דרישת פוליטיקאים ואנשי צבא בכירים בהווה ובעבר להקמת ועדת חקירה בעת הזו תהיה לא פחות מטלטלה קשה, פגיעה חמורה בצה"ל ובמלחמתנו באויב החמאסי. כל הנחקרים והנבדקים בוועדות החקירה בעבר שכרו את שירותי עורכי דין, חלקם מהבכירים והיקרים ביותר בארץ. קצינים ופוליטיקאים נדרשו להקדיש את מרב זמנם לנסות ולטהר את שמם. רובם נאלצו לפשוט את המדים ופוליטיקאים בכירים נאלצו להתפטר.

שימשה את בכירי חמאס: צפו בתיעוד המרהיב של פיצוץ המנהרה בח'אן יונס
כביש חוצה עזה: המחיר הכבד שמשלם חמאס ומנוף הלחץ על ישראל

זכורים כמובן ראש הממשלה גולדה מאיר, שר הביטחון משה דיין וקצינים בכירים שמסקנות ועדת אגרנט לבדיקת מחדלי מלחמת יום הכיפורים גרמו להרחקתם מהפוליטיקה ומהצבא. הכישלון רובץ לרגלי הצבא והמערכת הפוליטית כאחד, שלא פירשו נכונה את כוונות האויב והתריעו על המלחמה הקרבה. 7 באוקטובר היה מחדל, שהשפעתו על העם והדורות הבאים תילמד עוד דורות.

שערו בנפשכם שטובי מפקדינו המובילים את הצבא בהצלחה להשגת יעדי המלחמה באויב ייאלצו לשכור עכשיו סוללות עורכי דין לקראת שימוע מתקרב בוועדת החקירה. מי ינהל את המלחמה? הקמת ועדת חקירה עכשיו בעת מלחמה היא בלתי מתקבלת על הדעת ואיננה הגיונית. הזמן יגיע, ועדת חקירה תוקם, וברור ומובן שמסקנותיה יהיו קשות וייחרטו בדם על לבו של כל מי שהיה שותף למחדל הגדול בתולדות ישראל.

גולדה מאיר ומשה דיין  (צילום: צילומים: נתן זהבי, עיצוב: דוד טרטקובר ואלכס ליבק )
גולדה מאיר ומשה דיין (צילום: צילומים: נתן זהבי, עיצוב: דוד טרטקובר ואלכס ליבק )

אחרי סערת צוות הבדיקה שהקים הרמטכ"ל, שלבסוף לא יצא לדרך, בצה"ל הודיעו כי יחלו עוד מספר ימים בתחקירים פנימיים על טבח 7 באוקטובר. בצה"ל מדגישים כי לא מדובר בצוות חיצוני אלא במפקדי צה"ל שמבצעים בדיקות פנימיות.

במקביל, מבקר המדינה מתניהו אנגלמן התייחס השבוע לביקורת שבה כבר התחיל, ואמר כי יהיה מקום גם למסקנות אישיות. לא עת פילוג עכשיו ולא עת ועדות חקירה. אם חפצי חיים אנחנו, עלינו להמתין להשגת יעדי המלחמה ובראשם השבת החטופים והשמדת יכולות חמאס, והטיפול באיום הגדול מצד החיזבאללה המצחצח חרבות, ואיראן שעדיין מאיימת על השמדת ישראל.