החלטת מועצת הביטחון של האו”ם שעליה נמנעה ארצות הברית מלהטיל וטו קראה להפסקת אש בעזה עד תום הרמדאן - ובאותה נשימה, לשחרור החטופים. ראש הממשלה כעס על אי־הטלת הווטו, מנע בתחילה יציאת משלחת שעמדה לדון במשבר רפיח, ואף תלה בכך את סירוב חמאס למתווה החטופים האחרון.

ארה"ב לא הטילה וטו במועצת הביטחון; נתניהו: "המשלחת הישראלית לוושינגטון מבוטלת"

ואולם, את החלטת מועצת הביטחון ניתן בקלות להפוך ליתרון גדול: לפי כל הסימנים, צה”ל אינו עומד לפלוש לרפיח, לא כל עוד לא פונו משם כמיליון וחצי הפליטים מהצפון. צה”ל, מסיבה שאינה ברורה לי, גם לא מתחיל בכיבוש מחנות המרכז, שמהם נורו הרקטות האחרונות לעוטף ואשר גם הם, כמו רפיח וציר פילדלפי, הושארו מסיבות לחלוטין לא ברורות מחוץ ללחימה זה כחצי שנה.

בשכונת חאמד ובח'אן יונס בכלל נראה כי הלחימה הסתיימה. הלחימה המחודשת בשיפא, כך נמסר, עומדת להסתיים בתוך ימים אחדים. היינו – אין, הלכה למעשה, מלחמה של ממש ברצועת עזה.

מצב זה אידיאלי להיענות להחלטת מועצת הביטחון: במקום “ברוגז” עם האמריקאים, יכולה ממשלת ישראל להודיע שהיא מקבלת את החלטת מועצת הביטחון ומקיימת את חלקה בה – בדרישה שחמאס יקיים את המוטל עליו וישחרר את החטופים. כמובן שהחלטה כזו צריכה לכרוך את הפסקת המלחמה בביצוע חלקו של חמאס. היינו, ישראל צריכה להודיע שככל שהחטופים לא ישוחררו במועד הנדרש, הלחימה תתחדש במלוא עוזה.

בעוד כשבועיים, ב־9 באפריל, יחול יומו האחרון של הרמדאן. שבועיים של הפסקה בדשדוש הצבאי בעזה לא ישנו דבר, אלא רק יעבירו את הלחץ הבינלאומי חזרה לחמאס: ההחלטה לא הציבה כל תנאים לשחרור החטופים, והוא ייתפס כמי שאחראי לחידוש הלחימה אם לא ישחררם.

זאת ועוד: אחת הדרישות החוזרות ונשנות של חמאס במשא ומתן לשחרור החטופים היא לאפשר לפליטים שהתרכזו בדרום הרצועה לשוב צפונה. ישראל, מסיבותיה הלא לגמרי ברורות, מתנגדת לכך. ריכוזם של אותם פליטים באזור רפיח וציר פילדלפי הוא־הוא שמונע פעולה צה”לית שם. ובכן: ונהפוך הוא! על ישראל להודיע שבמסגרת הפסקת האש עד תום הרמדאן, ובמענה לדרישת חמאס לאפשר חזרה של הפליטים צפונה, היא מאפשרת להם לעשות כן. באופן זה, ידולל בצורה משמעותית ריכוז האוכלוסייה בדרום הרצועה וצה”ל יוכל לפעול שם, וכרווח נוסף יישלל מחמאס הטיעון בדבר השבת האוכלוסייה לצפון.

את השבועיים שיעמדו לרשותו ינצל צה”ל להכנת תוכניות מסודרות לכיבוש מחנות המרכז, רפיח וציר פילדלפי, לרענון כוחות, ולהתארגנות מחודשת גם בצפון. גם המפולת ביחסי ישראל והמערב, ובעיקר עם ארצות הברית, תיעצר.

נקווה ונייחל שחמאס אכן יתחיל לשחרר חטופים לנוכח ההכרזה הישראלית ולנוכח לחצים שיופעלו עליו לממש את חלקו בהחלטה. נניח אפילו שהוא יקווה להפוך זאת להפסקת אש ארוכה שימיה כמספר החטופים והחטופות שישוחררו. ניחא. כבר הסכמנו לכך בעבר. אך אם לא יעשה כן, הרי שבעוד שבועיים, בכוחות מחודשים ובגיבוי אמריקאי ואירופי מחודש, יצא צה”ל לשלב הבא של המערכה, יפרק את חטיבת רפיח ואת גדודי המרכז, ויפריד את עזה ממקורות האספקה שלה שבמצרים.