בארצנו הקטנטונת, אין רגע דל, ולא רק בגלל הדיווחים על סקנדלים וצעקות בין חברי קבינט המלחמה, אלא שאותו הלך רוח סוער זלג גם לאולפן החדשות אמש בין חברי הפאנל, עד שדני קושמרו נאלץ לבקש: "די", מניר דבורי וגיא פלג שהתפתח ביניהם ויכוח סוער על הביקורת של האלוף בריק, איש הנבואות השחורות, ומעשה שהיה, כך היה.

בראיון שהעניק האלוף יצחק בריק לקושמרו הסביר למה לא ניתן לנצח במלחמה וטען שהרסו רק אלף ומשהו פירים בעזה ויש עוד אלפים רבים שלא נצליח להגיע אליהם, כי הם בציר הפילדלפי מתחת לרפיח. "צריך להגיד לציבור שעם כל העבודה שעשינו והמעט תעלות שפוצצנו יש עוד מאות קילומטרים של תעלות נוספות".

יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)
יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)

בריק טעה והוכיח שהוא לא מהמדייקים, כשטען שהרסנו רק 1000 פירים, כי כבר התפרסם שהגענו ליותר מחמשת אלפים מנהרות. לטענתו, בלי להשתלט על גבול סיני והציר פילדלפי אי אפשר לנצח במלחמה הזאת, למוטט את החמאס ולהחזיר את החטופים, וסיכם במשפט חד משמעי ש"צריך לעמוד מול האמת ולהגיד אותה" במקום לברבר כל היום שאנחנו ואנחנו ואנחנו.

הדברים של בריק הוציאו את כל השדים באולפן ואז התחילה ההצגה הגדולה ורק מירי רגב היתה חסרה שם על מנת לחלק פופקורן. ישראל זיו ביקר נמרצות את בריק וקבע ש"בריק תפס עמדה של המתריע בשער, שמתריע על הכל ולא בטוח שהוא היה מתראיין עכשיו, אלמלא ייעץ לנתניהו חזיונות אימים על מלחמת סוף העולם ואין דבר שהוא לא מזהיר ממנו".

זיו פירגן לראשי הצבא והמפקדים שעובדים קשה יותר מתמיד, דווקא בגלל שפישלו ביום המחדל הנורא וכעת הם רוצים לתקן. עוד טען  זיו שהאמירות של בריק על מופז מופרכות אחרי שהאחרון התמנה לקחת חלק בתחקיר על פעולות צה"ל, אותו יזם הרמטכ"ל. "נשמע שבריק רוצה את התפקיד לעצמו" . במילים אחרות: בריק מקנא במופז.

אל ישראל זיו הצטרף ניר דבורי שהחמיר בתוקפנות נגד בריק: "בריק עשה מעשה בלתי נסלח כשהוא מתעקש לפגוש את נתניהו ועושה כל מיני פעולות כדי להגיע אליו וללחוש באוזנו שצה"ל לא מסוגל והוא מפחיד ומבהיל את ראש הממשלה מפני הסיכוי לתמרון שרק בזכותו, לדעת דבורי, התממשה הפעימה הראשונה להחזרת חלק מהחטופים. "הבעת אי אמון בצה"ל, היא בלתי נסלחת" קבע דבורי בחמת זעם.

דבריו של דבורי הדליקו פיוז קטן אצל גיא פלג שלא יכול היה להתאפק ובעוקצנות האופיינית לו, פנה לדבורי ותהה בקול: למה אתה מפחד שראש הממשלה ישמע חוות דעת שונות?"

דבורי זעם אפילו יותר, ולא בגלל שפלג סימן אותו כמישהו שמפחד, אלא בגלל שקלט שבכלל לא הבינו אותו. הוא הרי טען שהוא מסכים עם הביקורת של האלוף בריק לגבי "תרבות ארגונית מקולקלת" של הצבא שבעטיה נגרם האסון, אלא שלדעת דבורי, עכשיו בזמן שצה"ל נלחם ומפגין יכולות יוצאות דופן ומשיג הישגים, אסור להשמיע ביקורת בסגנון שתרפה את ידיו.

כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)
כוחות צה''ל ברצועת עזה - חרבות ברזל (צילום: דובר צה''ל)

גיא פלג לא נשאר חייב ושלף מאמתחתו, פרט אחד קטן אבל חשוב, שאם היו מקשיבים לאותה נגדת מהמודיעין שהתריעה מפני התקפה של החמאס שעומדת להתרחש", יכול להיות שלא היינו יושבים כאן ומנתחים את האסון, ואם בריק סבור מניסיונו הרב שיש לו מידע או ניתוח שיכול להציל את ישראל מאסון, אז מה הבעיה, שישמיע אותה לנתניהו,  ממה אתה מפחד?" הקשה פלג.

דבורי לא נרתע וענה בנחרצות שלא משתמעת לשתי פנים: "אני לא מפחד משום דבר, אני חושב שמה שהוא (בריק) עשה זה בלתי נסלח ברגעים האלה כשהוא בא ואומר משהו מסוכן פי שבעה". דבורי מיהר להרגיע את פלג המודאג על כי ראש הממשלה לא מקשיב לחוות דעת שונות, והבהיר שראש הממשלה בטוח "שומע דעות אחרות בתוך הקבינט".

 שישו ושמחו באולפן, על כלום ושום דבר, כי בסופו של יום, לא ברור על מה הייתה המריבה של פלג ודבורי, כי אף אחד מהם לא אמר דבר סותר את האחר, וכולם חושבים שהם הכי צודקים והכי יודעים ורוצים להשמיע, ובעצם לא יודעים הרבה, וכל הקשקשת הזאת הזכירה לי את אותו חתול שמסתובב סביב הזנב של עצמו בשביל לתפוס אותו.