אני בעד שחרור כל מחבלי חמאס שכלואים בישראל. אם זה היה תלוי בי לא הייתי מסכן את שלומו של אף לא אחד מהחטופים שכלואים בעזה תמורת אף מחבל. המשפט “כולם תמורת כולם” מבטא רצון להגיע להסדר מהיר לשחרורם של 239 החטופים שבשבי חמאס. הארגון, שמנהל מלחמה פסיכולוגית באמצעות דובריו, מדבר על שחרור החטופים שבידו תמורת אלפי מחבלי חמאס שכלואים בישראל. עבור משפחות נפגעי הטרור זו אפשרות שאינה ניתנת לעיכול. מבחינת רבים מהם, האפשרות לשחרר את מי שרצחו בדם קר את יקיריהם, ראוי שלא תעלה על סדר היום. גדולי המרצחים מרצים עונשי מאסר ממושכים בבתי כלא בישראל, וההצעה שהם ישוחררו במסגרת עסקת שבויים היא בלתי נתפסת.

מעולם לא נדרשה מערכת פוליטית, לא רק בישראל, אלא בעולם כולו, לדון עם ארגון טרור על שחרור מספר כה גדול של חטופים. ח”כ אביגדור ליברמן, שהיה שר הביטחון, אמר בתחילת השבוע שדיון בגורלם של השבויים באמצעי התקשורת משחק לידי חמאס, ומביא להעלאת דרישותיו. ליברמן צודק. מי שהיה שר הביטחון מכיר את הדברים מקרוב. אלא שבמדינה דמוקרטית לא ניתן שלא לשדר את הקולות והמראות של משפחות שחוששות לגורל יקיריהן, ומודאגות מהאפשרות שכניסה קרקעית של צה”ל לעזה תסכן את שלומם וביטחונם. צריך לתת לבני משפחות החטופים והנעדרים כל במה, ולהאזין בקשב רב לדברים שיוצאים מלבם. הם בשעתם הקשה ועלינו לתמוך בהם בכל דרך.

ראשי חמאס רואים בשבויים קלף מיקוח. בשלב הנוכחי של המלחמה מעניינים אותם שני דברים: להציל את חייהם, ולשחרר את אסירי הארגון שכלואים בישראל. דובר צה”ל הזדרז להבהיר שהצעת חמאס - שחרור כל האסירים הביטחוניים - היא טרור פסיכולוגי. על פי כל ההערכות, השימוש באמצעי הזה יגבר אם עסקה לחילוץ שבויים לא תצא לפועל בתוך זמן קצר.

יש להניח שקודם ישוחררו האסירים הביטחוניים למדינה שלישית. כשיגיעו לעזה, הם יגלו שם עיי חורבות ואת מנהיגי חמאס מתחבאים בבונקרים. אני משוכנע שאם הם יגיעו לעזה, ישראל תמצא דרך להיפרע מהם בהמשך. בחודש אוקטובר 2011 שחררה ישראל 1,027 אסירים תמורת גלעד שליט. לא ברור כמה אסירים היא תסכים לשחרר תמורת 239 חטופים, כשמאז הסכם אוסלו שוחררו כ־5,000 אסירים.

בפגישה עם ראש הממשלה במוצאי שבת, דרשו משפחות החטופים לשחרר את יקיריהן במסגרת עסקה שתכלול את “כולם תמורת כולם”. אני תומך בכך. מרב לשם גונן, אמה של רוני שנחטפה לעזה, מעריכה שעסקה של השבת בני המשפחות במתכונת הזאת תזכה לתמיכה ציבורית רחבה. לדבריה, ראש הממשלה הקשיב להצעה ולקח אותה לתשומת לבו. גם הרמטכ”ל ושר הביטחון לשעבר שאול מופז, שהחליט לשבור שתיקה, התייחס לאפשרות של שחרור כל אסירי חמאס שבידי ישראל, ואמר כי המאמץ העליון צריך להיות לשחרור החטופים. “אני מוכן לתת להם הכל. שייקחו את כל 6,000 האסירים, הייתי מחזיר את כולם לרצועת עזה, קודם יש לשחרר את החטופים והשבויים שלנו, זה מספר שלא ייאמן”, אמר.

קשה לדעת מתי תהיה עסקת החילופים, כשם שקשה לדעת אם הסדר חילופי השבויים יהיה אכן במתכונת “כולם תמורת כולם”. לחמאס יש רצון לקבל את כל האסירים הביטחוניים שלו. קשה להאמין שעסקת שבויים כזאת יכולה להתממש. מה שיתממש כנראה בוודאות, הוא העברת הכספים הקואליציוניים שמוקפאים בשלב זה למפלגות הדתיות, שגם בימי לחימה קשים לא מוכנות כנראה לוותר על שקל.