תהא זו קרוב לוודאי המלחמה הארוכה ביותר. אנו עדיין רחוקים ממימוש חלק גדול מהיעדים שהצבנו לעצמנו, כ־130 חטופים עדיין בשבי חמאס, והסיכוי להשבתם אינו נראה קרוב, והוא סבוך וקשה לביצוע. לחץ המשפחות גובר, ונראה כי נכון לרגע זה, לא מונחת תוכנית שמבטיחה שחרור של חלק או של כל החטופים בטווחי זמן קרובים. 

חומרי מודיעין שנתפסו מוכיחים: מוחמד דף חי, מתפקד ובמצב טוב | בן כספית
טרור פסיכולוגי: הג'יהאד האיסלאמי פרסם סרטון עם שני חטופים

יחיא סינוואר עדיין שולט בתרחישים ומצפה ליוזמה ישראלית שתוכיח איזה צד לחוץ יותר. כאשר תתכנס ישראל לחקירת האירועים, נצטרך לבדוק עד כמה ידע המודיעין על מוכנות החמאס, על מערך המנהור שלו, על ציודו ועל רוח הקרב של אנשיו ומפקדיו. בעיקר תעלה השאלה מי נכון שיבדוק ויתחקר, וכיצד ייבחרו החוקרים והבודקים.

לפליאה בעיניי, מדוע מתמהמהת ישראל בהצעת יוזמה. על מי אנו חסים? על אלפי הרוצחים והמחבלים הכלואים בבתי הכלא שלנו? או שיש כאן תחרות בינינו לבין צמרת חמאס מי ייזום ראשון ויאותת על סימני חולשה מצדנו או שבירה מצדם. בינתיים, בכל יום שחולף מורע מצב החטופים. 
אין בלבי כל ספק שאין מקום להתמהמה ולו יום נוסף.

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

יש לצאת ביוזמה ישראלית שעליה יגיב החמאס, וגם אם יסרב, נמשיך וניזום עד שתיווצר עסקה שתשיב ארצה חלק מהחטופים או את כולם. יש לזכור שבמקביל למו"מ על החטופים, ממשיך צה"ל לכתוש ברצועה, והכוחות סוגרים על צמרת הפיקוד החמאסי ברצועה. עם זאת, עלינו להודות ביושר, שלמרות היחלשותו יש לחמאס עדיין כוח שיגור רקטי, כנראה מדרום הרצועה.

הריגתם בשוגג של שלושת החטופים בסוף השבוע החולף רק מדגישה את הדחיפות בצורך לחלץ את שאר החטופים מהר ככל שניתן. לבנו עם ההרוגים ועם משפחותיהם, אך עלינו לנחם ולסייע גם לחיילים שיישאו על גבם בשארית חייהם את אשמת הירי בשגגה. 

חיי אדם קדושים, והם קודמים לכל פעולה אחרת. חובתה של ממשלת ישראל לפעול בדחיפות להשבת החטופים, ואם כתוצאה מכך יידחו פעילויות אחרות, ניתן יהיה לבצען מאוחר יותר - כשכל חטופינו ישובו לביתם. מדינת ישראל הטילה את נטל הצעת היוזמה על ראש המוסד, שפועל יחד עם האלוף ניצן, ראש ה־CIA וממשלת קטאר. אין לי ספק שאנשים בכירים אלה יציעו הצעות יוזמה נכונות ויצירתיות שיקדמו את השבת החטופים.