השבוע הסתיימה החגיגה. המפלגות החרדיות מתקשות להאמין שזה קרה בממשלתו של נתניהו. המשענת שעליה נשענו הפכה למשענת קנה רצוץ. מוקדם עדיין לדבר על נפילת ממשלת נתניהו או על הקדמת הבחירות. הרבנים ופוסקי ההלכה יודעים שיתקשו למצוא בקלות שותף כמו נתניהו ולכן הם לא מזדרזים לנפנף בגט כריתות. הם יודעים שכל זוגיות עלולה להיקלע למשבר, ומצפים לצאת במינימום של נזק. הפעם זה לא נשמע פשוט. נתניהו מתקשה לספק את הסחורה.

זה לא סוד שהכספים הגדולים שהועברו למימון תלמידי ישיבות הגיעו גם למי שלא זכאים לכך. רבבות בחורי ישיבות שתורתם אמנותם לא מימשו בפועל את האמירה, ולא עסקו בלימוד תורה, ולמרות זאת קיבלו מימון שוטף. חלקם הגדול בחר לא ללמוד ולהתחמק מגיוס לצה"ל. השבוע הסתיימה החגיגה.

בנוסף, ידוע לכל כי שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן לא אהוד בלשון המעטה על החרדים, בעיקר משום שהוא אומר דברי אמת ועסקני המפלגות החרדיות אינם מעוניינים להתמודד עם המציאות. ליברמן אומר כבר שנים רבות שחברי הכנסת החרדים מעדיפים משיקולים אלקטורליים שהציבור החרדי יישאר עני וללא השכלה.

אביגדור ליברמן על שירות חרדים (צילום: ערוץ כנסת)

זאת הסיבה שבגללה הם עושים כל מה שניתן כדי שהמצביעים עבורם לא ילמדו אנגלית ומתמטיקה ולא ירחיבו את השכלתם. עסקני הציבור החרדי יכולים לשלוט במצביעים המסורתיים שלהם בעזרת תקציבי סיוע מנופחים על חשבון המדינה. זאת גם אחת הסיבות לכך שהם לא מתלהבים בלשון המעטה לתמוך בגיוסם לצה"ל, ועושים כל שהם יכולים להשיג פטורים עבור מי שבוחרים להשתמט.

בצה"ל מכבדים את מורשת ישראל, ובהשגחת הרבנות הצבאית הראשית מקפידים למלא אחר חוקי הכשרות, שמירת שבת ומועדי ישראל. בשבועות האחרונים נשלחו למאסר חיילים שהפעילו בשבת מיקרוגל במטבח צבאי לצורך חימום אוכל. העובדות אינן מעניינות, ואינן משכנעות את ראשי הציבור החרדי שמתנגדים לשירות בצה"ל. ייתכן שהם עושים זאת גם בגלל החשש שעליו הצביע ליברמן.

הצו, שמקפיא את התמיכה הכלכלית בתלמידי הישיבות שמחויבים בגיוס, בממשלה שבה יש להם הסכם קואליציוני נדיב וחסר תקדים, הוא מכה קשה עבורם. ראשי הציבור החרדי האמינו שהצליחו להסדיר לצמיתות את הפטור מגיוס, והם מתקשים לקבל ולעכל את החלטת בג"ץ. החל מהשבוע נפסק למעשה התקצוב לגילי 26־18 לכ־60 אלף אברכים מתוך 180 אלף תלמידי ישיבות, כלומר לשליש מהם, בסכום של כ־400 מיליון שקלים.

תלמיד ישיבה רווק קיבל עד היום תשלום חודשי של 480 שקלים, ותלמיד ישיבה נשוי קיבל מקופת המדינה 870 שקלים. על צו הביניים של בג"ץ לא ניתן לערער. רק חוק גיוס חדש יוכל לשנות את המצב. 60 אלף תלמידי ישיבות ייאלצו להתגייס בקרוב לצה"ל, ועד אז הם לא יוכלו לזכות בכספי התמיכות, משום שמעתה העברתם אינה חוקית. שופטי בג"ץ התייחסו להמשך התקצוב, וכתבו בהחלטתם: “בהיעדר מקור סמכות לכאורי להמשך התקצוב לא ראינו להורות על הוראת מעבר". המשמעות היא שהתקצוב נפסק מיד.

המחאה נגד חוק הגיוס בבני ברק (צילום: בן כהן)

צה"ל מציע שבעה מסלולי גיוס לחרדים, ובהם מסלול ייחודי שמשלב שירות קרבי ביחידות הלוחמות בצה"ל עם שמירה על אורח חיים חרדי. מסלול נוסף שהוקם בשנת 2007 נועד למבוגרים ונשואים, ומאפשר שירות בשילוב רכישת מקצוע. מסלול השלמה נוסף הוא שירות סדיר מקוצר למשך שלושה שבועות, שבסיומו הופך המגויס לאיש מילואים שמיועד להגיש בעת חירום עזרה ברשויות המקומיות.

קיים גם מסלול אקדמי חרדי, לבוגרי תואר ראשון, ומסלול להנדסאים באמצעות ישיבת הסדר טכנולוגית חרדית. שני מסלולים נוספים הם מסלול עתודה טכנולוגית ומסלול במסגרת ישיבות הסדר טכנולוגיות ברמה גבוהה ביותר. האם נראה בקרוב 60 אלף תלמידי ישיבות בלשכות הגיוס? אני לא בטוח, ואני מאמין שאתם שותפים לדעתי.