אם עד לפני ימים אחדים מקורות ערביים שידרו את האפשרות הזאת בלחישה רפה, עתה הם עברו לאמירה חדה ברורה: חמאס יציע לישראל עסקה שתטרוף את כל קלפי המלחמה. בעוד יומיים-שלושה, מיד עם קבלת הפקודה לחידוש הלחימה, כאשר נהגי הטנקים והדחפורים את הכלים הכבדים וכאשר מפעילי המל"טים והטייסים ישלימו את ההכנות האחרונות, תישמע פקודת "חדל" שתבשר על מהלך מניפולטיבי נוסף של סינוואר וחבר מרעיו במפקדה של חמאס. באותו הרגע המתווכים ינופפו במסמכים שנוסחו בבהילות וירוצו נזעקים לעבר הישראלים בתחינה לעצור את הפעולה הקרקעית שזה עתה הוחלט על חידושה.

מדי יום יושבים נציגי מצרים וקטאר על המדוכה עם בכירי מערכת הביטחון ומתחבטים בשאלה כיצד ניתן להתגבר על המהמורות היומיומיות הנקרות בדרכם דקה אחר דקה, בדרך למימוש כל פעימה בשחרור החטופים. בין הצדדים נוצר כבר מעין הווי שמאפשר להם לדבר בפתיחות גם אם אין ביניהם הסכמות על נושאים מסוימים. במציאות הקיימת יעלו לפתע הנציגים הערביים את ההצעה שלפני ימים אחדים אף גורם מדיני לא ציפה לה והיום כבר הפכה נושא לדיון נרחב באמצעי התקשורת בעולם הערבי ובישראל: "החמאס מציע לשחרר את כל החטופים הישראלים בתמורה ליציאה מיידית של ישראל מהרצועה והשארת הסטטוס קוו כפי שהוא".

תמורת התרחיש הזה החמאס דורש כחלק מסעיפי הבסיס במשא ומתן שחרור של אלפי מחבלים שכוללים ארכי מרצחים, מתכנני פיגועי ראווה וכמובן מסה כבדה של רוצחי אזרחים. ממשלת ישראל הודיעה שהיא מתנגדת בתוקף להצעה כזו, אלא שחמאס, כארגון שכל קיומו, הוויתו וייעודו מוקדשים להשמדת ישראל, מעונין בשחרור של הפלסטינים שכלואים בישראל, ולהפוך את עצמו כסמל ההתנגדות הערבית בעולם המוסלמי כולו, דבר שלא רק שיאפשר לו להשתקם צבאית, אלא גם לגייס סכומי עתק ממדינות העולם הערבי ובראשן איראן וקטאר, שלא רק שיאפשרו לו להתחמש ולהתעצם צבאית מחדש, אלא יזכו אותו בכבוד והדר בעולם הערבי כולו, וכן בקרב מדינות הגוש המזרחי בראשות סין ורוסיה. מנגד, הקולות הישראלים שכן מצדדים בעסקה חוזרים בנחרצות על העיקרון המקודש מבחינתם להחזיר את כל החטופים, וטוענים שממילא חמאס לא הולך לשום מקום ולכן ניתן יהיה להמשיך בעתיד בפגיעה ממוקדמת בראשי הארגון. 

לאור מצבו הדחוק של הארגון, לפני מספר ימים קבוצה של מנהיגים ערבים, מגובים בכמה כוכבי תקשורת ערביים והציעה לחמאס לעשות כמעשה ערפאת ולצאת בכבוד לגלות מרצון. לסינוואר, שדחה את ההצעה בשאט נפש, הוצע באופן דומה להצעה של פוטין לכוח ואגנר מייד לאחר ההתנקשות שביצע פוטין בראש הארגון יבגני פריג'וזין– הניחו נשקכם והצטרפו כחטיבה לאש"ף. חמאס פסל את האפשרות הזו בנימוק שאש"ף סיים את תפקידו ההיסטורי בחיי הפלסטינים. אם מוסיפים לבלגאן בין הפלגים השונים את הצהרתו של יו"ר הרשות אבו מאזן לפיה לא ישוב לרצועה על כידוני הרובים הישראליים, הרי שהאמרה ש'השלום בין ישראל לחמאס יבוא לפני שהחמאס והפת"ח ישלימו ביניהם', ריאלית יותר מאשר האפשרות שחמאס ייטמע באש"ף.

ראשי הזרוע הצבאית של חמאס, השלישיה יחיא סינוואר, מוחמד דף ומרואן עיסא, מדברים בשתי קולות. מצד אחד הם משדרים מצוקה שקשורה בחוסר מידע אודות מצב הארגון, היעדר אמצעים כמו דלק ומזון ואובדן השליטה בתושבים. מצד שני, דובריו מאכילים את אמצעי התקשורת ובראשם הישראליים בסיפורי כזב על שליטתם ביד רמה בכל הנעשה ברצועה ושכוחם לא נפגע והראייה לכך היא שליטה בתזמון הפסקת האש, ובתיאום האופרציות סביב החטופים ועצירה מוחלטת של המומנטום של צה"ל בעקבות הפסקת אש שמגבירה את המחלוקות הפנימיות בישראל, וכן מחזקת את הלחץ הבין לאומי להכניס עוד ועוד סחורות וציוד הומניטרי שממילא מגיע באופן טבעי גם לידי חמאס .

הצעת החמאס לפיה ישוחררו כל החטופים בתמורה ליציאת צה"ל מהרצועה נובע משאיפתו הבלתי מתפשרת של סינוואר להתייצב מול למעלה מ-2 מיליארד מוסלמים ולהכריז מעל לחורבות על השגת "השגת ניצחון אלוהי" שגם המדינות השיעיות והסוניות הגדולות שמובילות את העולם הערבי לא הצליחו להשיג. אם קברניטי המדינה ייעתרו להצעה ניתן לשער כיצד ייראה המשבר הבא של ישראל שגם שמונה דוברי צה"ל לא יוכלו להסבירו. היה וישראל תדחה אותה, צה"ל ימשיך במבצע לחיסול הארגון אך ייאלץ להגיע למעוזים האחרונים של ראשי החמאס במנהרות ח'אן יונס, כשאלה עטופים במגן אנושי של כמאה ישראלים. כך או כך, קל זה לא יהיה.

אל"מ (מיל') ד"ר משה אלעד, מרצה בחוג למזרחנות במכללה האקדמית גליל מערבי בעכו. לשעבר ראש המנגנון לתיאום ביטחוני בתקופת אוסלו, ומושל נפות ג'נין, בית לחם וצור