תוכנית שלוש הנקודות של שר הביטחון מחוררת כמו גבינה שוויצרית. אין ספק לגבי הנקודה הראשונה הכוללת את חיסול חמאס, אך מה הכוונה בהסרת אחריות מוחלטת של ישראל מרצועת עז ויצירת משטר ביטחוני חדש? האם פירוז הרצועה מסיר אחריות מישראל לגביה? האם קיימת בכלל האפשרות להעברת השליטה על עזה לרשות הפלסטינית? והאם פעולה זו מסירה אחריות מישראל? לישראל הפועלת באמצעות הדרג המדיני אחריות בגין כל פעולה מדינית שיש לה השלכות על אזרחיה.

לטווח קצר עם מאות ק"ג חומר נפץ: הרקטה שחיזבאללה טען ששיגר | צפו
בכיר סעודי נגד נאום נסראללה: "ציר ההתנגדות הוא שקר"

הנקודה השלישית היא המביכה ביותר: יצירת משטר ביטחוני חדש. הדגש הוא ביטחוני. כל מילה מדודה. כלום תיתכן החלטה עתידית על עתיד עזה בלא הסכם מדיני?

יש המשתעשעים בתפיסה שישראל תשלוט על עזה, תבנה אותה מחדש, תעניק חינוך אחר לילידים העזתים, ואולי הם גם ישירו את התקווה. כלום לעזתים אין שאיפות זהותיות? האם הזהות שלהם לא כוללת את רעיון ההגדרה העצמית של מדינה פלסטינית שבירתה ירושלים?

תקיפה שביצע ארגון הטרור חמאס על ציר מעבר הומניטרי לתושבי רצועת עזה. קרדיט: דובר צה"ל (צילום :דובר צה"ל)

בעוד מצרים מכנסת ועידת פסגה ערבית כדי לדון בהשלכות המלחמה בעזה, ישראל מנהלת את הזירה הצבאית בלא חזון. יש שיטענו - אי־ודאות. צר לי. זו לא סיבה. ההתעלמות מהחזון היא התעלמות מהשאלות מדוע שילמנו את מחיר הרצח המתועב, מדוע יש לנו מאות חטופים, מדוע יצאנו למלחמה ומדוע החלטנו על מיטוט חמאס. אני מאוד מקווה שלא כדי לחזור לאותו סצנריו מוכר, הידוע בשם החדש קונספציה. כאילו יש בכך כדי לשים פלסטר על לב האומה שותת הדם.

החזון צריך להיות לעתיד צבאי ומדיני כאחד. בהיבט הצבאי, על ישראל לגרום לכך כי מיטוט חמאס יהא כל כך עמוק עד כי גם האידיאולוגים שבהם יבינו שבעזה, בטווח של עשר השנים הבאות לא יכולה להיות ישות פוליטית אידיאולוגית. דרך אחת לעשות זאת היא להחריב תשתיות ובניינים כפי שישראל עושה כבר בצפון הרצועה. יש להמשיך בנחישות גם בדרומה.

בהיבט המדיני, מאז ההתנתקות, עזה תקועה כמו עצם בגרון פתרון שתי המדינות. יש לתקן זאת. על עזה לחזור לשליטת ישראל ולהתיישבות יהודית שתבטא בכך את ישראל המערבית עם רצף טריטוריאלי מצפון ועד דרום. כל פתרון אחר שישאיר את עזה עם רוב ערבי ושליטה ערבית יהא חזרה לסצנריו המוכר.

ומה ייעשה עם העזתים ביום שאחרי? ומה תהא עמדת הרשות הפלסטינית, מדינות ערב ובראשן סעודיה, ארצות הברית ואירופה? את זה נשאיר לפסגה ערבית ובינלאומית, שבוא תבוא, ולציבור הישראלי, שאם חפץ הוא בתקווה, יצטרך לקבל החלטות כבדות וגורליות.

הכותב הוא עורך דין, מומחה לממשל ומשפט ציבורי באקדמית תל אביב יפו, יו"ר מועצת החילוט במשרד המשפטים וחבר המל"ג.