סקר אחד שהופיע בחדשות 12 לפני כשבועיים טרף אולי הקלפים מבחינת בני גנץ. במחנה הממלכתי טענו לאורך תקופה ארוכה כי שחרור החטופים הוא משימה עליונה והיעד המרכזי לפני מיטוט חמאס. למעשה, גנץ יישר קו עם איזנקוט עד שהגיע נתון אחד שהימם גם היועצים של יו"ר המחנה הממלכתי.

חייבת לקום כאן ממשלה שתשאל למי רע פה ותדאג שיהיה לו טוב | דעה
אחרי שיאיר נתניהו חגג על אהוד ברק, האמת המרה נחשפה מהמרפסת | מיקי לוין

הנתון הזה מדבר על שחרור מאסיבי של אסירים תמורת החזרת החטופים בעסקה. חשוב לציין שהשאלה בסקר הייתה קצת בעייתית כי אף אחד לא מוכן לשחרר אינספור רוצחים עם דם על הידיים. היה פשוט יותר לשאול האם האזרחים בעד תמורה להפוגה ולא לעצירת מלחמה. אבל אם שמים את זה בצד, המגמה הייתה ברורה לכוורת של מלך הסקרים. שחרור לא אחראי של מחבלים ירסק את המחנה הממלכתי.

מאז אותו סקר, גנץ ערך מסיבת עיתונאים בה האשים את נתניהו שהוא מפלג ולא דואג ליום שאחרי, אך מי ששם לב ראה שהוא ממש לא הבליט את נושא החזרת החטופים בכל מחיר. המסר של החזרת החטופים כמטרה עליונה לא היה שם, וזה לא היה סתם. במחנה הממלכתי חוששים שעשרת המנדטים שבאו אליהם מהליכוד וחונים אצלם לפי שעה, לא יברחו. המשימה של גנץ היא להגיע כמה שיותר חזק לבחירות הקרובות, אך בדרך הוא עשוי לשלם מחירים.

הציבור אמנם רואה בגנץ איש אמין יותר מנתניהו ומתאים יותר להיות רה"מ בעידן הנוכחי, אבל לא לעולם חוסן. נתניהו הוא חיית טרף, פוליטיקאי שמזהה מהר מאוד חולשה אצל היריב ותוקף אם צריך במקום הכי רגיש. לנתניהו יש משימה: להחזיר את המנדטים האבודים שחונים, כאמור, אצל גנץ, והוא יעשה הכל כדי לעשות זאת. ניצחון מוחלט כבר אמרנו.

בני גנץ תוקף את כנס ההתיישבות בעזה (צילום :דוברות)

ועכשיו נחזור שוב לבני. גנץ יודע שהוא לא יכול לעזוב את הממשלה בלי החזרת החטופים וסיום המלחמה בצפון. הקהל שנהר אליו בהמוניו אומר לו את זה בסקרים: אל תשאיר את המדינה לבן גביר וסמטוריץ'. אם אתה לא שם, אנחנו בדרך לאבדון. ומי מנצל את זה? ניחשתם נכון, נתניהו.

הוא כבר מידר אותו פעמיים מההחלטה לא לשלוח משלחת לקהיר. אם יש משהו שגנץ הכי חושש ממנו זה להיעקץ בפעם שנייה על ידי רה"מ. פעם אחת כבר הספיקה לו. הוא זוכר טוב מאוד שהוא הגיע כבר לארבעה מנדטים בסקרים לפי הקמת ממשלת השינוי, ותסריט כזה לא בא בחשבון.

מי שמקשיב למתן כהנא בימים שומע מסר אחד: "אם נראה שאנחנו לא משפיעים, נעזוב". גנץ יצטרך סיבה טובה לעזוב ומידור מקבלת ההחלטות הוא אחלה טריגר, אבל עם זאת המחיר עשוי להיות כואב - הציבור שנהר אליו יתאכזב והוא שוב יהפוך לדמות שולית שמנסה להשפיע, אבל הפעם מהיציע. שם יהיה לו הרבה יותר קשה עם ליברמן ולפיד, כי הם ינצלו הזדמנות לחגוג עליו ולנגוס בו ולאכול את המנדטים. המסר יהיה פשוט: מי שנעקץ פעמיים - לא יכול להיות רה"מ.

אסטרטגיית היציאה של גנץ מהממשלה הולכת להיות יותר קשה מהיום שאחרי. הוא יצטרך לבחור בין להיות גורם פחות משפיע לבין החלופה הגרועה יותר - בכלל לא משפיע. השאלה היא כמה בני גנץ יוכל להשפיע. יש לו הסכם חתום עם ביבי וגם דרעי אולי ערב פה. אבל עקיצה בפעם השנייה תהיה טרגדיה פוליטית שגנץ לא יכול להרשות לעצמו.