חודשיים של מלחמה בעזה ונשיא סוריה כמעט לא אומר מילה. לפני כחודש בוועידת הליגה הערבית בסעודיה הביע בקצרה את דעתו ואמר כי "עזה אינה הבעיה, אלא פלסטין". מהי עמדתו של אסד לגבי המלחמה בעזה - האמת שלא יכולה להיאמר?

עשור לאחר השימוש בנשק כימי: ההסתבכות של הנשיא אסד

אולי מפתיע לגלות שנשיא סוריה בשאר אל-אסד אוסר לערוך הפגנות הזדהות עם עזה. זה כמובן לא מאהבת ציון אלא מתוך שנאת המורדים האסלאמיסטים, אלה המזדהים עם חמאס. לפני כחודש בעיירה ילדא ליד דמשק עצרו כוחות הביטחון הסוריים פעילים פלסטינים שארגנו הפגנה בעד עזה. ככלל, מאז פרוץ המלחמה מתלוננים פעילים פלסטינים בסוריה כי הדרישות האדמיניסטרטיביות לארגן הפגנה פשוט בלתי אפשריות. האמת היא שהפגנות הסולידריות עם עזה בסוריה התקיימו אך ורק בשני אזורים שמחוץ לשליטתו של אסד. האחד הוא במעוז השליטה האחרון של האופוזיציה הסורית בחבל אדליב (צפון מערב סוריה) והשני בדרום במחוז דרעא (דרום מערב), שם שליטת צבא אסד רופפת למדיי.

הסיבה שאסד מונע הפגנות היא בראש ובראשונה החשש כי הפגנות למען עזה יתגלגלו למחאות נגד משטרו, המואשם ברצח עם. קריקטורה המופצת בימים אלה ברשתות החברתיות בעולם הערבי משווה בין אסד לרה"מ נתניהו - הקבלה בין הפצצות צבא אסד באדליב להפצצות צה"ל בעזה.

יש סיבות עמוקות יותר לשתיקתו הרועמת של אסד מאז ה-7/10. חמאס מזוהה עם האסלאם הסוני הפונדמנטליסטי. עם זאת, בשם ה"מוקאומה" - המאבק המשותף נגד ישראל, הסכים אסד לתת חסות לחמאס בדמשק עשר שנים לפני מלחמת האזרחים. אלא שב-2012 כאשר חשה הנהגת חמאס כי אסד עומד להתמוטט היא הורתה לארגון להצטרף למורדים. אומנם אסד התפייס עם חמאס לפני כשנה בתיווך חזבאללה, אך אסד לא שוכח את דקירת הסכין בגבו. אגב כך, נזכיר כי אסד האב באמת נדקר פיזית ע"י סכין של פעיל האחים המוסלמים בצעירותו, אירוע שהמשפחה לא שוכחת.

יתר על כן, החשבון של העדה העלווית, המיעוט השולט כבר 50 שנה בסוריה, עם הקנאות האסלאמית הסונית ארוך ומגיע אף לימי הביניים. חכם ההלכה הסורי הגדול אבן תימיה (מאה 14) פסק שהעלווים (אז נקראו נוציירים) כופרים "גרועים יותר מהיהודים והנוצרים", שאסור לגייסם לצבאות המוסלמים כי זה "כמו לגייס זאב לעדר של כבשים" ושדינם מוות ללא אפשרות כפרה. תנועת האחים המוסלמים, שהיא כזכור תנועת האם של חמאס, נהגה לצטט בסוריה את פסק ההלכה הידוע לשמצה בכל הזדמנות. האחים המוסלמים קראו להדחתו של חאפז אל-אסד, אביו של הנשיא הנוכחי, מהיום שתפס את השלטון ב-1970 בטענה שמדובר בשלטון "כופר" בלתי לגיטימי. המרד האסלאמי נגד אסד האב שהתחולל בין השנים 1979-1982, הסתיים בטבח מזעזע. הצבא הסורי מחק מעל פני האדמה שכונות שלמות בעיר חמאת שהייתה מעוזם של האחים. במלחמת האזרחים שפרצה בסוריה ב-2011 עמד אסד הבן מול אופוזיציה שהפכה בהדרגה יותר ויותר אסלאמית באופייה. אלא שהפעם המרד לא התמקד בעיר אחת אלא התפשט לכל המדינה. האופוזיציה האסלאמית לא איימה רק על המשטר, אלא הכריזה בגלוי על כוונתה להשמיד את כל העלווים "הכופרים". 

העלווים לא שוכחים עד היום כי באוגוסט 2013 במהלכה של המלחמה בסוריה, ערכה קואליציה של ארגוני מורדים מסע להשמדתם של בני עדתם במחוז לטקיה. המסע אירע כחודש לאחר קריאתו של מנהיג האחים המוסלמים בקטר יוסוף אל-קרדאוי להשמיד את העלווים, כשהוא מצטט את הפוסק אבן תימיה. הצבא הסורי אמנם הדף את המורדים אחרי מספר ימים, אך הם הספיקו לבצע פשעים מזעזעים, בהם רצח ואונס, עריפת ראשו של חכם דת עלווי וחילול מקומות קדושים לעדה. 

ונשוב לענייננו. במהלך שתיקתו הממושכת, הואיל אסד להתייחס פעם אחת למלחמה בעזה, בעת כינוס הליגה הערבית בריאד באמצע נובמבר. 

הוא טען כי "הבעיה אינה עזה אלא פלסטין", ו"המתקפה הנוכחית על עזה אינה אלא עוד פרק בפשעי הציונות מתבצעים כבר 75 שנה". בביטול ייחודה של המלחמה בעזה, רצה אסד לומר כי הוא אמנם תומך בסוגיה הפלסטינית, אך לא בארגון הטרור המנהל בה כעת מלחמה נגד ישראל. אסד ממש לא יזיל דמעה אם צה"ל יחסל את חמאס. הרי מבחינתו אין הבדל רב בין חמאס לארגוני המורדים שנגדם הוא ואביו נלחמו: האחים המוסלמים, החזית א-נוסרה, דאעש ושאר הג'יהאדיסטים. כל הארגונים הללו רוצים את אותו הדבר: מזרח תיכון אסלאמי סוני הנשלט ע"י ח'ליפות קנאית פונדמנטליסטית, שבה אין מקום לדתות אחרות ולכתות של "כופרים" כמו העלווים.

ד"ר ירון פרידמן הוא חוקר מרצה ומורה לערבית בחוג ללימודי המזרח התיכון והאיסלאם באוניברסיטת חיפה. ירון מנהל את הניוזלטר "השבוע במזרח התיכון", שאליו אפשר להצטרף כאן: https://did.li/CWtlC