אחד האסונות הגדולים ביותר במלחמה הנוכחית, שאין מדברים עליו, הוא המחסור האדיר ביחידות לוחמות בעטיו של קיצוץ דרסטי בכוחות היבשה בעשרים השנים האחרונות. הקיצוץ הביא ל"משחק סכום אפס", מונח מתחום תורת המשחקים, שמשמעו – מצב שבו שני יריבים או יותר מתחרים על השגת נתח מרבי של דבר בעל גודל נתון. בכל מקרה רווחיו של האחד הם הפסדיו של האחר, ולכן סכום הרווחים וההפסדים שווה תמיד אפס.

אין מספיק כוח אדם לנצח בעזה: האלוף בריק חשף מה שהקבינט מנסה להסתיר

אם ננסה לתרגם את המונח הזה בהקשר למלחמה בעזה, אומר את הדברים הבאים : בעשרים השנים האחרונות קיצצו 5 רמטכ״לים את צבא היבשה באלפי טנקים, 50% מיחידות הארטילריה, חטיבות חי״ר מרחביות , גדודי הנדסה ועוד, מדובר בהורדה מהסד״כ של צה״ל מספר אוגדות, כך שנוצר מצב שאין יתירות לכוח היבשתי ואין גמישות בהפעלתו (בויקיפדיה אתם יכולים למצוא את מספרי הטנקים, הארטילריה והחי״ר שקיצצו בעשרים השנים האחרונות, כולל את מספרי האוגדות ועשרות חטיבות שקיצצו. המידע הזה פרוס בפני כל העולם).

יש לך זמן פנוי? למה שלא תלמד/י אנגלית? לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

המשמעות היא הרת אסון, צה״ל במלחמה הזו מתוח עד קצה היכולת שלו, בלחימתו בעזה בדרום ובחיזבאללה בצפון. לא נשארו כוחות רזרבים לעבות גזרות לפי הצורך או להחליף כוחות שצריכים ריענון לאחר מלחמה ארוכה. אומנם יש לנו לוחמים למופת אבל זה לבדו לא מספיק. לדוגמה, במידה וצה״ל יצטרך לתגבר כוחות נוספים בגזרת הצפון כתוצאה מהעצמת המלחמה עם החיזבאללה, הוא יהיה חייב לקחת את הכוחות הנ״ל מתוך הכוחות הנלחמים בעזה ולרדד את כמות הכוחות הנלחמים בעזה באופן משמעותי, משום שאין לו מאיפה לקחת כוחות אחרים.

במידה ותפרוץ אינתיפאדה שלישית ביהודה ושומרון, ועשרות אלפי טרוריסטים יתקיפו את הישובים היהודים, צה״ל יהיה חייב להוציא כוחות מגבול הצפון או מעזה לתגבר את יהודה ושומרון על מנת להגן על התושבים. אך בכך לא די , היות וכל צבא היבשה פרוס עכשיו בגבולות עד קצה גבול היכולת, ללא שום רזרבה של כוחות , הרי לא ירחק היום ויצטרכו לשחרר אנשי מילואים לעבודה ופרנסה , ויחידות סדירות להמשך אימונים וקורסים לחיילים, דבר שיביא לחוסר כוח משווע בעזה ובגבול הצפון, אנו צריכים להבין שצה״ל לא יוכל לשהות במקומות שכבש ברצועת עזה לאורך זמן רב , גם אם הדרג המדיני היה רוצה בכך , היות ונהיה חייבים להוציא את הכוחות ולא יהיה מי שיבוא במקומם מחוסר משווע של יחידות לוחמות. ואז החמאס ישתלט בחזרה על המקומות שכבשנו, במידה ולא נשכיל לטפל בהם מבחוץ באופן כירורגי, ע״י התקפות של מטוסים ופשיטות ע״פ מודיעין מדויק.

אלוף במיל' יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)
אלוף במיל' יצחק בריק (צילום: יוסי אלוני)

על גבול ירדן ומצרים אין בכלל כוחות לא רק במצבי חירום, אלא גם בשגרה, ומשם הוברחו בשנים האחרונות, מאות אלפי כלי נשק ליהודה ושומרון ולקיצוניים בתוך ישראל , לא תהיה לנו שום יכולת הגנה במידה ויחצו את הגבולות האלה הרוצים ברעתנו. בשביל לתת פתרון בצד אחד יוצרים חור ענק בצד השני , כאמור משחק סכום אפס, במצב כזה צה״ל לא יכול לנצח. ואנחנו מדברים על מלחמה בעזה, שהיא רק קצה הקרחון לעומת מלחמה אזורית כוללת, שלה הדרג המדיני והצבאי לא בנו שום מענה. ״אם בארזים נפלה שלהבת מה יעשו אזובי קיר״.
 
דוגמה המתרחשות ממש בימים אלה: רק לאחרונה יצאו מספר חטיבות מהעיר עזה להתרעננות, וזה לאחר שהדרג הביטחוני טען שהוא השיג שליטה מוחלטת בעזה העלית ובמנהרות שתחתיה, והנה לתדהמתנו כי רבה, חזרו החמאס דרך המנהרות לשלוט בחלקים שעזבנו ואפילו שיגרו רקטות לישראל. תשאלו למה לא הכניסו כוחות אחרים להחליף את הכוחות המפונים מהעיר עזה? התשובה לכך שאין כוחות כאלה כתוצאה מקיצוץ דרסטי של צבא היבשה בעשרים השנים האחרונות. כל כוח שיוצא מגזרת לחימה, אין לו תחליף אלא אם אתה מביא במקומו כוח מגזרת לחימה אחרת. על מנת לחזק גזרת לחימה אחת אתה חייב להחליש גזרת לחימה אחרת.

