בנאום האחרון של ראש משמרות המהפכה, חוסיין סלאמי, במהלך עצרת גדולה נגד ישראל שהתקיימה אתמול בטהרן, הוא טען כי מתקפת חמאס על ישראל ב-7 באוקטובר היא צעד לקראת תבוסת ישראל וארה"ב. ההערות של סלאמי, החוזה את תבוסתן של ישראל וארה"ב, אופייניות לנאומיו. עם זאת, הפיגוע והטבח של חמאס ב-7 באוקטובר יצרו דחף חדש של איראן לבצע תקיפות באמצעות פרוקסי באזור.

על סף מלחמה: חיזבאללה עלה מדרגה נוספת בגבול הצפון 
2,500 לוחמי קומנדו: כל מה שצריך לדעת על כוח רדואן של חיזבאללה

ניתן לראות את המגמה הזו באופן שבו מתנהלת איראן - בהערות ובפעולות של המשטר. שר החוץ של איראן הזהיר בשבת כי המלחמה בעזה עלולה להתרחב, כאשר בינתיים איראן ממשיכה לתקוף את כוחות ארה"ב בסוריה ובעיראק באמצעות מיליציות פרו-איראניות שיושבות בשטח שתי המדינות.

נאומו של סלאמי סיפק הצצה לאופן שבו איראן רואה את המלחמה הנוכחית נגד ישראל. איראן משרטטת למעשה מעין קשת היסטורית שמציגה תהליך של חמישים או מאה שנה המתקרב לסיומו. איראן מאמינה שישראל מתקרבת כעת לקראת תבוסה ושאיראן מנצחת. היא מוכנה לחכות שנים רבות לכך, אבל התחזית שלה, שנשמעת יותר כמו נבואה של "אחרית הימים", היא שה-7 באוקטובר היה נקודת מפנה.

מחבלים פלסטינים שחדרו לישראל (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)
מחבלים פלסטינים שחדרו לישראל (צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90)

1. מתקפת ה-7 באוקטובר הייתה הפתעה ונקודת מפנה: איראן רואה באירוע זה נקודת מפנה בהיסטוריה האנושית. סלאמי טוען שהיא חלק מקשת ההיסטוריה שחוזרת אחורה לתקופה שבה בריטניה, צרפת וארה"ב היו חזקות יותר באזור. מדובר, לדבריו, ב"השתקפות של הפשעים והזוועות של הממשלות הבריטיות, הצרפתיות והאמריקניות ושל המשטר הציוני הנמשכים 100 שנים אחורה". בהמשך לכך, סלאמי הדגיש כי ישראל "עוקרת" פלסטינים כבר 75 שנה, אבל עכשיו ה-7 באוקטובר שינה דברים. "לאחר מלחמת העולם הראשונה, כאשר האפוטרופסות על אזור מזרח הים התיכון הועברה לאנגליה וצרפת, הכשירה ממשלת בריטניה את הקרקע להעברת ציונים מכל העולם לפלסטין עם הצהרת בלפור".

2. הדומיננטיות הצבאית של ישראל אותגרה: סלמי טוען שישראל השיגה ניצחון ב-1948 ובמלחמות אחרות, כמו ב-1967, הממחישות את הדומיננטיות שלה, באמצעות מעשי טבח שונים. איראן מאשימה את ישראל במעשי טבח ב-1948, ב-1956 וגם ב-1982 בלבנון. עבור המשטר האיראני, נקודה זו משמשת אותה כדי להציג את ישראל כמנצחת במלחמות רק באמצעות טבח באזרחים.

3. הפלסטינים אימצו את "מות הקדושים": המשטר של איראן, שתמך בפלסטינים במשך עשרות שנים, רואה כעת דרך להפוך את ארגוני הטרור כמו חמאס והג'יהאד האסלאמי הפלסטיני לכוחות לוחמים. איראן עשתה זאת עם חיזבאללה, אך לא הצליחה בדרך כלל כשעבדה עם קבוצות סוניות, כמו חמאס. סלאמי לא אמר זאת בנאומו, אבל הוא מתייחס להיסטוריה של "ההתנגדות" הפלסטינית", ואומר שאחרי המהפכה האסלאמית של 1979 התנועה הפלסטינית קמה לתחייה. הפלסטינים, שלחמו עד אז באבנים בציונים, התחמשו בהדרגה, "גם כשהם מוקפים לחלוטין על ידי מערכת הביון-הציונית ברצועת עזה ובגדה המערבית". איראן ביקשה לחמש קבוצות טרור ולהגדיל את טווח הטילים והמל"טים שלהן, למשל.

4. מתקפת 7 באוקטובר מראה שישראל זקוקה לתמיכה זרה: סלאמי טען גם כי מתקפת חמאס היא דוגמה ליכולת של ארגון הטרור לאחר מלחמות רבות אחרות עם ישראל. בנוסף, סלמי מתייחס למלחמת חיזבאללה-ישראל ב-2006, ואומר: "מבול אל-אקצא הראה שסיוע חוץ וממשלות זרות כמו ארה"ב לא יכולות להציל את ישראל מסכנת קריסה... כאשר אמריקה מושיטה יד לציונים, זה מאוחר מדי, גם הפעם", אמר סלאמי, שהוסיף: "הצבא הציוני, שבנה את עצמו לצבא אגדי, לא יכול עוד למנוע ביצוע פעולות חתרנות כבדות נגד המשטר הציוני, וגם לא אותה מערכת מודיעין נוראה ומורכבת שהציונים סמכו עליה כדי לישון בשקט בלילה". בעצם, סלאמי אומר ש-7 באוקטובר הוא נקודת מפנה ומראה כי תמיכת ארה"ב בישראל לא תספיק בעתיד.

ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)
ראש הממשלה בנימין נתניהו נפגש עם מזכיר המדינה של ארה''ב אנתוני בלינקן (צילום: עמוס בן גרשום לע''מ)

5. ישראל קטנה מדי כדי להתעמת עם כל הכוחות הכפופים לאיראן: משמרות המהפכה דנים כעת בגלוי כיצד יאוחדו חזיתות שונות למלחמה רב-חזיתית נגד ישראל. בנאומו סלאמי דן בכך שישראל אינה מדינה גדולה במיוחד, ומסביר כי לחץ מצד החות'ים הנתמכים על ידי איראן בתימן, חיזבאללה, ומצד המיליציות בסוריה ובמקומות אחרים יכול לאיים על ישראל. הוא לא התייחס לקבוצות הללו בשמות, אלא פירט את המרחקים על פני ישראל מצפון ומדרום, ורמז על תהליך של כיתור המדינה.

6. העולם מאוחד נגד אמריקה: בנאום נטען כי העולם כיום מוצא את ארה"ב "דוחה". איראן, למעשה, רוצה להשתמש במלחמה בעזה כדי לגייס רגשות נגד ארה"ב, ועובדת במקביל עם רוסיה, סין ואחרות.

7. "ההתמוטטות" של ישראל מגיעה: האיראנים מאמינים שישראל הייתה מזועזעת מהמתקפה. סלאמי אמר שכאשר מפקדי פיקוד המרכז האמריקאי ביקרו בישראל הם מצאו את המדינה בהלם. ההקשר כאן הוא שארה"ב וישראל עובדות בשיתוף פעולה הדוק. פיקוד מרכז ארה"ב עובד עם ישראל, וארה"ב שלחה שתי נושאות מטוסים למזרח הים התיכון בעקבות מתקפת חמאס ב-7 באוקטובר. איראן מאמינה שזה מעיד על חולשה מצד ישראל, והיא רוצה לנצל את זה.

הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)
הפעילות הקרקעית של חיילי צה''ל ברצועת עזה (צילום: דובר צה''ל)

8. ארה"ב וישראל לא יכולות לנצח בעזה: איראן מאמינה שארה"ב וישראל נלחמות בחמאס בעזה. איראן השתמשה במלחמה הזו כדי להפיץ תעמולה ברחבי האזור נגד ארה"ב. בנוסף, מיליציות פרו-איראניות בעיראק ובסוריה ביצעו כמעט שישים תקיפות נגד כוחות ארה"ב. איראן רוצה למנף את הטבח של חמאס כדי ליצור מתחים נוספים. היא גם רוצה להשתמש בה כדוגמה לאופן שבו היא מאמינה שניתן להביס את ארה"ב וישראל. סלאמי מודה שישראל מנצחת במידה מסוימת בשדה הקרב בעזה, ועם זאת הוא טוען שארה"ב וישראל נלחמות נגד ילדים בעזה - בעצם רק נגד אזרחים. במקביל, הוא מתגאה בכך שחמאס הצליח לתקוף כלי רכב משוריינים ישראליים.

9. הפלסטינים החלו במלחמה 'בלתי נראית' נגד ישראל: סלאמי רומז שייתכן ויהיו תקיפות נוספות. הוא מדבר על מלחמה "בלתי נראית" או מלחמה של "רוחות רפאים", ואומר כי "מלחמת הרוחות החלה והסיפור ממשיך, עזה בדרך לניצחון. האדמה שייכת להם. הם פגעו במרכבה במיליוני דולרים עם רקטה בשווי של כמה דולרים, המלחמה הבלתי נראית היא לטובת פלסטין". הוא הוסיף: "המלחמה היא תמיד לטובת מי שמגן על עצמו, ומלחמה היא תמיד לטובת המאמינים, ועזרת ה' יורדת עליהם". הוא מכנה זאת "נתיב מלחמת ההתשה ותזכה בהדרגה בניצחונה".

10. "לנקמה אין תאריך תפוגה": סלאמי טען כי המלחמה המתמשכת תימשך שנים רבות. הוא אומר שאיראן ואלה שהיא תומכת בהם כעת רוצים "לנקום" ושאין לנקמה "תאריך תפוגה". איראן ובעלות בריתה מאיימות גם הן לפגוע בארה"ב, ובנוסף, אומר סלמי, ישראל תתמודד כעת עם שנים של איומים וחוסר יציבות. חמאס אמר משהו דומה ביום שישי, וטען כי "אנו מאשרים כי במתן אור ירוק לכיבוש הישראלי לבצע יותר פשעים ומעשי טבח, ארה"ב נושאת באחריות מדינית ומשפטית, שאין לה התיישנות". סלאמי טען כי ה-7 באוקטובר הוא צעד בכיוון של מלחמה אינסופית שתביא "חרדה" לישראל כחלק בלתי נפרד מחיי היומיום.