוביל את אסטרטגיית הלחימה או ישמש כבלם להשלמת המשימה: שלילה מלאה של קיום חמאס בעזה, השמדת כל יכולותיו הצבאיות, השלטוניות והארגוניות והריגת מנהיגיו וכל מי שלקח חלק בתכנון ובביצוע התקיפה על אזרחי ישראל. וכמובן, החזרת כל החטופים והגופות לישראל, ללא הישגים לרוצחים מחמאס. הניצחון המוחלט הכרחי גם ליהודי העולם, כשישראל חלשה, האנטישמיות ורדיפת היהודים מתגברות ויהדות העולם צופה במלחמתנו ומתפללת לניצחון מלא. גם עבורם.

# # #
כיצד, בכל זאת, יכול להיראות פתרון סביר בעזה לאחר סיום המלחמה? לטעמי, תקיפת חמאס מזכירה את הפתעת פרל הארבור (לצד הפתעת 11 בספטמבר וזוועות הנאצים). אבל כולם שוכחים שבפרל הארבור היו בעצם שתי הפתעות, האחת שבה הופתעו האמריקאים ונהרגו אלפי חיילים, והשנייה, שאותה שוכחים, שבה הופתעו היפנים מעוצמת התגובה האמריקאית.

לאחר שנתיים שבהן השקיפו האמריקאים מהצד, הם נכנסו בכל הכוח למעורבות במלחמת העולם, שהחלה בניצחון מוחץ והכרעה של היפנים - תוך שימוש בנשק יום הדין. אחריותה ומחויבותה של ישראל, לאחר ההפתעה החמאסית, היא לשנות את כללי המשחק מיסודם, להפתיע בעוצמת התגובה הכוללת, וכמובן להשפיל ולהכריע את חמאס באופן סופי.

בניין בחאן יונס לאחר הפצצה ישראלית (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
בניין בחאן יונס לאחר הפצצה ישראלית (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)


תפיסת הביטחון של ישראל תשתנה מהותית לאחר השבת השחורה של 7 באוקטובר, בוודאות מול ארגוני טרור. לא עוד הרתעה, התראה, הגנה והכרעה. חייבים לומר בפה מלא שההתנתקות והיציאה מעזה היו טעות, אבל אין בעזה (שאחרי המלחמה) עם מי לדבר, וישראל לא מעוניינת לשלוט שוב בחיי היומיום האזרחיים של מיליוני העזתים.

לישראל אין שאיפות להסדרה בעזה ולהסכמי שלום. היא תהיה "חזקה", ועזה צריכה להיות במעמד "דומה" או נחות משטחי B באיו"ש. למרות השימוש "בשפת אוסלו", אין הכוונה כמובן למשהו שאפילו מתקרב לטעות האיומה. לא משנה מי הגורם שיהיה אחראי אזרחית על עזה, ישראל תהיה זו שתגדיר את המציאות והאחריות הביטחונית לשנים רבות.

לא נחזור למושגים כמו סבבים, הסדרה, רגיעה, מתווכים, הכלה, בידול, חיזוק/החלשת חמאס/רשות, הפסקת אש, מכשולים ורצועת ביטחון. רצועת עזה כולה, בדגש על העיר עזה, תהיה מפורזת ולא תכיל מנהרות, כלי נשק ויכולות ייצור של נשק וטילים. כל מה שייכנס לרצועה יהיה מפוקח במלואו על ידי ישראל, וכוחות הביטחון הישראליים יוכלו להיכנס לרצועה בכל זמן ובכל מקום על מנת לוודא הסרת כל איום פוטנציאלי מתהווה על ישראל.

ייתכן בהחלט שעד שנגיע לפתרון יציב, המבוסס עקרונות אלו, נעבור דרך "מערכה מתמשכת" מול שאריות עוינים שישרדו בעזה, או שיזלגו אליה, אבל המערכה תהיה בתנאים שלנו - ללא חשש תמידי מהידרדרות או הימנעות מחיסולים כתוצאה מהחשש.

# # #
בעקבות שינוי תפיסת הביטחון, לפחות בתחומי ההרתעה וההתראה מול ארגוני הטרור, חייבת להשתנות מהיסוד הדרך שבה פועלת ההנהגה הישראלית. ההתנהלות חייבת להיגזר מתמונת המצב הרצויה לישראל, ולא מהערכות מודיעין על תגובות אויבינו, למרות חשיבותן. ישיבות הקבינט לא ייפתחו יותר בהערכות מצב מודיעיניות ארוכות של אמ"ן והמוסד, אלא בהצגת הדירקטיבה של הדרג המדיני. תפקיד הדרג הביטחוני־מקצועי יהיה להציג כיצד ניתן לממשן.

ברור שחלק מהתוכנית נשמע כאוטופיה. הדרך למצב שתיארתי לא תהיה סוגה בשושנים, אבל לאחר מה שעברה ישראל לפני יותר משבועיים ובמלחמה שלפנינו, עד לניצחון המוחץ, אין ברירה אחרת. אם ישראל חפצה בחיים ובהתיישבות פורחת בחבל ארץ מבורך זה, שכרגע נמצא תחת הרס והלם, הגישה לעזה חייבת להשתנות מהיסוד.

דוקטרינה כזו תשיב לישראל את ההרתעה מול מעגל האש שבנתה איראן סביבנו, במקביל לפתרון בצפון ומול איראן. חשוב להשיב לעם את האמון בצה"ל ובמפקדיו, שנפגע קשות. פשוט אין לנו ברירה ומדינה אחרת.

הכותב הוא עמית בכיר בקרן להגנה על הדמוקרטיות (FDD), ושימש בעבר כיועץ לביטחון לאומי של ראש הממשלה נתניהו
[email protected]