ניקי היילי, לשעבר מושלת דרום קרוליינה והשגרירה של ארצות הברית לאו"ם בממשל טראמפ, צומחת במהירות במרוץ לנשיאות מטעם המפלגה הרפובליקנית. היא נחשבת כעת לסוס שחור, כלומר מועמדת לא צפויה עם פוטנציאל להפתיע את כולם.

במקרה של ניקי היילי, היא החלה את הבחירות לפני כשנה עם סקר של הרווארד/האריס ב-18 לינואר, 2023, כמי שמדורגת במקום החמישי עם 3% מהנסקרים שאומרים כי יצביעו עבורה בתחילת הבחירות.

בפרויקט 538, אתר המאגד את כלל הסקרים בארה"ב, ניקי היילי עומדת כיום באותו הקו עם המושל דה סאנטיס, שאותו פגשה הלילה לדיבייט האחרון הלילה עם 11% תמיכה, צוואר לצוואר במקום השני לטראמפ. ההבדל בין השנים הוא במילה אחת משמעותית והיא מומנטום. בעוד שדה סאנטיס גלש מ-35% תמיכה בחודש מרץ 23 ל-11% כיום, אצל היילי הכיוון היה הפוך באותה התקופה,  מ-2% בממוצע ל-11% באותה התקופה המדוברת. חשוב מאוד להדגיש כי המועמד טראמפ, ממשיך להתחזק בסקרים ועלה מ-45% ל-61% באותה התקופה אמורה, ונכון לעתה נראה כמי שאמור "לשייט" כל הדרך לניצחון המועמדות של המפלגה הרפובליקנית.

לפני שאגש לנתח את הסיכויים של ניקי היילי, קצת רקע חשוב לקורא הישראלי, שמכיר אותה בעיקר בזכות עמידתה האיתנה למען מדינת ישראל כשגרירת ארצות הברית באו"ם.

כאשר ניקי היילי נבחרה למושלת דרום קרולינה בשנת 2010 ונכנסה לתפקיד בשנת 2011, היא ירשה מדינה בפשיטת רגל וללא יכולת לשלם את המשכורות והפנסיות לעובדי המדינה. היא הצליחה להציל את המדינה, שהתבססה בעבר על תעשיות הטקסטיל, הטבק והתיירות, והפכה אותה למדינה הנשענת על נמל צ'רלסטון כשער הכניסה למזרח ארה"ב. היא גם הביאה פסי יצור לתעשיית הרכב והתעופה מאירופה למדינתה, מה שהביא לכינוייה של המדינה "המפלצת מהמזרח" (The Beast from the East).

דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)
דונלד טראמפ (צילום: REUTERS/Brian Snyder)

החלק החשוב ביותר בקמפיין, וגם מה שמשמש כאינדיקטור ליכולת לנצח בחירות, הוא היכולת לגייס כספים מתורמים. בזמן האחרון, זרם התרומות להיילי גבר בצורה משמעותית, כאשר האחים קוך, מיליארדרים מהמפלגה הרפובליקנית, החלו לשפוך מיליונים של דולרים לקמפיין שלה.

ניקי היילי, שמשפט הקמפיין שלה הוא "מעולם לא הפסדתי", בנתה אסטרטגיה מעניינת למערכת הבחירות הזאת, שמתחילה בשבוע הבא באיווה. לצורך הדיון, אכנה אותה "ניו המפשייר ודרום קרולינה תחילה", שהן תחנות 2 ו-3 בפריימריז.

למה היה הרעיון שלה להשקיע ככל יכולתה בתחנה השנייה, ניו המפשייר? למה דווקא ניו המפשייר כל כך מיוחדת ויכולה הייתה להתאים לאסטרטגיה של היילי?

קודם כל, במדינה זו כולם יכולים להצביע, גם מי שאינו רשום כרפובליקני. זה בפני עצמו יכול להביא מצביעים שלא מעוניינים בנשיא טראמפ לצאת להצביע עבורה במדינה, שבה המושל הרפובליקני כריס סנונו הודיע על התמיכה שלו בקמפיין שלה ומלווה אותה בעקביות. לא זאת וואף זאת, ניצחון במדינה מייצר רוח גבית משמעותית, שנחקרה בספרות המדע הפוליטית ונקראת "אפקט ניו המפשייר".

