מינוי נציב שירות בתי הסוהר

סעיף 78 לפקודת בתי הסוהר קובע כי נציב השירות יתמנה על ידי הממשלה בהמלצת השר לבטחון פנים.

החלטת הממשלה על מינוי הנציבה הנוכחית

החלטה מספר 758 של הממשלה מיום 24.01.2021 -  גונדר קטי פרי, ששימשה כממלאת מקום נציבת השב"ס ,קודמה לתפקיד רב גונדר ומונתה כנציבת השב"ס, על פי המלצת השר לבטחון פנים דאז, אמיר אוחנה. תוקף המינוי הוא לשלוש שנים, ונקבע בו כי הממשלה תהיה רשאית, בנסיבות מיוחדות, להאריך תקופת מינוי זו בתקופה נוספת שלא תעלה על שנה אחת.

האם השר לבטחון פנים מוסמך להחליט שלא להאריך את המינוי? 

הכלל הוא "שהפה שאסר הוא הפה שמתיר". מי שמוסמך למנות בעל תפקיד הוא המוסמך להאריך את כהונתו. מאחר ומינוי הנציבה נעשה בהחלטת הממשלה, הסמכות בדבר הארכת המינוי נתונה לממשלה.

מהן נסיבות מיוחדות שמצדיקות הארכת מינוי?

בשנת 2014 הוצע לתקן את פקודת בתי הסוהר ביחס למינוי נציב השירות. בין היתר הוצע כי תקופת הכהונה תהיה למשך 4 שנים. הגדרה של נסיבות מיוחדות המצדיקות הארכת המינוי: "מוצע להסמיך את הממשלה בנסיבות חירום כגון: בשעת מלחמה, עימות מזוין, מצב מיוחד בעורף, הפרות סדר המוניות בבתי הסוהר, התפרעויות אסירים או עצורים, או נסיבות אחרות בלתי צפויות - להאריך את תקופת הכהונה של הנציב בתקופה נוספת, כל עוד מתקיימות נסיבות החירום ובלבד שהתקופה המוארכת לא תעלה על ששה חודשים".

תיקון המאפשר לשר לבטחון פנים להמליץ על הפסקת כהונת הנציב לפני סיומה, כאשר המלצה כזו טעונה החלטת ממשלה. ההצעה לא התקבלה, אבל היא משקפת פרשנות סבירה לביטוי "נסיבות מיוחדות" ועולה ממנה כי הייתה כוונה להעמיד את תקופת המינוי על 4 שנים ובנוסף - הארכה של חצי שנה. בנוסח הקיים של החוק, סך כל התקופה של כהונת הנציבה (המקורית והמוארכת) הוא לכל היותר 4 שנים. רק לאחרונה הוארך מינויו של נגיד בנק ישראל לתקופת כהונה מלאה נוספת (ולא בשנה אחת בלבד), בנסיבות זהות. הארכת המינוי של הנציבה לשנה אחת בנסיבות הלחימה, היא החלטה התואמת את המינוי המקורי.

האם הממשלה רשאית להאריך את המינוי למרות התנגדות השר לבטחון פנים? 

המלצת השר לבטחון פנים נדרשת רק בעת המינוי הראשוני, אבל לא בעת הארכת כהונה קיימת. הממשלה מוסמכת להאריך את המינוי גם אם השר מתנגד לכך. כמובן שהממשלה תצטרך לשקול את מערכת היחסים המעורערת בין השר לנציבה, אלא שמדובר בשיקול אחד מתוך מערכת שיקולים רחבה. מעבר לכך, אם בעת דיון בהארכת מינוי יינתן משקל מכריע להעדפות האישיות של השר המכהן - יהיה בכך תמריץ לשרים לייצר חזית מול בעלי תפקידים שכפופים להם, כדי להחליפם במינויים אישיים או המינויים פוליטיים.     

עו"ד דפנה שמואלביץ– שותפה מייסדת במשרד דפנה שמואלביץ ושות', משרד בוטיק לייצוג מעסיקים

עו''ד דפנה שמואלביץ (צילום: רמי זרנגר)
עו''ד דפנה שמואלביץ (צילום: רמי זרנגר)