קשה להאמין שאחרי אסון ה־7 באוקטובר, עדיין יש מי שגורר רגליים אל מול הסכנה. הכתובת מרוחה לאורך כל קו התפר, והממשלה והצבא ישנים בעמידה.

ב־4 לפנות בוקר החריד רעש חפירה את ביתו של מתן בבת חפר. זו לא הייתה הפעם הראשונה בחודשים האחרונים, אלא שהפעם, סיפר לי מתן, הרעש נשמע חזק וברור כאילו בקע מתחת לבית ממש. הוא החליט להקליט את הקולות. ואכן בהקלטה הקצרה נשמע קול של פטיש חציבה וקידוח דמוי מכשיר קונגו. גם ברוך, המתגורר בכוכב יאיר־צור יגאל, מספר על רעידות מוזרות בביתו. חששות ועדויות דומות נשמעו גם מתושבי ראש העין, כפר סבא, מודיעין ויישובים אחרים הסמוכים לקו התפר.

על אף שתלונות התושבים והעדויות על קולות חפירה מגיעות לאחר אסון ה־7 באוקטובר, נראה כי תגובת הצבא והממשלה מנומנמת משהו. אומנם נעשו בדיקות ראשוניות, אך הן רחוקות מאוד ממיצוי ומידיעה ודאית. התלונות האלה רק מזכירות את שאירע בגבול הצפון ב־2018, אז קיבלו התושבים הסברים קלושים ולעתים מזלזלים לתלונותיהם על קולות חפירה ורעשים, ובסופו של יום אכן נתגלו שש מנהרות שחצו את גבול לבנון אל תוך ישראל והצבא נדרש לטפל בהן. אין לדעת אם אכן כבר קיימות מנהרות טרור החוצות את קו התפר והלוואי שנתבדה, אך גם היום סבורים מומחים כי אין לפסול את האפשרות הזו ויש לפעול בהקדם כדי לטפל בסכנה הנשקפת מהן.

על רקע אזהרות צה”ל מהתלקחות גזרת יהודה ושומרון, ועל רקע ההערכה שמשתקפת גם בסקרים כי הרשות הפלסטינית תומכת טרור מובהקת, נראה כי מדובר באיום של ממש. לזה מצטרפת גם ההפקרות המשתוללת בשטחי C. ב־15 השנים האחרונות הפקירו ממשלות נתניהו את שטח C ובפרט באזור קו התפר ואפשרו בנייה פלסטינית מסיבית בסמוך לקו, תוך הפרה בוטה של הסכמי אוסלו.

מתחקיר שפרסמה תנועת רגבים בחודש שעבר עולה כי סמוך לתוואי הגדר במרחק של עד קילומטר אחד בלבד נבנו כבר כ־8,000 מבנים פלסטיניים בלתי חוקיים, ובמרחק של עד ארבעה קילומטרים נבנו כ־20 אלף מבנים בלתי חוקיים. ומה עשתה הממשלה? כלום ושום דבר. המבנים האלה עלולים כמובן לשמש נקודות מוצא לפתחי מנהרות לכיוון היישובים הישראליים, או חלילה לפלישת המוני מחבלים. לכל אלה יש להוסיף גם את הפרצות הרבות בגדר, שעדיין קיימות לכל אורך קו התפר.

קשה להאמין שאחרי אסון ה־7 באוקטובר, הטבח הנורא והמחדל הקולוסלי, עדיין יש מי שגורר רגליים אל מול הסכנה. הכתובת מרוחה לאורך כל קו התפר שהפך לשטח הפקר, והממשלה והצבא ישנים בעמידה. האם לא די היה לנו מן היוהרה וההפקרות באותו יום מר ונמהר? למה הם מחכים? מדוע לא בודקים לאלתר וביסודיות את תלונות התושבים על החשש לחפירת מנהרות? האם מחכים לאסון הבא, חלילה?

אמרו לנו שהקונספציה מתה, אבל למרבה הצער נראה כי היא חיה ובועטת ואנחנו אוטמים את אוזנינו ומכסים את עינינו לנוכח העדויות בשטח, כמו גם לנוכח הצהרותיהם של בכירים ברשות הפלסטינית ובהם ג’יבריל רג’וב, המצדיקים את טבח ה־7 באוקטובר. נראה כי כל עוד הממשלה הרעה הזו והעומד בראשה לא יחדלו מלעסוק בפוליטיקת ביבים בעת מלחמה, לנפק מסרים רעילים ולתקוף את הרמטכ”ל, תרחף מעלינו תמיד סכנת המחדל הבא.