חיזבאללה הוא צבא טרור שמפר את החוק הבין לאומי ומאיים על חייהם של מיליוני ישראלים. אם הקהילה הבין לאומית לא תפעל, לישראל תהיה הצדקה מלאה לפעול. בזמן שהמלחמה נגד חמאס בעזה מתארכת, עיניהם של אזרחי ישראל והקהילה הבין לאומית עוקבות אחר הנעשה בגבול הצפוני של ישראל. 

על מצרים לקחת אחריות על רצועת עזה | הטור האחרון של יצחק לבנון

צבא הטרור של לבנון, חיזבאללה, תוקף את צה"ל ואזרחי ישראל מאז ה-8 באוקטובר. קהילות שלמות פונו ומחכות לפעולה נחרצת נגד חיזבבאללה לפני שישובו לביתן. רגע ההכרעה של ישראל הולך ומתקרב. 

ההערכה כיום היא שחמאס ביצע את מעשי הרצח שלו מבלי ליידע את איראן וחיזבאללה מראש. כך נחסכה מישראל פלישה מכמה חזיתות, שהייתה יכולה להיות הרת אסון לקהילות השוכנות לאורך גבולותיה הצפוניים והדרומיים בו זמנית. עובדה זו מדגישה את הסכנה הקיומית שמציב ארגון חיזבאללה, שמתנהל כ"מדינה בתוך מדינה", במרחק קצר בערי ישראל. 

לחיזבאללה יש כיום ארסנל של יותר מ-200 אלף רקטות, שרבות מהן יכולות להגיע לתל אביב ולמרכז המדינה. לארגון יש 50 אלף חיילים חמושים ומאומנים על ידי איראן, רבים מהם התנסו בלחימה במהלך מלחמת האזרחים בסוריה. הייעוד של יחידת המבצעים המיוחדים של חיזבאללה, כח רדואן, הוא לחדור לשטח ישראל ולכבוש כפרים ישראלים, וכך להגדיל את מרחץ הדמים שביצע חמאס ב-7 באוקטובר. אף מדינה לא תסבול מצב כזה. 

נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)
נאום נסראללה חרבות ברזל (צילום: רויטרס)

החלטה 1701 לא הצליחה לרסן את חיזבאללה

במהלך מלחמת לבנון השנייה קשרה הקהילה הבין לאומית את ידיה של ישראל, ואילצה אותה להסתמך על הבטחות דיפלומטיות לריסון חיזבאללה. לאחר חודש של קרבות, שבו נהרגו 165 ישראלים וקרוב לחצי מיליון אזרחים עזבו את בתיהם, צה"ל הסיג את כוחותיו על סמך החלטה 1701 של מועצת הביטחון של האו"ם, שנועדה להביא לעידן חדש של ביטחון. 

לפי ההחלטה, חיזבאללה אמור היה להתפרק מנשקו, כח המשימה של יוניפ"יל אמור היה להבטיח שאזור דרום לבנון יהיה נקי ממחבלי הארגון, והקהילה הבין לאומית הייתה אמורה למנוע הזרמת נשק ללבנון ללא אישור הממשלה. ההחלטה הזו הייתה כישלון מוחלט. מזכ"ל האו"ם מדווח פעמיים בשנה שלא רק שחיזבאללה לא התפרק מנשקו, הוא ממשיך לפתח את יכולותיו.

חיזבאללה יושב הרחק מדרום לנהר הליטני, נוגע כמעט בבתים ובקהילות הישראליות. הוא ממשיך להתגרות בישראל על ידי ביצוע תקיפות, הקמת מתקנים צבאיים על הגבול, חפירת מנהרות ושליחת כוחות פשיטה לשטח ישראל. רקטות חיזבאללה מאיימות על מיליוני ישראלים, מאות אלפים לא יכולים לחזור הביתה, וכוחות המבצעים המיוחדים של חיזבאללה נערכים לפלוש ולרצוח אזרחים.

לישראל יש הצדקה, על פי החוק הבינלאומי, אם תבחר להרחיב את פעולותיה נגד חיזבאללה. באוקטובר ובנובמבר 2015, בעקבות התקפות טרור קטלניות של דאעש, אימצה מועצת הביטחון של האו"ם את החלטה 2249, שהגדירה את דאעש כ"איום עולמי חסר תקדים" וקראה (לשימוש ב) "כל האמצעים האפשריים... כדי לחסל את תאי דאעש בסוריה". 

ארה"ב, בריטניה, גרמניה ואחרות הצדיקו את פלישתן לעיראק וסוריה בכך שאותן מדינות "לא רוצות או לא יכולות" להילחם באיום דאעש. בדומה, לבנון הבהירה כי היא לא מוכנה או לא מסוגלת לעמוד בהתחייבויותיה הבין לאומיות ולמנוע מחיזבאללה ליצור מיני מדינת טרור בשטחה. אם שום דבר לא ישתנה, ישראל תיאלץ לפעול.

אירועי ה-7 באוקטובר הראו לישראלים שהם לא יכולים להעלים עין בזמן שארגוני טרור רצחניים מתחמשים בגבולותיהם. חמאס וחיזבאללה ממתינים לזמן מתאים לפגוע במרכזים האזרחיים הפגיעים של ישראל, ולהשאיר בעקבותיהם מוות.

בשנת 2006 מכרה הקהילה הבינלאומית לישראל "פתרון דיפלומטי חסר תועלת". כעת, על הקהילה הבין לאומית להשתמש בכל האמצעים כדי ללחוץ על לבנון לפרק את חיזבאללה מנשקו ולדחוק אותו מהגבול. אם זה ייכשל, לישראל לא תהיה ברירה מלבד מלאה - לצאת למלחמה.

הכותב הוא עורך דין, וחוקר במחלקה המשפטית של פורום מדיניות קהלת.