אי־אפשר לשקר לאנשים רבים זמן רב. מה שקורה ברצועת עזה ומול החיזבאללה בלבנון יתפוצץ לנו בפנים במוקדם או במאוחר, ואז תתגלה האמת במלוא מערומיה.

במקום להתפטר, הרמטכ״ל מתנער מאחריות ויביא אותנו לאסון | אלוף במיל' בריק
ישראל ניצבת בפני איום קיומי: זה בדיוק הזמן להחליף את ההנהגה | יצחק בריק

אין לא חשיבה אסטרטגית ולא התמודדות עם הבעיות האמיתיות של המדינה כי מעדיפים לחיות באשליות. עוסקים בדימויים לרצות את הציבור ואת הצבא, ואת העורף לא מכינים למלחמה האזורית שתהא קשה וחמורה באלפי מונים מהמלחמה ברצועת עזה.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

 
יום־יום נהרגים לנו חיילים ונפצעים קשה ממלכודים וממטענים כשנכנסים לבתים ממולכדים ללא שום בדיקה, ולא משתמשים באמצעים מתאימים קודם שנכנסים. הרמטכ״ל מנותק ושותק. מזמן איבד את השליטה על השטח, אבל הוא התחיל למנות לתפקידים אל״מים ותא״לים בדמותו ובצלמו.
 
זו השערורייה החמורה ביותר מאז היווסדו של הצבא. הרמטכ״ל כשל כישלון החמור ביותר מאז היווסדה של המדינה. במקום לקבל עליו אחריות ולהתפטר, החליט לחזק את דור הכאוס והמחדל שהוא עומד בראשו עם אלופיו השותפים למחדל. הם ממנים אל״מים ותא״לים שלחלקם יש אשמה ישירה במה שקרה כדי לשמר את מורשתם שהביאה את האסון הגדול ביותר ב-75 שנותיה של מדינת ישראל.
 
חייבים לעצור אותו ומייד! אם ימשיכו הדרג המדיני והדרג הצבאי בדרך זו, נמצא את עצמנו במצב רע בהרבה מן המצב שהיה לפני שהתחלנו את ההתקפה על רצועת עזה. נאבד את ההישגים שכבר השגנו, ולא נשיג את שתי מטרות המלחמה: למוטט את חמאס ולהחזיר את החטופים הביתה בחיים. נוסיף לשלם מחיר יקר מאוד של אבֵדות חיילינו גם באזורים שהכרזנו עליהם שהם בשליטתנו, כמו הערים עזה וג׳באליה או השכונות זייתון ושוּג׳אעייה. אנחנו חוזרים להילחם שם שוב במחיר דמים וללא כל תכלית.
 
את המלחמה עם החמאס כבר הפסדנו, וגם את בעלי בריתנו בעולם אנו מפסידים בקצב מסחרר. מיטוטו המוחלט של חמאס ירד מהפרק, וגם את החטופים עדיין לא השבנו חיים הביתה. התמרון שכל עם ישראל הריע לו, לא עמד במבחן ולא הביא את התוצאה שהכול קיוו לה. הלוחמים נלחמו בגבורה, אך שר הביטחון והרמטכ״ל ניהלו את המלחמה בראייה טקטית ולא בראייה אסטרטגית. רק בקרבות טקטיים אי־אפשר לנצח מלחמה. 

אם לא נצליח להחזיר חלק מהחטופים בחיים, תיכנס המלחמה הזו לתודעת הציבור כמחדל הקשה ביותר במלחמות ישראל מאז היווסדה של המדינה, הן מהמכה הנוראה שחטפנו מחמאס ב־7 באוקטובר 2023 והן מהכישלון הצורב בלחימה ברצועת עזה.

מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)
מחאה לשחרור החטופים (צילום: Tomer Neuberg/Flash90)

 
עד כה לא פעל הדרג המדיני כדי להקים מנהלת בין־לאומית שתחליף את השלטון האזרחי של החמאס. אנו קרובים מאוד ל״סומליזציה״ ברצועת עזה, כלומר אין דין ואין דיין, כל דאלים גבר , כפי שזה מתרחש כבר שנים רבות בסומליה.

אנו נמצא את עצמנו בפערים קשים מאוד שהם בלתי ניתנים לגישור ברצועת עזה וגם במלחמה האזורית, שהיא האיום החמור ביותר מאז היווסדה של מדינת ישראל.
 
ראש הממשלה, ביבי נתניהו, שר הביטחון, יואב גלנט, והרמטכ״ל, הרצי הלוי, מובילים אותנו לשום מקום! לדרך ללא מוצא שאין ממנה חזרה. אף כי שורר ביניהם מתח גדול, כל אחד מהם מחזיק את ידו של חברו כדי לשמור ביחד על עצמם. הם תקועים כאילו היו מסמרים חלודים בלי ראש בגוף האומה, ואין כל דרך לעוקרם ממקומם. הם עושים ככל העולה על רוחם ומחלישים את גוף האומה עד אימה.

בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט, ישראל כ''ץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)
בנימין נתניהו, בני גנץ, יואב גלנט, ישראל כ''ץ. הישיבה על הגדלת התקציב, מרץ 2024 (צילום: מארק ישראל סלם)

 
הם שהביאו עלינו את הגיהינום עלי אדמות החמור ביותר בתולדות עם ישראל משנות השואה. הם שסוללים את דרכנו לגיהינום הבא ללא חשיבה אסטרטגית וללא רציונל, אלא בעיקר מתוך אמוציות והימור על ביטחון המדינה וממשיכים את הלחימה עוד ועוד. לדעתם, "הובלתם" לטובתם אף על פי שבכל יום שעובר מתרחקות המטרות שהגדירו – מיטוט החמאס באופן מוחלט ושחרור החטופים שהם בחיים. ביטחון המדינה, הכלכלה, ענייני החברה והיחסים הבין־לאומיים הולכים מדחי אל דחי. לאן עוד נגיע? אלוהים ישמור.
 
שלושת האנשים האלה "שמים פס" על הציבור בישראל. במידה ותתפרץ מלחמה אזורית שתחריב את המדינה אין ספק שבתולדות עם ישראל הם ייזכרו לדיראון עולם.