בישראל ומחוצה לה התחילו לחשוב על עזה שאחרי שוך הקרבות. איזה משטר יקום שם ואיך היא תיראה לעומת מה שהייתה תחת שלטון חמאס. מכונים וגופים מודיעיניים יושבים על המדוכה בשקט ומנסים למצוא את הנוסחה הטובה ביותר.

"להחליף את נתניהו מיד": לפיד קורא להדחת רה"מ, וזו הממשלה החלופית שהציג
בלתי נתפס: מפקדת חמאס - בתוך בניין ה-MRI בשיפא | צפו בהוכחות

כמה אקסיומות. עזה, תחת כל משטר שיקום, צריכה להיות מפורזת מנשק. כמו כן, שובה של הרשות הפלסטינית לשלטון בעזה יהווה מתכון לבעיות וסכסוכים עתידיים העלולים לפגוע גם בנו. הרשות לא תהיה מסוגלת לשלוט בעזה. היא הייתה שם ונזרקה. מה גם שהרשות צריכה להתמודד עם חמאס הגדה ולא יעלה על הדעת להרוס שלטון חמאס בעזה כדי לראות אותו באיו״ש.

המחשבות הנשמעות אצלנו לחזור לעזה ולהקים את גוש קטיף, או לחלופין שצה״ל יישאר ביטחונית ברצועה, הם מתכונים לצרות עתידיות. יש למצוא פתרון שלא חשבנו עליו עד כה שישאיר את ישראל מחוץ למערבולת העזתית. שלא יהיה לנו קשר עם עזה.

כאן נכנסת מצרים לתמונה בדמות קבלת מנדט על הרצועה, בדומה למנדטים הבריטי והצרפתי שהיו באזורנו במאה הקודמת. אין הכוונה להחזיר את עזה למצרים אלא לתת למצרים מנדט זמני להיות נוכחת בעזה. בתקופה הזו מצרים תפקח על בנייתה של עזה בסיוע כספי בינלאומי כדי שתהיה אחרת ממה שהיא כיום. מצרים מכירה את עזה והעזתים מכבדים מאוד את המצרים. לקהיר ניסיון ומידע עשיר על עזה והיא תשליט סדר לטובת שיקומה.

בקבלת המנדט מצרים תיצור רצף ביטחוני מעזה בואך סיני שיביא לה יציבות שהיא כה מחפשת. היא גם תתפנה להבסת הטרור ובכך זה יתרום לביטחונה הלאומי של מצרים. עזה תהיה פתוחה לעולם דרך המעברים למצרים, שתשלוט גם בסיני וגם בעזה. דניס רוס וארון מילר ממכון וושינגטון מעלים את האפשרות שכוח שמורכב מחמש המדינות הערביות שלהן הסכם עם ישראל ישלוט בעזה. זו אפשרות, אבל מדינה אחת כמו מצרים שתשלוט בשטח לבדה עדיפה על קשיים בין חמש המדינות.

ייתכן שההצעה של מנדט מצרי על עזה נשמעת כרגע דמיונית ואף קשה למימוש, אך שיחות שקטות עם קהיר שיבליטו את יתרונות המהלך עבור הביטחון הלאומי שלה עשויות להביא אותה לשקול את ההצעה ברצינות. זה ייתן תקווה לעזה, שתהפוך ללא מאיימת, יחזק את מצרים בעולם הערבי, יסייע לה במלחמתה בטרור וירגיע את חששה מפני אכלוס הפלסטינים בסיני.
שווה ללמוד את ההצעה ולתת לה הזדמנות.