בהצהרה לעיתון "טהרן טיימס" שפורסמה אתמול, מאשים מנהיג איראן האייתוללה עלי חמנאי את ישראל בהתנקשות בבכירים איראנים בדמשק, ומאיים בפעולת תגובה משמעותית. חמנאי מוסיף ומצהיר שהתמיכה האיראנית בהתנגדות הפלסטינית בעזה וביהודה ושומרון תימשך כנגד מה שהוא מכנה "טבח בפלסטינים ורצח עם".

אמנם לא מהסיבות הנכונות, אבל לא ייאמן: סמוטריץ' צודק | רן אדליסט
החרדים לא יודו בזה, אבל הכסף לישיבות הוא לא מוקד משבר הגיוס | חיים רמון

כדאי לא לזלזל בהכרזות של המנהיג העליון באיראן, הנחשב לראש המערכת הפוליטית ולמחזיק הכוח המשמעותי במדינה. בהתאם לחוקה, הוא הקובע את מדיניות החוץ והפנים, שולט בצבא איראן ובכלל זאת, במשמרות המהפכה. חיסולו של בכיר כוח קודס של משמרות המהפכה, מוחמד רזא זאהדי, ארבע שנים אחרי חיסולו של קאסם סולימאני, מעביר לאיראנים מסר חד־משמעי - שיתכן וישראל מסירה את הכפפות במלחמה מול השלוחה האיראנית הרצחנית, ועולה שלב נוסף בדרך למלחמה אפשרית.

אל תגידו לא ידענו - הטבה מיוחדת למי שרוצה ללמוד אנגלית. לחצו כאן לשיעור ניסיון מתנה וללא התחייבות>>

במקביל, נשיא איראן איברהים ראיסי מאיים: "התקיפה הישראלית לא תעבור בלי תגובה". זה אותו ראיסי שנפגש עם יו"ר הלשכה המדינית של חמאס איסמעיל הנייה רק לאחרונה, יחד עם משלחת של בכירים מארגון הטרור, על מנת לדון בהמשך הלחימה בעזה. לפי דיווח בעיתון "הניו יורק טיימס", התקיפה שיוחסה לישראל התבצעה באמצעות שישה טילים שנורו ממטוס F-35, וכוּונה לפגישה חשאית שבה נכחו גורמי מודיעין איראניים ובכירים בג'יהאד האסלאמי.

על פי הדיווח, בפגישה השתתפו, בין היתר, מפקדים בכירים בכוח קודס של משמרות המהפכה באיראן, יחד עם מספר מנהיגים של ארגון הטרור הג'יהאד האסלאמי, שהתאספו כדי לדון במצב המלחמה בעזה. כדאי גם לשים לב ולהיות זהירים בעקבות הפרסומים שלפיהם שב"כ חשף את שיטות איסוף המידע ברשת של המודיעין האיראני.

נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)
נשיא איראן אבראהים ראיסי מסייר בבסיס של משמרות המהפכה (צילום: רויטרס)

זאת, בהמשך לפרסום הקודם של שב״כ על שחשף רשת גיוס והפעלת אזרחים ישראלים על ידי גורמי ביטחון איראניים, לטובת ביצוע משימות בישראל. נחשף כי מדובר במשימות לצילום כתובות מגורים של אנשי מערכת הביטחון ושל גורמים המופיעים בתדירות בתקשורת, המתבטאים כנגד איראן במסגרת פרסומים גלויים.

לאחרונה התפרסם כי גופי הביטחון האיראניים עושים שימוש ציני ומניפולטיבי בפלטפורמות אינטרנט ומקדמים פעילות מול משפחות חטופים. בין השאר, הם יוזמים התקהלויות ליד בתי המשפחות, שולחים זרי פרחים ומסרים לבתיהם, בסיוע פלטפורמות פיקטיביות ברשת. הן נחשפו במסגרת הפעלת כלים ויכולות מתקדמות של שב"כ בניטור המרחב הרשתי, והודות להגברת ערנות של אזרחי ישראל לאתרי פייק ולפלטפורמות עוינות.

