פסק דין הסבירות, שפרסם אמש (שני) בית המשפט העליון, מהווה רעידת האדמה המשפטית הגדולה ביותר שידעה מדינת ישראל. לראשונה בתולדות המדינה, בג"ץ פסל חוק יסוד. 13 שופטים קבעו כי בג"ץ מוסמך לפסול חוקי יסוד, רק שניים התנגדו לכך באמירה כי הכוח על החוקה צריך להישאר בידי העם באמצעות נבחרי הציבור. כעת, הדרך סלולה בפני בג"ץ לפסול חוקי יסוד. על שולחן השופטים מונחת כעת טיוטת פסק דין נוסף, בעתירות לפסילת התיקון ה-12 לחוק יסוד הממשלה - חוק הנבצרות.

לידיעת לוין ורוטמן: הערב הוכח רשמית שהימין רחוק מהמהפכה שרצה
חסר תקדים: בג"ץ פסל את ביטול עילת הסבירות

עד כה, חוק יסוד הממשלה לא קבע הסדר ספציפי לגבי הדרך בה ראש ממשלה יוצא לנבצרות. הדבר התרחש פעם אחת בלבד, כאשר ראש הממשלה אריאל שרון נבצר מסיבות רפואיות. בהנחיית היועמ"ש דאז מני מזוז, הממשלה התכנסה והוציאה את שרון לנבצרות.

לאחרונה, בעקבות פסקי דין שקבעו כי הסדרי הוצאה לנבצרות נמצאים בידי הייעוץ המשפטי לממשלה וכן בעקבות פרסומים אודות דיונים בסביבת היועצת המשפטית לממשלה לגבי הוצאת ראש הממשלה נתניהו ל"נבצרות משפטית" בעקבות משפטו המתנהל בבית המשפט המחוזי בירושלים מזה כארבע שנים, הוחלט לתקן את חוק יסוד הממשלה ולקבוע כי הסמכות להוציא את ראש הממשלה לנבצרות מצויה אך ורק בידי נבחרי הציבור בממשלה ובכנסת.

במהלך הדיון בעתירות לביטול התיקון לחוק היסוד, השופטים אמרו פעם אחר פעם כי החוק הינו פרסונלי שנתפר במיוחד בשביל ראש הממשלה נתניהו. עם זאת, יש לחוק גם הסדר נרחב שמתקן לקונה בחוק ומהווה הסדר רחב.

הצעת החוק לצמצום עילת הסבירות אושרה במליאת הכנסת (צילום :ערוץ הכנסת)

עד כה, בית המשפט העליון לא ביטל מעולם חוק יסוד. האירוע הדרמטי הזה התרחש לראשונה אמש. המחסום הזה נעלם. כעת בית המשפט העליון פוסל גם חוקי יסוד, ויכול בהחלט לפסול את חוק הנבצרות למרות שהוא מעוגן בחקיקת יסוד.

עם זאת, ההערכה היא שבית המשפט העליון לא יפסול את חוק הנבצרות אלא יקבע כי התחולה שלו תהיה מהכנסת הבאה בכדי לנטרל את הרכיב הפרסונלי בחקיקה. בנוסף, בית המשפט העליון יהיה מעוניין להפגין מצג של בית משפט שיודע לרסן את עצמו, ולמרות שכבר נטל את הסמכות לפסול חוקי יסוד ואף עשה בה שימוש - הוא בוחר שלא לפסול את החוק.

כעת, באופן עקרוני, דבר אינו עומד בין בג"ץ ובין פסילת חוק הנבצרות. במידה והחוק ייפסל או שייקבע כי יחול מהכנסת הבאה - ראש הממשלה נתניהו יהיה בסכנה כי היועצת המשפטית לממשלה תחליט כי הוא אינו כשיר מבחינה משפטית ותוציא אותו לנבצרות.