איבדנו את גמישות הפעולה משום שבעשרים השנים האחרונות, ירדו מהסד״כ של צה״ל מספר אוגדות שהיום הם מאוד חסרות להמשך רציפות המלחמה. הפתרון המידי הוא הגדלת צבא היבשה במספר אוגדות נוספות, לא לחכות להיום שאחרי, כי הוא אינו ניראה באופק, אלא להתחיל כבר עכשיו תוך כדי הלחימה בהגדלת הצבא בעוד מספר אוגדות שהיו לנו וקוצצו בעבר.

הבעיה המרכזית שאותם מנהיגים בדרג המדיני והצבאי שגרמו את הברוך הנורא ביותר בתולדות המדינה ממשיכים לנהל את המלחמה, גם היום דרך הסתכלותם והבנתם לא השתנתה במאומה. לא נערכים תחקירים מבצעיים מידיים אחרי כל קרב על מנת ללמוד ולשפר לקראת הקרב הבא . ולכן קורות תקלות קשות מאוד שבצדן אבידות כבדות לכוחותינו. ראה דוגמת האסון שבו נהרגו 19 לוחמים השהו בתוך מבנה שאותו הכינו כוחותינו לפיצוץ.

ע״פ הוראות בטיחות בצה״ל, הנוהל והפקודות של הצבא, אסור שבתוך מבנה המכינים אותו לפיצוץ ישהו חיילים, החיילים היו צריכים לאבטח את המבנים מבחוץ ובמרחק מתאים, וכך גם היו יכולים לחסל את החוליה של החמאס ששיגרה טיל נ״ט למבנה וגרמה לפיצוץ הגדול שבו נהרגו 19 מחיילינו. רק לאחרונה התבשרנו שהצבא מוביל עסקה של עשרות מיליארדי דולרים ברכש מטוסים חדשים מארה״ב.

אותם מפקדים בכירים שטיפחו את הקונספציה של עוד ועוד מטוסים, וזה על חשבון היבשה ועל חשבון אמצעי לחימה , המתאימים יותר ללחימה בטילים כמו חיל טילים ולייזר עוצמתי, וכתוצאה מכך גרמו להקטנת הצבא באלפי טנקים , 50 אחוז מהארטילריה וחטיבות ח״יר וגדודי הנדסה ושחקו עד דק את מוכנות הקרב היבשתי, והרסו באופן מוחלט את יכולת הקרב המשולב והבין זרועי והביאו עם הקונספציה שלהם לאירוע החמור ביותר בתולדות המדינה , התקפת החמאס על עוטף עזה. אותם מפקדים בכירים לא למדו דבר וחצי דבר ומתכננים את צה״ל העתידי , בהשקעה חסרת תקדים של עשרות מיליארדי דולרים ברכש של מעל 100 מטוסים חדשים.

וכל זה יבוא על חשבון הצורך המידי להגדיל את צבא היבשה במספר אוגדות שפורקו בעבר, להקים חיל טילים , לבצע פרויקט של לייזר עוצמתי, להגדיל את סד״כ הארטילריה וחטיבות החי״ר, ולהכין את צה״ל למלחמה האזורית העתידית ולא למלחמות העבר כפי שמפקדיו הבכירים של צה״ל עשו זאת בעשרים השנים האחרונות. ומנסים לעשות זאת גם לגבי העתיד. הלובי של ח״א כופף את ידם של הרמטכ״לים , ובנה צבא של מטוסים שאפילו לא היה מסוגל להקטין את קצב הרקטות של החמאס בכל הסבבים שהיו מולו בשנים האחרונות. וגם היום ברור לכולם שמטוסים לא מנצחים לבדם מלחמה, ממשיכים באותה קונספציה שאבד עליה הכלח.

אסור בשום פנים ואופן לתת לאותם אלה שהובילו לאסון המחריד ב 7.10.23, לתכנן ולבצע את בניית צבא העתיד של ישראל לעשורים הבאים , מי שגרם להרס הצבא לא יכול להיות ע״פ אותם תפיסות, לבנות צבא חדש. החבורה בדרג המדיני והצבאי צריכה לעזוב את תפקידם באופן מידי ולהתפטר מצה״ל ומהממשלה ובכך לממש את האחריות שהם נטלו על עצמם לאחר הקטסטרופה שהם הביאו על עם ישראל .

חלק מהכתבים והפרשנים הצבאיים, שאליהם מצטרפים מספר אלופים בדימוס באולפנים, שהפכו לדוברי צה״ל בעצמם, שהם חלק מהמחדל הקשה ביותר בתולדות ישראל, מחפים ומסתירים את האמת על מחדלים קשים מאוד של גנרלים כושלים לפני פרוץ המלחמה וגם כעת. יש לדעתם רק אשם אחד והוא ביבי, והם רואים את עצמם מגיני הצבא בכל מחיר, הדימוי החיובי של הצבא לעיתים חשוב להם מהאינטרס הביטחוני של המדינה. אומנם לביבי ולממשלתו יש אשמה גדולה מאוד במה שקרה, אבל לפיקוד הבכיר ולאותם פרשנים ואלופים בדימוס באולפנים, יש אשמה הגדולה שבעתיים.

בו בזמן שלפיקוד הבכיר בצה״ל יש אשמה קשה מאוד ומובהקת למה שקרה, וזה בלי קשר גם לאשמה של הממשלה והעומד בראשה. על הבאים אחריהם תוטל המשימה לשקם את המדינה והצבא.