אם הניסיונות לדחיקת חיזבאללה בדרכים דיפלומטיות אל מעבר לליטני והסרת האיום על הצפון ייכשלו, הסיכון להידרדרות גבוה. על טהרן ושלוחותיה להבין שהפעם לא יהיו הנחות, והאיום על יישובינו יוסר בדרכים דיפלומטיות או במלחמה. בטהרן יושבים מנהיגים לא טיפשים וסוחרים טובים. במשא ומתן הם ינסו לסחוט את הלימון עד הסוף, עד שיבינו שישראל מתכוונת הפעם לפעול במלוא העוצמה הצבאית, וההשלכות יהיו קשות ועלולות להוביל להידרדרות עד כדי מלחמה אזורית תוך פרק זמן קצר.

זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)
זירת חיסול הבכיר האיראני בסוריה (צילום: רשתות ערביות)

אם אכן ישראל תזהה איום לתקיפה איראנית, סביר שנהיה הראשונים לתקוף. ימי המלחמה הראשונים עם החיזבאללה לא יהיו קלים. יהיו פגיעות קשות ביישובים בעורף, אבל חיל האוויר ישטח את ביירות. מנהיג חיזבאללה חסן נסראללה הוא צופה וקורא אובססיבי של התקשורת, ומתמצא בצורה מפתיעה בפוליטיקה הישראלית. אם יקרא שורות אלה, הוא יבין שהמסר הפעם הוא שראשו בסכנה והתשלום שישראל תגבה ממנו יהיה בריבית נשך.

דמו של נסראללה הותר ויש לו שתי אפשרויות - לכבד את החלטת האו"ם 1701, שפירושה לפרוק את נשקו לבל יהווה יותר איום על אזרחי הצפון, או שדמו בראשו. צה"ל וגורמי הביטחון הישראליים יבואו איתו חשבון, בין אם במלחמה שהוא יחל בה או שסבלנותה של ישראל תפקע, ואז הוא ירגיש את מה שמרגישים תושבינו בצפון. השאלה לגבי חיסולו של נסראללה תהיה לא אם, אלא מתי. ישראל תשיג אותו במוקדם או במאוחר, ועליו לדעת שהוא חי בבונקר על זמן שאול.

בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון)
בנימין נתניהו, ג'ו ביידן (צילום: אבי אוחיון)

הביקורת של גורמים שונים על קצב התקדמות הצבא במלחמה נגד החמאס אינה עניינית, ונובעת ככל הנראה מאי־הבנה של הזהירות המתבקשת ומכלול הנסיבות, כולל הלחץ האמריקאי. זאת, לצד החשש של ישראל מעיכוב או שינוי באספקת אמצעי לחימה וחימושים מדויקים.
במקביל, יוצאת השבוע הודעה מרגיעה מהבית הלבן על חידוש התהליך לאספקת עשרות מטוסי F-15 ואמצעים לשדרוג חימושים ופצצות מדויקות. אמצעי תקשורת בעולם וגם בארץ ממשיכים להפיץ ידיעות לא מדויקות ומזיקות על הלחץ האמריקאי להימנע מכניסה לרפיח והפסקת הלחימה.

נשיא ארה"ב ביידן רואה את ההידרדרות שלו בסקרים חודשים לפני הבחירות, והוא במצוקה. הביקורות הפומביות הנשמעות מצד פוליטיקאים מסוימים בישראל, בשעה שארה"ב ממשיכה לספק תמיכה ציבורית ואספקת נשק, לא עושות טוב למערכת היחסים של ישראל עם הגדולה בידידותיה. את הביקורת אפשר וצריך להשמיע בשיחות סגורות, ודאי לא לתקוף בתקשורת את הנשיא האמריקאי הידידותי ביותר לישראל.