ממשלת ישראל קבעה שני יעדים מרכזיים לסיום המלחמה – פירוק יכולותיו השלטוניות והצבאיות של חמאס והשבת החטופים. עליה להוסיף יעד נוסף חשוב לא פחות. מתבשלת יוזמה בחסות אמריקאית, שאומנם אינה אפויה עד הסוף, אך שבמרכזה כריכת סיוע ערבי בשיקום הרצועה ובביסוס שלטון חלופי לחמאס עם נורמליזציה בין ירושלים לריאד.

עסקת החטופים מתרחקת? נתניהו תוקף את החמאס ומעביר מסר לארה"ב
בדרך לניצחון: צה"ל כותש את חאן יונס משעות הבוקר | התיעודים של ההפצצות

בתמורה לנורמליזציה, או אינטגרציה בלשון הסעודים, הסעודים וכעת גם האמריקאים, מבקשים לראות מתווה להקמת מדינה פלסטינית לצד ישראל. גם בשיחות הנורמליזציה לפני ה-7 באוקטובר, הסעודים דיברו על אופק מדיני אך באופן עמום יותר. כעת, ועל רקע הגל האנטי-ישראלי המתעצם באזור, בריאד הפכו מחויבים הרבה יותר לרעיון המדינה הפלסטינית. יש לומר ביושר, חמאס הצליח להחזיר את הסוגייה הפלסטינית לסדר היום. 

העיתונות הסעודית, המתואמת עם הקו בו אוחז מחמד בן-סלמן, השליט בפועל בממלכה, מציעה עסקה בפרמטרים אלו. גם דבריה של השגרירה הסעודית בוושינגטון, רימה בינת-בנדר, בפורום דאבוס משקפים תמיכה ב"אינטגרציה" של ישראל באזור, מודל שונה מהסכמי אברהם. כששר החוץ הסעודי, פיצל בן-פרחן, נשאל בפורום בדאבוס האם במסגרת עסקה שכזו ערב הסעודית תכיר בישראל? הוא ענה "בודאי".

גם לאחר קרוב לארבע חודשי מלחמה ועל רקע מראות ההרס בעזה, הסעודים מותירים את הדלת פתוחה להסכם. האינטרסים והמוטיבציות שלהם ושל ארה"ב בהסכם נותרו בעינן, ואף התחזקו, וסיום שלטון חמאס בעזה יעניק הזדמנות לחידוש התהליך. 

ההרס בעיר עזה ממעוף הציפור (צילום :רשתות ערביות)

הסכם נורמליזציה ישראלי-סעודי יהיה תשובה ראויה לחמאס ואיראן שביקשו לעצור את תהליך הנורמליזציה. הסכם שכזה יעניק דיבידנדים כלכליים ולגיטימציה משופרת לישראל בעולם הערבי והמוסלמי, יחזק את המעמד האמריקאי באזור וישדרג את העוצמה המדינית והביטחונית הסעודית כמשקל נגד לאיראן. ישראל תיראה כמי שפותחת דלת לשלום, תקטוף דיבינדים רבים מהממשל האמריקאי ותסתייע במרחב ערבי ובקהילה הבינלאומית בעזה. 

יש עדיין אתגרים משמעותיים בפני חידוש המגעים לקראת נורמליזציה. ראשית, הלך הרוח האזורי אינו לטובת ישראל ויתכן שנצרך "תקופת צינון" לאחר המלחמה שתכלול שינוי פוליטי בישראל. בנוסף, שנת הבחירות לנשיאות בארה"ב החלה מה שיקשה עליה להפנות קשב להובלת המהלך. לזאת יש להוסיף את הדרישות הסעודיות ובראשם בניית תשתית גרעין הכוללת העשרת אורניום בתחומה. אם הסעודים יתתגמש בנושא העשרה, על ישראל לאמץ תוכנית אמריקאית זו בשתי ידיים.

הסעודים אינם ששים לקבל על עצמם את האחריות לרצועת עזה, אין הם רוצים את כאב הראש הזה. אולם, הם רוצים את ההסכם הביטחוני עם האמריקאים ולכך ישימו את כובד משקלם הכלכלי, הדתי והפוליטי בשיתוף מדינות נוספות בעיצוב המציאות בעזה.

יעד זה צריך להיות חלק ממטרות המלחמה. ישראל תתקשה אף יותר לממש את יעדי המלחמה המקוריים – הרחוקים עדיין ממימוש – אלמלא תאמץ יעד מדיני משלים. אימוצו יהיה התשובה הטובה ביותר לאיראן ולחמאס, יחזק את היחסים עם ארה"ב ואת שילובה של ישראל במערך אזורי בולם איראן.

ד"ר יואל גוז'נסקי הוא חוקר בכיר במכון למחקרי ביטחון לאומי, אונ' ת"א, ולשעבר בכיר במל"ל