רק לפני מספר ימים פרסם CNN סקר לקראת הבחירות ב-23 בינואר, המצביע כי היילי סגרה את הפער בניו המפשייר לחד ספרתי. טראמפ מוביל עם 39%, היילי עם 32%, המושל של ניו ג'רזי כריסטי עם 12%, יזם הביומד רמאסוואמי עם 8% ואחרון ומדשדש דה-סאנטיס עם 5% בלבד.

מה הופך את הפער הזה, של 7% לטראמפ על היילי, לכל כך פריך? על פי שמועות בשדה הפוליטי, בימים הקרובים כריסטי עשוי להודיע על פרישה מהמרוץ והעברת תמיכתו להיילי. במקרה כזה, זה יכול להביא לסגירה נוספת של הפער ואולי אף לניצחון של היילי בניו המפשייר.

התחנה השלישית המשמעותית בפריימריז הרפובליקניים היא מדינת דרום קרולינה, המדינה שבה היילי נולדה וגרה. זו נחשבת למדינת הבית שלה, והיא צפויה להיות משמעותית עבורה, גם אם הפער בסקרים לטובתו של טראמפ הוא עצום כיום. אם היילי תנצח בניו המפשייר, היא תצבור מומנטום משמעותי, שיוכל לעזור לה לקצץ את הפער בדרום קרולינה. ניצחון במדינת הבית שלה יהיה מכה משמעותית לטראמפ, וישאיר אותה במצב טוב לקראת "סופר טיוזדי" ב-5 במרץ, יום בו יתקיימו בחירות פריימריז בעשרות מדינות במקביל.

ניקי היילי מודיעה על מועמדותה לנשיאות ארה"ב 2024 (צילום :רויטרס)

טראמפ, שצופה בהתחזקות של היילי בסקרים, החל להגביר את התקיפות עליה. לאחר שבעבר קרא לה "מח של ציפור", הוא שיתף בחשבון הרשת החברתית שלו מוקדם יותר השבוע טענה כי היא "בת של מהגרים שלא החזיקו באזרחות באותה העת". טענה זו, כמובן, חסרת כל אמת.

הטענה של טראמפ היא ניסיון לערער את הלגיטימיות של היילי כנשיאה פוטנציאלית. היא מתבססת על החוק האמריקאי, הקובע כי רק אזרחים ילידי ארצות הברית יכולים להיבחר לנשיאות. עם זאת, היילי נולדה בארצות הברית להורים אמריקאים, ולכן היא אזרחית אמריקאית מלידה.

טענה זו של טראמפ דומה לטענה שהעלה נגד הנשיא לשעבר ברק אובמה, לפיה הוא לא נולד בארצות הברית ולכן לא יכול היה להיבחר לנשיאות. טענה זו הופרכה על ידי אובמה בהצגת תעודת הלידה שלו ממדינת הוואי.

לסיכום, גם בעת כתיבת שורות אלו, הסיכויים של ניקי היילי לזכות במועמדות המפלגה הרפובליקנית לנשיאות נראים קלושים במיוחד. בכל הסקרים ובכל טבלאות ההימורים, הנשיא טראמפ מוביל ובגדול על היילי.

עם זאת, הנושא המשפטי של טראמפ עדיין לא ברור עד הסוף, וייתכן שהכרעות שיבוצעו על ידי בית המשפט העליון ישפיעו על המרוץ. בנוסף, היילי אוספת מומנטום בכל החזיתות ובכל הפרמטרים, לצד קרב "דו-ראשי" מול טראמפ וסחיפת התמיכה של מועמדים אחרים אליה, עשויים עוד להפוך אותה "הסוס השחור" שינצח בבחירות, הגם אם מדובר בעת הזו בסיכוי נמוך מאוד.

ד"ר קובי ברדה הוא מומחה להיסטוריה פוליטית אמריקאית וליחסים בינלאומיים, וחוקר בכיר בחממת חיפה לחקר דתות של אוניברסיטת חיפה ובעל ההסכת "אמריקה בייבי".